Medewerkerstevredenheid

04 mei, 2016

Zo stuur je medewerkers niet aan bij mobiel werken

Mobiel werken maakt je werknemers flexibel. Maar het vergt wel een andere manier van leidinggeven. 5 zaken die je echt niet (meer) moet doen als leidinggevende.

4 minuten

Het codewoord bij het nieuwe leidinggeven is vertrouwen. De voordelen van het nieuwe werken komen alleen tot hun recht als werknemers meer eigen verantwoordelijkheden krijgen én echt flexibel kunnen werken.

In basis betekent dit dat je als manager de touwtjes moet laten vieren: loslaten en vertrouwen op je team. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom 5 keer hoe je niet moet leidinggeven bij mobiel werken.

De businesscase van goede security

Wil je als IT-manager graag genoeg geld en aandacht voor security binnen je bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In deze longread lees je hoe je de directie kunt overtuigen met een ijzersterke businesscase.

Downloaden
IWMW-MT Select-248x352px-1

1. Aanwezigheidsplicht handhaven

Je werknemers mogen wel flexibel werken, mits ze van 9 tot 5 op kantoor zijn. Dat klinkt tegenstrijdig, en dat is het ook. Je wilt zeker weten dat je werknemers 40 uur werken in de week. Maar hoe weet je dat ze op kantoor echt aan het werk zijn? Misschien zijn ze vooral online aan het shoppen onder werktijd.

Is je argument dat er altijd iemand de telefoon moet opnemen (en is automatisch doorschakelen naar de mobiel geen optie) of klanten moet kunnen ontvangen? Vraag werknemers dan zelf een rooster op te stellen om minimale bezetting te garanderen tijdens kantooruren.

2. Alles in de hand willen hebben

Het onderliggende probleem bij deze manier van leidinggeven ligt vaak dieper: namelijk in het gebrek aan vertrouwen in je werknemers. Daar zul je eerst aan moeten werken. Zoals Ben Kuiken, oprichter van Nieuworganiseren.nu zo mooi zegt op MT.nl: ‘Zolang je blijft sturen, voorkom je dat je mensen verantwoordelijkheid oppakken. Build a fence around people and you get sheep.’ Geef werknemers taken die ze naar eigen inzicht mogen uitvoeren. Jij rekent ze vervolgens enkel af op de output, niet op hoe ze het gedaan hebben.

Daarvoor moet je het vertrouwen hebben dat ze die taak tot een goed einde kunnen brengen. Hoe doe je dat? Makkelijk is het niet, maar begin met vertrouwen schenken en kansen geven. Kijk hoe het gaat. Houd een vinger aan de pols en zorg dat je voldoende bereikbaar én benaderbaar bent om tussentijds om raad te vragen.

3. Gelijk ingrijpen bij problemen

Het is je gelukt iedere werknemer taken mee te geven zonder te vertellen hoe het moet gebeuren. Maar al na 2 dagen staat een werknemer bij je aan het bureau met een probleem. Jouw neiging is waarschijnlijk om direct de touwtjes weer in handen te nemen. Maar daarmee schiet je feitelijk weer in je wantrouw-modus.

Laat in plaats daarvan duidelijk merken dat je er al het vertrouwen in hebt dat de werknemer onverwachtse problemen goed naar eigen inzicht kan oplossen. Begeleid de werknemer enkel in zijn zoektocht naar een goede oplossing. Zo laat je werknemers echt groeien in het nieuwe werken en geef je ze het vertrouwen dat ze het echt zelf kunnen.

4. Werknemers volledig loslaten

Je besluit het roer volledig om te gooien. Werknemers mogen werken waar en wanneer ze maar willen, zolang ze hun targets maar halen. Heel goed, maar let op. Het lukt niet iedereen even goed om te gaan met die plots verworven vrijheid.

Op MT.nl vertelt Guido Heezen, directeur van Effectory, dat je het type mensen hebt dat de vrijheid heel gaaf vindt, maar de bijbehorende verantwoordelijkheid laat liggen. ‘Andersom heb je ook mensen die hun verantwoordelijkheid nemen, maar moeite hebben met de vrijheid. Vaak komt dat laatste voort uit een mix van onzekerheid en perfectionisme.’

Ook hier weer het devies: houd een vinger aan de pols. Check of je mensen niet hun privéleven volledig parkeren voor hun werk waardoor ze bijvoorbeeld op een burn-out afstevenen. Of andersom, de verantwoordelijkheden eindeloos voor zich uit blijven schuiven totdat uitkomt dat ze vrijwel geen enkele target gehaald hebben.

5. Het doel uit het oog verliezen

Mobiel werken geeft de werknemer veel vrijheid en zelfstandigheid. Maar daarin schuilt het gevaar dat iedereen vooral zijn eigen ding doet en het geheel uit het oog verliest. Voor jou als manager kan het lastig zijn iedereen gefocust te houden op het einddoel, omdat je juist de touwtjes niet te strak wilt aantrekken.

‘Bij mensen van elke generatie zie je dat sommigen vooral met hun eigen ding bezig zijn. Bijvoorbeeld met hun product, dat ze zo mooi mogelijk willen maken. Of ze zijn vooral gericht op hun eigen carrière’, zegt Generatiestrateeg Marjolein Risseeuw op MT.nl.

Hoe los je dat op? Door teamleden aan hetzelfde doel te laten werken. ‘Als het doel bij iedereen helder voor ogen staat, kunnen de teamleden vervolgens zelf invullen hoe ze er een bijdrage aan kunnen leveren.’

Overdrijf het nieuwe leidinggeven niet

is de conclusie dat je als manager alles maar moet laten begaan en rustig afwachten tot de eerste output binnenkomt? Nee.

‘Een goed bestuurder laat niet los’, zegt Jelle Dijkstra, mede-auteur van het boek Gedeeld leiderschap op MT.nl, ‘maar zit er juist extra bovenop.’ Maar dan vooral in de vorm van begeleiding. Leidinggeven betekent mensen goed begeleiden en ze op de juiste manier faciliteren.

De businesscase van goede security

Wil je als IT-manager graag genoeg geld en aandacht voor security binnen je bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In deze longread lees je hoe je de directie kunt overtuigen met een ijzersterke businesscase.

Downloaden
IWMW-MT Select-248x352px-1

Lees ook: