Hoe je thuiswerken versneld invoert

Er zijn van die momenten dat je versneld thuiswerken wilt invoeren voor één medewerker of voor het hele team. Maar kan dat eigenlijk wel? Ja. De tips om thuiswerken versneld in te voeren. 

Als werkgever ben je verplicht om te zorgen voor een veilig werkplek. Meestal betekent dit dat je zorgt voor goede bureaustoelen en bureaus. Maar hoe doe je dat als iedereen ineens thuiswerkt? Dan heeft die veilige werkplek wellicht iets minder prioriteit, maar voor de lange termijn moet je ook daar op letten.

Daarom leggen we hier uit hoe je versneld thuiswerken invoert én wat je voor de lange termijn moet regelen.

Thuiswerken versneld invoeren

Het is vrij eenvoudig om kantoormedewerkers snel thuis aan de slag te laten gaan. In geval van crisis heeft een medewerker alleen een werkplek, een laptop en toegang tot bestanden en software nodig.

Heeft hij/zij nog geen laptop van de zaak? Geen nood, je kunt (tijdelijk) het BYOD-principe inzetten. Dit betekent dat de medewerker een eigen device gebruikt om op te werken.

Maak duidelijke afspraken

Het is erg belangrijk om goed contact te houden met de nieuwbakken thuiswerker. Plan dus regelmatig online vergaderingen in en gebruik een app als Slack of Microsoft Teams om zakelijk te chatten, bestanden te delen en snel te overleggen.

Maak daarnaast afspraken over de werktijden en werkdruk. Geef ook aan dat het nog steeds belangrijk is om voldoende pauzes in te lassen, net als op kantoor. Je wilt niet dat de thuiswerker RSI-klachten krijgt of in een burn-out terechtkomt. In dat geval kun je als werkgever namelijk aansprakelijk worden gesteld.

Thuiswerken op de lange termijn

Om thuiswerken ook op de lange termijn tot een succes te maken, moet je een aantal zaken goed regelen. Een thuiswerkplek moet namelijk voldoen aan de Arbo-wetgeving. Denk daarbij aan een goede bureaustoel, een in hoogte verstelbare tafel en geschikte verlichting. Als werkgever ben je hiervoor verantwoordelijk.

Verder bestaat er geen aparte wettelijke regeling voor thuiswerk. Er gelden dus dezelfde arbeidsvoorwaarden en regelingen als voor de werknemer die op kantoor werkt. Ook de thuiswerker is verplicht verzekerd tegen ziekte, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid en heeft dezelfde rechten. Ben je aangesloten op een CAO, dan kunnen daar aanvullende rechten en plichten in zijn opgenomen voor thuiswerkers.

Benodigdheden thuiswerken

Als een medewerker vaker thuis gaat werken, is het de moeite waard om te kijken naar een geschikte zakelijk laptop. Een goed voorbeeld is de HP Elite Dragonfly. Een bijzonder lichte laptop met uitgebreide beveiligingsfuncties en beheertooling voor IT.

Voor de werknemers die regelmatig printjes moeten of willen maken, is het fijn om ook op de thuiswerkplek een printer te hebben staan. De HP OfficeJet en de HP LaserJet printers lenen zich hier goed voor. Deze slimme printers zijn makkelijk in gebruik en goed beveiligd. En met de sneltoetsen voor Smart Tasks bespaar je tijd, en print en scan je gemakkelijk (dubbelzijdig) vanaf je telefoon.

En check ook de benodigde accessoires om ziekteverschijnselen als RSI te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken hoe werknemers veilig vanuit huis inloggen op benodigde software en documenten (zeker die met privacygevoelige informatie) kunnen inzien en bewerken.

Lees hier meer over hoe je thuiswerken zo aangenaam mogelijk maakt

Lees verder