Hybride werken

04 dec, 2015

MKB-personeel omarmt flexibele werktijden

De norm van werken op kantoor van 9-tot-5 verdwijnt. Niet alleen omdat klanten buiten kantooruren zaken willen doen, maar ook omdat werknemers flexibele werktijden willen.

3 minuten

‘De traditionele werkdag die zich van 9 tot 5 op kantoor afspeelt, is voor een grote groep mkb-werknemers niet meer de norm.’ Dat stelt Microsoft na internationaal onderzoek onder 5.500 personeelsleden van mkb-bedrijven, waaronder ruim 300 Nederlanders.

Ongeveer een derde (36%) van de Nederlandse mkb-werknemers werkt weleens buiten kantooruren, en een kwart (26%) doet dit zelfs regelmatig. Andersom zijn werknemers tijdens werktijd ook bezig met privézaken: ’62 procent gebruikt weleens de internetverbinding op kantoor voor privézaken’, stellen de onderzoekers.

De businesscase van goede security

Wil je als IT-manager graag genoeg geld en aandacht voor security binnen je bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In deze longread lees je hoe je de directie kunt overtuigen met een ijzersterke businesscase.

Downloaden
IWMW-MT Select-248x352px-1

Flexibele werktijden

29 procent van de ondervraagden geeft aan buiten kantooruren te werken, omdat deze uren flexibel zijn in te delen. Een op de vijf zegt verder flexibele werktijden te hanteren , omdat klanten bereikbaarheid verwachten. Voor 36 procent van de Nederlandse mkb-werknemers is drukte op het werk de reden om werk ook buiten de traditionele kantooruren uit te voeren.

Privé

Iets meer dan driekwart van de Nederlanders die in dienst zijn bij kleine en middelgrote bedrijven is buiten kantooruren bereikbaar. Van deze werknemers vindt 37 procent het nooit een probleem en nog eens 46 procent vindt het in geval van nood niet erg om buiten de klassieke werkdag bereikbaar te zijn.

3 procent stelt dat het buiten kantooruren bereikbaar zijn een negatieve invloed heeft op het privéleven. Daarmee lijkt het merendeel van de medewerkers flexibele werktijden te hebben omarmd.

Fysieke werkplek

Het vervagen van de grens tussen werk en privé heeft niet alleen betrekking op werkuren. Ook de werkplek vervaagd. Zo geeft maar liefst 63 procent van de Nederlandse werknemers aan dat het noodzakelijk is om voor het werk fysiek op kantoor te zijn. In slechts 35 procent van de gevallen is dat omdat de werknemer wordt afgerekend op aanwezigheid, en binnen vastgestelde uren zijn werk moet verrichten.

Van de werknemers die niet fysiek op hun werk aanwezig hoeven te zijn, geeft 48 procent aan dat zij zelf mogen bepalen waar zij hun werk doen. En voor 38 procent is het niet noodzakelijk om op kantoor te zijn, omdat deze werknemers regelmatig werken buiten kantooruren en buiten de kantoormuren.

Privé-apparaten

Ook op het gebied van devices zijn de grenzen tussen werk en privé niet altijd even duidelijk in het Nederlandse mkb, stellen de onderzoekers. 22 procent van de Nederlandse werknemers gebruikt zijn privélaptop voor werkgerelateerde zaken en 15 procent gebruikt zijn persoonlijke desktop weleens voor werkgerelateerde zaken.

Bij Smartphones is juist een tegenovergestelde trend zichtbaar. Nederlandse mkb-werknemers maken voor hun werk vaker gebruik van een privé-device (30%) dan dat zij daarvoor een toestel van de werkgever gebruiken (18%).

Goede afspraken maken

Het lijkt er dus op dat flexibele werktijden steeds gangbaarder worden in het Nederlandse bedrijfsleven. Klanten vragen om continue bereikbaarheid van je bedrijf én andersom vinden werknemers het ook geen probleem als werk en privé in elkaar overlopen.

Even op kantoor die broek shoppen in een webwinkel om vervolgens ’s avonds nog wel een mailtje van een klant te beantwoorden. Het is allemaal mogelijk, zolang je hierover maar goede afspraken met je werknemers maakt.

Neem contact op

Heb je een vraag die (nog) niet in een artikel beantwoord wordt of wil je gericht advies voor jouw organisatie? Vul dan het formulier in en wij brengen jou vrijblijvend in contact met één van onze HP-experts.

Contact
Contact HP

Lees ook