Thuiswerken

14 mei, 2020

Succesvol thuiswerken: welke afspraken maak je?

Wil je thuiswerken structureel gaan invoeren binnen je bedrijf? Dan zijn er een aantal belangrijke zaken om op te letten. In dit artikel vind je drie handige tips om thuiswerken in goede banen te leiden.

3 minuten

Een aantal jaar geleden was het niet voor te stellen was dat een medewerker standaard een paar dagen per week thuis zou werken. Inmiddels heeft thuiswerken flink aan populariteit gewonnen. Onder medewerkers, maar ook onder werkgevers. Hoe zorg je ervoor dat dit een succes wordt binnen jouw bedrijf?

  1. Maak goede werkafspraken
  2. Houd je aan de zorgplicht en arbowet
  3. Gebruik de juiste tools

Thuiswerken? Maak goede afspraken

Als je medewerkers thuiswerken, kun je ze niet meer fysiek zien werken. Dit klinkt ontzettend logisch, maar zorgt bij sommige werkgevers en managers voor problemen. Ze krijgen de behoefte om overmatig te controleren.

Een goede manier om dit te voorkomen, is door van te voren expliciete afspraken te maken over:

  • Wanneer je elkaar spreekt via videoconferencing of telefoon
    Bijvoorbeeld aan het begin en einde van de werkdag.
  • Wat er per dag afgerond moet zijn
    Spreek ook duidelijke KPI’s af en stuur op die output.
  • Hoe vaak er pauze moet worden genomen
    Sommige medewerkers laten thuis pauzes sneller schieten en werken langer door. Dat is niet gezond en onverstandig.
  • Wanneer je verwacht dat de medewerker laat weten wat er gedaan is
    Verlang dit niet te vaak, anders ben je aan het controleren. Elke week is een goed uitgangspunt.

De businesscase van goede security

Wil je als IT-manager graag genoeg geld en aandacht voor security binnen je bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In deze longread lees je hoe je de directie kunt overtuigen met een ijzersterke businesscase.

Downloaden
IWMW-MT Select-248x352px-1

Houd je aan de zorgplicht en arbowet

Wist je dat je als werkgever een zorgplicht hebt, die ook geldt wanneer je medewerkers thuiswerken? Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je werknemers:

  1. Duidelijke instructies krijgen.
  2. In een veilige omgeving kunnen werken.
  3. Beschermingsmiddelen en veilig gereedschap krijgen als dit nodig is.

Doe je dit niet? Dan kun je aansprakelijk gesteld worden als je medewerker ziek wordt.

Tip: Zo maak je thuiswerken zo aangenaam mogelijk.

Vanuit de arbowet ben je ook verplicht om ervoor te zorgen dat je medewerkers gezond en veilig kunnen werken. Dit geldt zowel op kantoor als op een thuiswerkplek. Het is dus zaak om deze goed in te (laten) richten.

Richt de thuiswerkplek goed in

Met een laptop op de bank ben je er nog niet. Om goed thuis te werken, moet je medewerker een geschikte, ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek hebben. Hierbij hoort:

  • Snel internet
  • Een goede zakelijke laptop
  • Genoeg daglicht, liefst vanaf de zijkant
  • Een goed afgesteld bureau
  • Een geschikte bureaustoel die je zelf kunt instellen

Gebruik de juiste tools voor thuiswerken

Het is ook belangrijk om goede afspraken te maken over welke tools je medewerker gebruikt bij het thuiswerken. Welke devices zijn het meest geschikt om thuis mee te werken? Meestal is een zakelijke laptop de beste optie. Een desktop is niet mobiel en een laptop voor consumenten heeft bijvoorbeeld minder beveiligingsopties.

Uiteraard heeft je medewerker ook een webcam nog om te kunnen videobellen. Een goede muis en los toetsenbord zijn ook geen overbodige luxe.

Software voor thuiswerken

Bepaal ook welke software gebruikt wordt voor projectmanagement en om onderling te communiceren. Als je dit niet vastlegt, gaan medewerkers zelf op zoek naar software die aan hun behoeften voldoet. Deze zijn niet altijd even veilig. Populaire, veilige projectmanagementtools zijn bijvoorbeeld:

  • Jira
  • Basecamp
  • Asana
  • Trello

De meest bekende conference-call oplossingen zijn:

  • Zoom
    Deze software is volledig gericht op videobellen. Het wordt geroemd om de stabiliteit, maar is ook in opspraak gekomen door beveiligingsproblemen.
  • Microsoft Teams
    Deze oplossing heeft dezelfde opties als Zoom, maar is daarnaast geschikt voor het delen van bestanden en chatten in projectteams. Je kunt er gemakkelijker in samenwerken.
  • Google oplossingen
    Uiteraard zijn er ook Google-oplossingen beschikbaar: Google chat en Google Hangouts Meet.

Neem contact op

Heb je een vraag die (nog) niet in een artikel beantwoord wordt of wil je gericht advies voor jouw organisatie? Vul dan het formulier in en wij brengen jou vrijblijvend in contact met één van onze HP-experts.

Contact
Contact HP

Lees ook: