Zo buig je de nadelen van thuiswerken om tot voordeel

Thuiswerken biedt medewerkers ruimte, flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privé. Werkgevers profiteren op hun beurt van een besparing op de reiskosten en kantoorruimte. Toch kleven er ook duidelijke nadelen aan thuiswerken. Zo los je ze op.

Op dit moment werkt iedereen die kan zoveel mogelijk thuis. De eventuele nadelen heb je dan maar voor lief te nemen. Maar ook voor maart was voor veel medewerkers de mogelijkheid om thuis te werken al een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Het bespaart reistijd en het zorgt voor meer rust om één of meerdere dagen vanuit huis je werk te doen.

Voordelen van thuiswerken

Om met een positieve noot te beginnen: thuiswerken heeft veel voordelen. Thuiswerken biedt medewerkers in potentie bijvoorbeeld ook een rustigere werkruimte, omdat er geen bellende of vergaderende collega’s zijn om ze af te leiden. Dat verhoogt de productiviteit en effectiviteit.

Bovendien verlaagt thuiswerken het ziekteverzuim. Dat geldt in het bijzonder voor mensen met een arbeidshandicap. Zij kunnen hun werk beter combineren met therapie of ziekenhuisbezoek.

Haperende techniek: een van de nadelen van thuiswerken?

De techniek was vroeger nog een beperkende factor, maar inmiddels hebben veel medewerkers een goed beveiligde laptop of tablet met een internetverbinding. Medewerkers loggen op afstand in op het bedrijfsnetwerk, kunnen gemakkelijk bij hun bedrijfsdata en wonen via Skype of andere videoconferencingsoftware vergaderingen bij.

Nadelen van thuiswerken

Standaard een paar uur per week thuiswerken klinkt dus als een goede oplossing. Toch mogen veel werknemers er nog niet aan, omdat menig werkgever zich vooral focust op de nadelen van thuiswerken. Daarom hebben we een aantal argumenten tegen thuiswerken verzameld, mét wat je als werkgever kunt doen om deze toch in je voordeel te laten werken.

1. Lagere betrokkenheid

Het meest voor de hand liggende nadeel van thuiswerken is een lagere betrokkenheid. Medewerkers die weinig op kantoor komen hebben minder contact met collega’s, terwijl dat juist erg belangrijk is. Veel medewerkers halen energie uit de aanwezigheid van anderen.

Thuiswerkers kunnen vereenzamen en zich minder betrokken voelen. Als werkgever is het belangrijk om een balans te vinden. Voorkom als het kan dat medewerkers fulltime thuiswerken en zorg dat ze tenminste twee dagen in de week naar kantoor komen. Betrek ze bij belangrijke meetings en sociale bijeenkomsten zoals een maandelijkse borrel.

Betrokkenheid verhogen thuiswerkers

Zakelijke chatsoftware als Microsoft Teams of Slack kan helpen om de onderlinge communicatie en samenwerking te verbeteren. Met dergelijke apps kun je heel makkelijk privé- en groepsgesprekken voeren (bijvoorbeeld op basis van project of afdeling). Het heeft daarnaast een krachtige zoek- en deelfunctie voor bestanden.

Dat zorgt ervoor dat iedereen altijd up-to-date is en scheelt een hoop gemail over en weer. Eventueel kun je ook een Whatsappgroep met collega’s maken. Het kan ook helpen om elke ochtend en avond een online meeting in te voeren.

2. Geen vertrouwen in tijdsplanning

Sommige werkgevers hebben moeite met thuiswerken omdat het lastig is om op afstand controle te houden. Leidinggevenden zien thuiswerkers niet fysiek werken en hebben daarom de neiging ze harder te beoordelen als ze bijvoorbeeld een deadline niet halen.

Communicatie is in dit geval essentieel. Maak met thuiswerkers reële afspraken over de voortgang. Zeker als een medewerker een aantal dagen niet op kantoor komt, is het van belang dat hij of zij geregeld updates geeft.

Stippel een thuiswerkbeleid uit

Voor leidinggevenden is het van belang structuur en planning aan te brengen. Door afspraken en verantwoordelijkheden vast te leggen (denk aan verplichte ‘check-in’-momenten), schep je ze duidelijkheid.

Projectmanagementsoftware als Asana en Jira helpt bij het verdelen van taken en het bijhouden van de voortgang dat een (deels) thuiswerkend team boekt.

3. Geen goede thuiswerkplek

Voor een thuiswerkplek gelden soepelere arboregels dan voor de werkplek op kantoor. Toch hebben werknemers ook thuis een goede werkplek nodig. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek.

Is er op locatie geen goede stoel, tafel en verlichting aanwezig? Dan moet jij daarvoor zorgen. Voor wie met beeldschermen en computers werkt, gelden thuis dezelfde eisen voor de inrichting van de werkplek als op kantoor.

Arbeidsomstandigheden thuis

Je bent als werkgever ook verantwoordelijk om te bepalen of de arbeidsomstandigheden in orde zijn. Dit mag bijvoorbeeld ook door middel van een foto. Maak ook heldere afspraken over onderhoud van apparatuur, afwisseling met ander werk en vergoedingen.

Tip: leg afspraken schriftelijk vast om onduidelijkheid te voorkomen.

Het is daarnaast belangrijk om het nemen van pauzes te bespreken. Sommige medewerkers vergeten dit als ze niet op hun normale werkplek zitten. 

Lees ook: