Het stappenplan thuiswerken met kinderen

Thuiswerken met kinderen kan een uitdaging zijn, zeker als ze nog niet naar school gaan. Nu we voor langere tijd allemaal thuis werken en thuis leren, is het zaak duidelijke afspraken hierover te maken. Dit stappenplan thuiswerken met kinderen helpt je daarbij.

Stap 1. Verdeel de dag

Begin met een plan van aanpak. Zeker als je met meerdere volwassenen tegelijkertijd vanuit huis werkt is het makkelijk om de dag in stukken te verdelen. Maar ook kinderen hebben een ritme waar je op kunt aanhaken. Kleine kinderen doen bijvoorbeeld nog een middagslaapje, oudere kinderen hebben huiswerk, educatieve programma’s die ze willen/ moeten zien of taken die ze zelfstandig kunnen uitvoeren.

Stap één is in kaart brengen wie wat wanneer wil en kan doen. Deel de dag op in tijdsblokken van twee tot drie uur. Zo weet je precies wanneer je kunt werken en wanneer even niet. Die rust helpt je om niet gefrustreerd te raken wanneer je een keer niet alles afkrijgt wat in je hoofd zit.

Stap 2. Stel een schema op

De tijdsblokken van stap 1 verwerk je in een schema die je ergens ophangt waar het voor iedereen te zien is. Dat hoeft niet heel ingewikkeld, een simpel tabelletje in excel volstaat al. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Schema thuiswerken met kinderen

Stap 3. Maak niet-storen-afspraken

Belangrijk naast het schema is om duidelijke niet-storen-afspraken te maken. Want soms willen kinderen toch echt even die ene belangrijke vraag komen stellen die niet langer kan wachten. Zoals ‘mag ik een snoepje?’ of ‘mogen we tv-kijken?’. Soms is dat niet erg, maar als je midden in een conference call zit is dat niet zo heel handig.

Bespreek daarom hoe het voor iedereen duidelijk is of je ‘gewoon’ aan het werk bent en dus liever niet gestoord wilt worden én wanneer je onder geen beding gestoord mag worden. Nou ja, hooguit als er brand is uitgebroken.

Hoe je dit duidelijk maakt? Bijvoorbeeld door de deur dicht te doen als je gaat vergaderen, een koptelefoon op te doen, een deurstopper op te hangen of met lampjes, zoals dit voorbeeld van Vanessa De Wilde op Twitter:

thuiswerken met kinderen conference call niet storen.

Stap 4. Zorg voor voldoende ‘entertainment’

Kinderen vinden het vaak lastig om zichzelf te vermaken. Ze grijpen algauw naar schermpjes tegenwoordig als ze zich vervelen. Nu is het op zich niet verkeerd om af en toe tv te kijken of digitale spelletjes te spelen, we doen het immers zelf ook. Maar voor acht uur achter elkaar is dat meestal niet de beste oplossing.

Maak ook daar duidelijke afspraken over en bied ze voldoende alternatieven aan. Voor kleinere kinderen kan het leuk zijn om een speelgoedbox te maken. Zeker nu ze drie weken fulltime thuis zitten is het leuk om hun speelgoed te verdelen over drie dozen. Iedere week mogen ze een andere doos gebruiken. Het voordeel hiervan is dat ze niet overweldigd worden door een grote hoeveelheid speelgoed en dus gerichter kunnen en ook zullen gaan spelen.

Huishoudelijke taken

Maar het hoeft niet alleen maar leuk te zijn. Vanaf een jaar of vier kun je ze ook prima taakjes geven. Bijvoorbeeld chef vaatwasser, de lunchkoning of vanaf een jaar of zes wellicht hulpkok. Naast dergelijke praktische verantwoordelijkheden is de zee aan tijd ook ideaal om ze te laten opruimen. Gericht uiteraard. Op maandag de boekenkast, dinsdag de kledingkast, woensdag de onderste speelgoedlade, etc.

Pas als alle verplichte taken zijn afgevinkt, mogen ze bijvoorbeeld een film gaan kijken of jou van je werk aflossen.

Stap 5. Maak een prioriteitenlijst

Hoe kleiner de kinderen zijn, hoe lastiger het is om echt acht uur lang te werken op een thuiswerkdag met kinderen. De enige manier om dit te overleven is door dat gegeven te accepteren. Dan kan het alleen maar meevallen. Belangrijk punt voor die acceptatie is de prioriteitenlijst.

Je hebt uiteraard altijd een to-do-lijst, maar bij thuiswerken met kinderen is een prioriteitenlijst cruciaal. Op deze lijst zet je bovenaan alles wat echt vandaag af moet zijn, gevolgd door een lijstje met de dingen die je prettig zou vinden om ook af te kunnen maken en tot slot een lijstje met alles wat ook nog wel kan wachten.

Stap 6. Blijf in contact met je leidinggevende én collega’s

Thuiswerken is lang niet altijd even ideaal. Een dagje kan prima, maar dat geldt niet voor langere tijd aaneengesloten thuis moeten werken. Belangrijkste nadeel is dat je de feeling met je collega’s en leidinggevende gaat missen. Even sparren bij de koffieautomaat, korte vragen stellen hoe iets moet of beter kan of simpelweg die goede Nexflix-serie bespreken gebeurt nu een stuk minder.

En dat is jammer. Daardoor mis je de vaak belangrijke bedrijfscultuur om je verbonden te blijven voelen met het bedrijf. Dat kun je voorkomen door een chatprogramma zoals Microsoft Teams of Slack te gebruiken. Hiermee kun je videobellen, app-groepen aanmaken over projecten, maar ook gewoon even bijkletsen.

Houd je leidinggevende op de hoogte

Naast contact onderhouden met je collega’s is het ook belangrijk om je leidinggevende (proactief) op de hoogte te houden. Geef geregeld (minimaal twee keer per week) een update over waar je zoal mee bezig bent en waar je tegenaan loopt. Zo weet je leidinggevende altijd of je de afgesproken KPI’s gaat halen.

Stap 7. Gebruik de pauzes effectief

Net zoals op kantoor, moet je ook thuis pauzes houden. Even afstand nemen van je werk is altijd goed en het zorgt dat je voldoende tijd aan de kinderen spendeert. Dus niet even vragen ‘gaat alles goed’ terwijl je een kop koffie neemt en weer doorwerkt.

Beter is om ook hier vooraf duidelijke afspraken over te maken. Bijvoorbeeld dat je in de ‘kleine pauze’ rond tien uur even buiten in de tuin met de bal over gaat gooien samen en na de lunch bijvoorbeeld nog een spelletje met ze speelt. Kortom, laat je kinderen zien wat het voordeel is van thuiswerken met hun erbij.

Wil je even zonder kinderen pauze nemen? Dan is de wc een goede uitvlucht. Of je maakt iets zoals deze vader:

Stap 8. Evalueer afspraken bijtijds

Zoals met alles is het ook bij thuiswerken belangrijk om tussentijds te evalueren hoe het loopt. Is iedereen blij met het opgestelde schema of zijn er nog een paar wijzigingen nodig? Zeker als je langere tijd aan huis gebonden bent met de kinderen is het essentieel om af en toe de afspraken te evalueren. Zo voorkom je dat iedereen van frustratie het behang van de muren aftrekt.

>> Lees ook de ervaring van Vilas Pultoo, vader en testconsultant bij ICT-bedrijf Bartosz, die geregeld met een tweejarige in huis thuiswerkt.

Extra: faciliteer thuiswerkers

Neem ook als bedrijf je verantwoordelijkheid door je werknemers te helpen waar mogelijk. Hoe? Door ze te faciliteren met de juiste oplossingen die thuiswerken makkelijker maken. Waar moet je dan aan denken?

  1. Accessoires: denk aan een dockingstation, noise-cancelling-koptelefoon of toetsenbord en muis. Alle accessoires om thuiswerken zo aangenaam en productief mogelijk te maken en bijvoorbeeld RSI-klachten te voorkomen.
  2. Tools: software-oplossingen om contact te onderhouden met collega’s, leidinggevende en klanten. Zoals chatsoftware, een virtueel whiteboard, een projectmanagementtool en uiteraard conference call-oplossingen.
  3. Devices: voor bedrijven waar thuiswerken nog niet ingeburgerd is, is het ook belangrijk zo snel mogelijk te kijken naar een hardware-oplossing. Je wilt immers niet dat iedereen met zijn privédevice zomaar inlogt op het bedrijfsnetwerk. Dat brengt namelijk veel securityrisico’s met zich mee.
  4. Begrip: tot slot is het fijn als werkgevers begrip tonen voor de situatie. Zeker wanneer het thuiswerken met kinderen niet vrijwillig is. Hoe? Door flexibel te zijn en te accepteren dat kantoortijden aanhouden niet voor iedereen werkt. Stuur dus op output in plaats van werkuren.