Ondernemer Marco Groenendijk: ‘Werk en privé zijn voor mij één’

Marco Groenendijk groeit elk jaar in personeel, werd ondernemer van het jaar 2014 en onderhoudt op onorthodoxe manieren relaties met klanten. In 5 jaar tijd is zijn bedrijf enorm gegroeid, maar dat vindt hij minder belangrijk: ‘Ik hecht meer waarde aan de synergie binnen het team, dan aan groei van het aantal mensen.’

Elf jaar geleden begon Marco Groenendijk met ondernemen. Hij richtte hostingbedrijf iOnline op en bood clouddiensten aan vanuit twee datacenters. Inmiddels is zijn onderneming uitgegroeid tot een digitaal productiebedrijf met 2 BV’s (iOnline BV en iOnline Cloud BV) en 24 werknemers dat bedrijven als HEMA, BMW en RTL helpt met het ontwikkelen van alles wat digitaal is: websites, banners, maar ook mobiele business applicaties.

Groenendijk staat altijd ‘aan’: ‘Creativiteit komt niet van 9 tot 5, dat gaat eindeloos door. Je ziet dingen en daar denk je over na. Je bent er altijd mee bezig. Zakelijk en privé zijn voor mij dan ook hetzelfde. Dat betekent niet dat ik altijd achter mijn laptop zit, maar ik heb ‘m altijd wel paraat.’

Wilde je altijd al ondernemer worden?

‘Ik wilde vroeger tuinarchitect worden. Pas nadat ik zo’n honderd plantennamen in het Latijn uit mijn hoofd wist, realiseerde ik me dat dit toch niet bij me paste. Na mijn dienstplicht heb ik een opleiding Industriële automatisering gedaan en vanaf dat moment ben ik de IT ingerold. Dat was een omslag.’

Was er iets specifieks gebeurd waardoor je jezelf opnieuw hebt uitgevonden?

‘Nee, ik doe veel op gevoel. Gevoel moet niet leidend zijn, maar het moet wel een rode draad in je leven zijn. Als je je gevoel volgt, zit je meestal in de goede richting. Tuinarchitect worden was voor mij te statisch, de IT is veel dynamischer en past beter bij mij.’

Die beslissing heeft je geen windeieren gelegd. Je bent in 2014 ondernemer van het jaar geworden.

‘Ik stond in de finale met ondernemers met vele grotere bedrijven, ik had nooit gedacht dat ik zou winnen. Ik denk dat het komt door de energie die wij als bedrijf uitstralen. Normaal gesproken probeert een bedrijf alle klanten zo goed mogelijk te bedienen, maar dan gedraag je je als generalist en scoor je gemiddeld. Wij hebben twee aparte BV’s opgericht voor twee verschillende klantgroepen. Door juist een specialisme op te zoeken ontstaat er diepgang en focus.’

Marco Groenendijk Reinvent Yourself
Tips van Marco Groenendijk om het beste uit jezelf en je onderneming te halen:
1. Zorg voor synergie in je team
2. Volg je gevoel
3. Doe waar je energie van krijgt, je hebt het nodig om door te kunnen gaan

In welk opzicht pakken jullie dingen echt anders aan?

‘Als je bedrijf winst gaat maken, kun je verschillende dingen doen met je geld. Bijvoorbeeld op je bankrekening zetten. Wij hebben echter een gigantische luchtballon gekocht. Door onze klanten en potentiële klanten mee te nemen voor een vaart en een hapje, ontstaat er een hele andere binding met je relaties. Mensen verklaren me weleens voor gek, maar wij hebben er wel successen mee behaald.’

‘Een ander voorbeeld is ons personeelsbeleid. We hebben een beloningssysteem waarbij mensen elkaar openlijk complimentjes en zelfs beloningen kunnen geven zonder dat ik daarvan hoef te weten. We hebben geen top down-aansturing, de mensen zijn zelf in de lead. Het team is de basis en alle mensen eromheen zijn faciliterend. Daarin zijn we wel echt anders dan andere bedrijven. We proberen dingen uit, vervolgens kijk je terug en dan zie je of het heeft gewerkt. Als het niet werkt, dan stoppen we er gewoon weer mee.’

Wat doe je nog meer om je werknemers te stimuleren het beste uit zichzelf te halen?

‘Mensen doen over het algemeen dingen die ze leuk vinden. Als ik een designer aanneem, dan vindt hij het leuk om dingen te creëren. Maar stel dat hij ook projectmanagementskills heeft, dan laten we hem daarin vrij en zorgen we ervoor dat hij zich daarin ontwikkelt. Dan krijg je een soort organisch groeiend systeem. Daarnaast proberen we altijd de beste mensen binnen hun vakgebied bij elkaar te zetten. Niet alleen vanwege het synergievoordeel, maar ook de drang om te presteren wordt hierdoor bovengemiddeld groot.’

Hoe werk je met je team samen?

‘Al onze mensen werken op één vloer. Hierdoor weet iedereen wat er speelt. We hebben ook een aparte ruimte met 4 werkplekken. Daar kunnen teams zich afzonderen als dat nodig is. Elke werkplek is identiek ingericht, iedereen kan zijn laptop koppelen aan een scherm. Het script op de laptop ziet dan dat je ‘verhuisd’ bent en schakelt automatisch mee. Naast telefoon en e-mail maken we gebruik van Slack voor interne communicatie. Erg handig en effectief. Tegelijkertijd zijn we wel scherp op beveiliging; zit je even niet achter je computer, dan verwacht ik ook dat deze per definitie uitgelogd is. Voor mijzelf is het een automatisme geworden.’

Tot slot: In welk opzicht ben je zelf gegroeid?

‘Ik ben een business developer. Dat weet ik nu, maar dat wist ik 5 jaar geleden nog niet. Ik was toen vooral bezig met dingen oprapen die voor mijn voeten kwamen. En dan is het een kwestie van de juiste keuzes maken. Daarin ben ik wel gegroeid: ik heb meer gevoel voor het maken van keuzes, en kan dan ook sneller de juiste keuze maken.’

Dit artikel is onderdeel van de serie ‘HP REINVENT YOURSELF’ waarin ondernemers geportretteerd worden die in hun branche echte ‘game changers’ zijn. Deze ondernemers doen dingen anders dan anderen. Het zijn ondernemers die zichzelf opnieuw hebben uitgevonden. #ReinventObsession

Lees ook de andere artikelen uit de serie: