Zo richt je je werkplek in huis het beste in

Werken je medewerkers steeds vaker vanuit huis in plaats van op kantoor? Dan moet je ook een geschikte werkplek inrichten thuis. In dit artikel vind je tips over de wettelijke regels bij thuiswerken, wat je als werkgever moet regelen en hoe je een inspirerende thuiswerkplek creëert.

Wil je jouw werknemers helpen bij het inrichten van een ergonomische en productieve werkplek in huis? Met onderstaande vragen weet je wat er mogelijk en slim is om te regelen en te faciliteren:

Wat zijn de wettelijke regels bij thuiswerken?

In principe gelden bij het werkplek inrichten thuis dezelfde regels als op kantoor. Het is namelijk de bedoeling dat je als werkgever rekening houdt met de Arboregels, ongeacht de locatie van de werkplek.

In deze wet is vastgelegd dat je op kantoor én thuis veilig en gezond je werk moet kunnen doen. Wanneer je medewerker na een tijdje last krijgt van een pijnlijke nek of rug, heb je hier dus niet aan voldaan.

Werkplek inrichten thuis: hoe faciliteer je dat?

Veel thuiswerkers gaan in eerste instantie op de bank of aan de keukentafel werken. Dat zal een tijdje goed gaan, maar na verloop van tijd ontstaan toch de eerste klachten. Denk bijvoorbeeld aan een pijnlijke rug doordat je medewerker niet rechtop zit.

Een goede werkplek in huis bestaat daarom in elk geval uit een goede bureaustoel, een goede tafel en de juiste verlichting.

Voor werken met computers en beeldschermen gelden dezelfde regels als op kantoor. Zo moet het scherm in een hoek van 90 graden staan en moet er altijd schuine lichtinval zijn (een raam aan de zijkant en dus niet voor of achter je scherm).

Hoe werk je zo gezond mogelijk vanuit huis?

Werkplekadviseur en bedrijfsfysiotherapeut Michel Regoor heeft zijn eigen adviespraktijk Ergo-idee, en controleert in opdracht van bedrijven en zelfstandigen thuiswerkplekken.

‘Achter een laptop mag je eigenlijk maar twee uur achter elkaar werken. Het beeldscherm is niet verstelbaar. Ergonomisch is het ook beter om gebruik te maken van een losse muis en toetsenbord. Zit je langer dan twee uur te werken achter een laptop, dan moet je dus eigenlijk een verstelbaar beeldscherm aansluiten’, vertelt hij.

Werkplek inrichten thuis: faciliteer beweging

‘Belangrijk is vooral dat je niet te lang in dezelfde houding zit, afwisseling en beweging is veel gezonder. Daar kan thuiswerken zowel een kans als een valkuil zijn. Doorwerken is veel makkelijker, niemand die je stoort. Aan de andere kant, even een was doen kan prima, niemand die op je let.’

Een goede manier om afwisseling van zitten aan te moedigen, is door een meeverende stoel, zitbal of zelfs minitrampoline aan te schaffen voor je thuiswerker.

De beste tafel voor de werkplek in huis

Ergonomie wordt volgens Regoor vaak onderschat. ‘In hoogte verstelbare bureaus zijn een uitzondering in huis. Vaak wordt er aan de keukentafel gewerkt. Die is meestal te hoog voor computerwerk en de stoel biedt te weinig steun.’

‘Als het door ruimtegebrek niet anders kan om aan de keukentafel te werken, dan moet je zorgen dat je die plek goed inricht.’ Zorg dus wel voor een goede stoel en de juiste accessoires, zodat je de risico’s op ergonomische klachten zo klein mogelijk maakt.

Een goede ontwikkeling voor een afwisselende houding is de opkomst van het sta-bureau. ‘Medewerkers willen thuis ook staand hun werk kunnen doen.’ Het voordeel is dat bijvoorbeeld zit-stabureaus ook steeds compacter worden gemaakt, waardoor ze ook geschikt zijn voor huizen met beperkte ruimtes.

Een printer voor op de thuiswerkplek

Denk bij de werkplek inrichten thuis ook aan de mogelijkheid om te kunnen printen. Op kantoor hebben veel medewerkers standaard toegang tot de printer. Dat is thuis toch heel anders, terwijl kunnen printen nog steeds erg belangrijk is. Bijvoorbeeld bij contracten en andere documenten die geprint en ondertekend moeten worden.

Ook voor andere medewerkers kan een printer van grote waarde zijn. Zo vinden veel mensen het fijn om lange stukken tekst van papier te lezen en hier geschreven aantekeningen bij te kunnen maken, in plaats van urenlang naar een scherm te moeten turen.

Wie is verantwoordelijk voor de werkplek in huis?

Als je medewerkers regelmatig thuiswerken, heb je een zorgplicht. Dat wil zeggen dat je de medewerker moet laten weten waar een goede werkplek aan moet voldoen en wat de risico’s zijn.

‘Als een werkgever het aantoonbaar nalaat de thuiswerkplek te controleren en iemand wordt ziek (bijvoorbeeld RSI of een burn-out) door een verkeerde werkplek, dan heb je als werkgever een probleem.’

‘Ik ken meerdere rechtszaken waarin een werknemer een schadevergoeding kreeg toegewezen vanwege de nalatigheid van werkgevers’, vertelt Regoor.

Mag de werkgever je thuiswerkplek controleren?

Als werkgever ben je dus verantwoordelijk voor de kwaliteit van de werkplek in huis van je werknemers. Daarom kun je vragen of je de thuiswerkplek mag (laten) onderzoeken. De werknemer is echter niet verplicht de werkgever binnen te laten.

Je kunt je werknemer natuurlijk ook vragen om een foto of video te maken van de werkplek. Zo kun je ook goed zien hoe de thuiswerker erbij zit.

Goed om te weten: de inspectie van het ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (de voormalige Arbeidsinspectie) kan wel aan de voordeur staan om de arbeidsomstandigheden te controleren.

Werkplek inrichten thuis: een prettige sfeer

‘Het mooie van thuiswerken is dat je flexibel bent in de inrichting’, zegt Regoor. ‘Je zit minder vast aan collega’s en kunt een sfeer creëren die je zelf het prettigst vindt. Ik hou bijvoorbeeld van natuurlijke materialen. Dus een bureaublad van spaanplaat hoeft helemaal niet.’

Hij ziet dat mensen bij de inrichting van hun thuiskantoor in eerste instantie vaak de situatie die ze van kantoor kennen imiteren. ‘We zijn gewoontedieren. Je wilt een sfeer creëren waarin je denkt dat je productiever werkt. Vaak wordt dan teruggegrepen op een standaard kantoorplek, maar dat hoeft helemaal niet.’

Een huiselijke sfeer op kantoor

Een opvallend gevolg van thuiswerken is dat de werkvloer op kantoor juist vaak een meer huiselijke sfeer krijgt. De koffiecorner wordt bijvoorbeeld voorzien van gezellige kussens en lijkt zo meer op de situatie bij mensen thuis.

Tip: zo ziet het kantoor van de toekomst eruit

‘Toch blijven er verschillen in eisen, benadrukt de werkplekadviseur. Zo moet een bureaustoel op kantoor verstelbaar zijn met het doel dat iedere medewerker de zitting kan aanpassen. Thuis kun je wel kiezen voor een stoel die niet verstelbaar is, zolang deze maar voldoende steun en een goede werkhouding biedt voor de persoon die er in zit.’

Wat is het extra voordeel van een werkplek in huis?

Je kunt productiever en gefocuster werken, kunt werk en privé beter combineren, en hoeft niet gefrustreerd in de file of overvolle trein heen en weer te reizen. De werkplekadviseur noemt tot slot nog een opvallend voordeel van thuiswerken.

‘De thuiswerkplek biedt ook ruimte voor toepassingen die in een grote open kantooromgeving minder gangbaar zijn. Bijvoorbeeld de inzet van software die spraak omzet naar tekst. Die wordt in drukke kantooromgevingen niet zoveel gebruikt. Maar thuiswerkers dicteren wel hun tekst zonder dat collega’s worden afgeleid.’

Lees ook:

Veelgestelde vragen over een werkplek inrichten thuis

Hoe kun je een werkplek inrichten thuis bij je medewerkers?
Ga je de werkplek van je medewerkers thuis inrichten? Dan is het belangrijk om in ieder geval een goede bureaustoel, een bureau en verlichting te regelen. Ontdek ik dit artikel wat je nog meer nodig hebt.

Hoe kan ik een thuiswerkplek voor medewerkers financieren?
Het inrichten van een werkplek thuis kan flink in de papieren lopen. Gelukkig zijn er manieren om dit te financieren. HP biedt twee mogelijkheden: Het uitstellen of verminderen van uitgaven en het vrijmaken van cash. Lees alles over het financieren van een thuiswerkplek.

Succesvol thuiswerken, welke afspraken maak je?
Thuiswerken is echt anders dan werken op kantoor. Zorg ervoor dat je goede afspraken maakt over videobellen, werkmomenten en verwachtingen.