Thuiswerkplek controleren? Deze rechten heb je als bedrijf

Thuiswerken is inmiddels niet meer weg te denken uit het werkende leven. Maar, goed om te weten, als werkgever ben je ook verantwoordelijk voor de thuiswerkplekken van je medewerkers. Waaraan voldoet een goede werkplek? En een thuiswerkplek controleren, hoe doe je dat eigenlijk?

Thuiswerken heeft veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die je bespaart voor een groot bedrijfspand en de reiskosten. Om nog maar te zwijgen over de stress die uren per dag forenzen oplevert. Logisch dus dat 3,5 miljoen Nederlanders, oftewel 39% van alle werkenden, in 2019 geregeld of incidenteel vanuit huis werkten. En sinds maart 2020 zal dat aantal een stuk hoger liggen.

Twijfel je nog of mobiel werken iets voor jouw bedrijf is? Zo gaat het er bij EndemolShine aan toe.

Toch kleven er ook nadelen aan thuiswerken, bijvoorbeeld het gebrek aan betrokkenheid van de thuiswerkers wanneer er geen goede afspraken worden gemaakt. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat het bedrijf niet alleen verantwoordelijk is voor werkplekken op kantoor, maar ook thuis. Deze werkplekken moeten veilig en gezond zijn.

Vereisten thuiswerkplek controleren

Als je besluit om je medewerkers thuis te laten werken, is het slim om alles direct volgens de regels in te richten. Werken veel van je medewerkers al thuis? Dan kun je de thuiswerkplek controleren op de wettelijke eisen.

Werkgevers hebben twee soorten verplichtingen die op thuiswerkplekken van toepassing zijn:

  1. Het bedrijf moet voldoen aan de zorgplicht.
  2. Je moet je houden aan de Arbowet. Deze geldt ook op thuiswerkplekken.

De zorgplicht

Elk bedrijf is verplicht om te zorgen voor het welzijn van de medewerkers. Hierbij moet je altijd rekening houden met de leeftijd en de ervaring van je personeel. Volgens artikel 7:658 van het Burgerlijk Wetboek moet je ervoor zorgen dat medewerkers op kantoor én bij het thuiswerken:

  • Duidelijke instructies krijgen
  • In een veilige omgeving kunnen werken
  • Eventueel voorzien worden van veilig gereedschap en beschermingsmiddelen.

Een veilige thuiswerkplek

Vooral op het tweede punt gaat het nog wel eens mis als het gaat om thuiswerken. Met een veilige omgeving wordt bedoeld dat het bedrijf maatregelen neemt om beroepsziekten te voorkomen. Als een medewerker thuis met de laptop aan het werk gaat, moet je vooral denken aan rugklachten en RSI.

Door de thuiswerkplek te controleren, kun je risicofactoren als een slechte stoel snel in kaart brengen. Wordt je medewerker ziek doordat jij nalatig bent geweest? Dan kun je aansprakelijk gesteld worden.

De Arbowet

Daarnaast schrijft ook de Arbowet voor dat medewerkers gezond en veilig kunnen werken. Het maakt hiervoor niet uit of dit op kantoor, onderweg of thuis is. Er zijn veel regels omtrent een goede werkplek. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een goede (zakelijke) laptop met snel internet
  • Goede software die past bij de werkzaamheden
  • Genoeg licht vanuit de juiste invalshoek
  • Een zelf in te stellen bureau en bureaustoel

Als je een medewerker toestemming geeft om thuis te werken, denk je er misschien niet meteen aan om aan al deze eisen te voldoen. Toch is het wel belangrijk. De Inspectie SZW controleert wel degelijk en deelt zelfs boetes uit. Die boetes variëren van 430 tot en met 13.500 euro.

Thuiswerkplek controleren

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de werkplek aan de regels voldoet. Maar een thuiswerkplek controleren, hoe doe je dat eigenlijk? Je mag in elk geval géén software installeren die het mogelijk maakt om mee te kijken in de kamer van je medewerkers. Bij alle personeelsleden op visite gaan is ook niet zo efficiënt.

Wat wél kan, is je medewerkers vragen om een foto te maken van hun thuiswerkplek. Overleg met hen of de werkplek bevalt en of ze eventuele klachten ervaren. Aan de IT-afdeling de taak om iedereen te voorzien van goede devices, software en accessoires.

Lees ook