
Stapt jouw bedrijf over op Google Chrome Enterprise of bied je werknemers Google Workspace al aan? In dit artikel vind je slimme handvatten om je medewerkers effectiever te laten samenwerken met Google Chrome Enterprise en Google Workspace.
- Wat is Google Chrome Enterprise?
- Voor- en nadelen van Google Chrome Enterprise voor grote bedrijven
- Samenwerken met Google Chrome Enterprise
- Introduceer de G Suite/ Google Workspace
- Toezicht houden zonder te controleren
Wat is Google Chrome Enterprise?
Google Chrome Enterprise is de zakelijke variant van Chrome OS, een besturingssysteem dat volledig draait in de cloud. Een van de grote voordelen van Chrome OS én Google Chrome Enterprise is de snelheid van de systemen. Je kunt devices razendsnel opstarten en direct samenwerken in bestanden.
Wil je overstappen op Google Chrome Enterprise? Lees dit dan eerst even.
Het besturingssysteem is snel te implementeren binnen je organisatie en heeft gefundeerde standaardinstellingen. Hierdoor wordt het beheer een stuk eenvoudiger.
Heb je liever iets te kiezen? Er zijn ruim 200 policies beschikbaar in de Chrome management console.
Voor- en nadelen van Google Chrome Enterprise voor grote bedrijven
Het grootste voordeel van Google Chrome Enterprise, is dat je met dit systeem altijd en overal online kunt werken. Net als bij het bij consumenten bekende Google Drive, is het mogelijk om altijd in te loggen en verder te werken aan (gedeelde) projecten en documenten.
Goed om te weten: dit werkt niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook veilig. In tegenstelling tot veel consumentenoplossingen waarbij de gedeelde documenten niet zo streng beveiligd zijn.
Een nadeel van Google Chrome Enterprise, is dat het echt anders werkt dan Windows en Apple. Wanneer je medewerkers gewend zijn om met deze besturingssystemen te werken, kan de overstap voor uitdagingen zorgen. Het kan helpen om voor deze mensen speciale workshops te organiseren.
Samenwerken met Google Chrome Enterprise
Wil je dat Google Chrome Enterprise optimaal gebruikt wordt binnen het bedrijf? Dan is het belangrijk dat alle medewerkers weten hoe je kunt samenwerken met dit systeem. Breng hiervoor eerst in kaart welke mensen al veel in de cloud werken: de cloud natives / cloud werkers. Zij zullen de nieuwe manier van werken het snelste oppikken.
Na een tijd vol met veranderingen op het gebied van werkwijzen, zullen veel mensen relatief makkelijk over kunnen stappen op een nieuw systeem. Tegelijkertijd zullen er ook sceptici zijn, mensen die geen noodzaak zien om van hun oude manier van werken af te stappen.
Uiteraard zijn er ook mensen die nog nooit hebben samengewerkt met Google Chrome Enterprise, maar er ook niet negatief tegenover staan. Je vindt deze verschillende types door je medewerkers te segmenteren.
Succesvol online vergaderen (gratis whitepaper)
Online vergaderen gaat nog niet altijd even vlekkeloos, maar gelukkig is er iets aan te doen. Met de tips in deze whitepaper verlopen de online vergaderingen binnen jouw bedrijf een stuk soepeler.
Uitleggen en voorlichten
Als IT-afdeling kun je de mensen die nog weinig weten over samenwerken met Google Chrome Enterprise duidelijke voorlichting geven over het besturingssysteem. Door ze te vertellen over de voordelen, neem je een deel van de eventuele weerstand weg.
Samenwerken met Google Chrome Enterprise draait volledig in de cloud. Bestanden worden dus (vrijwel) niet lokaal opgeslagen, maar in Google Drive. Zo kun je altijd en overal bij je bestanden. Ook hoef je niet bang te zijn dat je al je bestanden kwijtraakt bij een crash.
Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen direct begrijpt hoe het delen van bestanden in Google Drive werkt. Doe dit duidelijk voor tijdens een bijeenkomst of stuur een instructie op in de vorm van een filmpje.
Introduceer de G Suite/ Google Workspave
Als je medewerkers gaan samenwerken met Google Chrome Enterprise, hoef je niet bang te zijn dat ze externe applicaties moeten downloaden. Google Workspace (voorheen bekend als G Suite) is een verzameling met productiviteits-apps die je teams ondersteunt tijdens het samenwerken.
Zorg ervoor dat het voor iedereen duidelijk is dat er vanaf nu enkel nog met deze applicaties gewerkt mag worden. Zo voorkom je dat de voordelen omtrent het eenvoudige samenwerken onderuit worden gehaald.
In deze tabel zie je een overzicht van de verschillende functies en de bijbehorende voordelen:
Functionaliteit | Wat kun je ermee? | Wat is het voordeel? |
Gmail | Online samenwerking direct vanuit het mailprogramma. | |
Google Calendar | Kalender | Afspraken kunnen meteen gekoppeld worden aan Google Meet-afspraken |
Google Drive | Opslag | Alle documenten overzichtelijk bij elkaar. |
Google Slides | Presentatie | Direct samenwerken in presentaties. |
Google Meet | Videobellen en samenwerken | Efficiënt videovergaderen. |
Google Sheets | Spreadsheets | Direct samenwerken in spreadsheets. |
Google Docs | Geschreven documenten | Direct samenwerken in documenten. |
Een nadeel van Google Workspace, is dat Google Docs, Google Sheets en Google slides minder functies hebben dan hun Office-tegenhangers.
Toezicht houden zonder te controleren
Als IT-afdeling wil je de veiligheid van de devices goed in de gaten kunnen houden, zonder dat medewerkers zich bekeken voelen. Met Chrome Browser Cloud Management krijg je rapportages met:
- Informatie over de devices zelf
- Welke apps en extensies er geïnstalleerd zijn
- Welke management policies er toegepast zijn
Verder kun je instellen welke websites en apps op de zwarte en witte lijst komen te staan. Zo kunnen je medewerkers veilig samenwerken met Google Chrome Enterprise, zonder dat je ze belemmert in hun werk.
Altijd op de hoogte zijn? Meld je aan voor de nieuwsbrief
Het platform Ik Wil Mobiel Werken stuurt jou elke 2 weken een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen. Wil jij geen nieuwe artikelen missen? Meld je dan nu aan.