‘Elk bedrijf dat over 10 jaar nog wil bestaan moet nu overstappen op mobiel’

Als je ooit dacht dat internet de wereld veranderde, maak dan de borst maar nat voor mobiel. ‘Het onweerstaanbaar oprukken van mobiel raakt alle bedrijven en alle businessmodellen.’

Onder cynische en vooral wat oudere journalisten circuleert al jaren de gevleugelde uitspraak: ‘Dat internet, dat gaat nog eens groot worden…’ Meestal wordt de opmerking geplaatst als de ongekende veranderingen in de wereld van de kranten en tijdschriften worden beschouwd. Niets is meer hetzelfde gebleven.

‘Het is precies dat effect dat mobiel ook teweeg brengt’, zegt Pierre Mirlesse. Hoewel zijn kaartje stelt dat hij eindverantwoordelijk is voor HP’s Enterprise Mobility business unit, is hij ook resident visionair en erkend keynote-spreker over wat de technologische ontwikkelingen voor bedrijven betekent.

Gevolgen als mobiele devices de standaard worden

‘Alle bedrijven, geen één uitgezonderd, krijgen te maken met de kracht van mobiel. Die verandert de wereld en vooral de omgang met klanten, de eindgebruikers. Bedrijven die deze trend niet voldoende onderkennen verliezen de slag om hun klanten.’

‘Het gegeven dat mobiele devices de standaard worden, heeft verstrekkende gevolgen. Voor het gebruik van technologie en voor de manier waarop we met klanten omgaan. Communicatie wordt persoonlijk. Elk bedrijf dat er niet in slaagt die connectie te leggen met elke afzonderlijk individu heeft een serieus probleem. Ook bedrijven die op B2B-markten opereren. Mobiel dwingt ook daar tot echte verbindingen.’

Nieuw businessmodel noodzakelijk

Mobiel betekent veel voor elke business. De intermediaire functie – waarbij een partij als makelaar optreedt om vraag en aanbod bij elkaar te brengen – verdwijnt grotendeels, voorziet Mirlesse. Dat hoeft echter geen probleem te zijn, mits je het businessmodel daarop aanpast. ‘Een bedrijf kan daardoor extra waarde toevoegen. Maar de sleutel om dat te goed te doen is de mens.’

De gebruiksvrijheid van mobiel

Voor Mirlesse is één ding volstrekt duidelijk. Hoewel de trend naar mobiel in aanleg een technologische ontwikkeling is die alle bedrijven raakt, is het niet de techniek die dicteert. ‘Het internet of things is een voorbeeld van de techcentrische blik op de ontwikkelingen. Apparaten zijn met elkaar verbonden. Het beschrijft de opkomst en snelle uitrol van de sensortechnologie, van de communicerende koelkasten. En dus heeft het bestaansrecht.’

‘Maar bedrijven die mee willen in de revolutie moeten één ding heel goed begrijpen: Het gaat niet om de onderliggende techniek. Het gaat om het gebruik en vooral de gebruiksvrijheid die mobiel betekent. Deze trend legt echte autonomie bij de eindgebruiker.’

‘Consumenten hebben dus veel vrijere keuzes. Dat betekent dat mensen alleen loyaal blijven als je ze als individu benadert en behandelt. Het pushen van een product of dienst zal niet meer werken. En ook op B2B-markten verwachten klanten die grondhouding. Mobiel maakt dat business weer om mensen draait.’

Revolutie mobiel groter en sneller dan internet

Net als het internet – tot de verbazing van krantenredacties – alle facetten van het professioneel en privéleven op zijn kop zette, doet mobiel dat ook. ‘En dat zal nog verder versnellen. Met de toenemende bandbreedte – praktisch heel Nederland kan gebruikmaken van 4G – komen er versneld nieuwe toepassingen op de markt.’

‘De wearables, horloges en brillen, stuwen de snelheid van die ontwikkeling nog verder op. En de acceptatie van deze technologie zal sneller zijn dan bij internet. Dat komt omdat het de mens centraal plaatst en niet de techniek.’ Volgens Mirlesse staat mobiel nog maar aan het begin van zijn revolutie. ‘Waar internet 20 jaar nodig had, zal mobiel veel sneller de standaard zetten.’

Mobile first-strategie vraagt flinke investering

Het is onontkoombaar. Alle bedrijven moeten ‘iets’ met mobiel. De loodgieter, de mediamaker, de supermarkt, de hele gezondheidszorg en ook de overheid zal er niet aan ontkomen. ‘Elk bedrijf of organisatie dat de ambitie heeft over tien jaar nog te bestaan moet een mobile first-strategie kiezen.’

Dat is niet goedkoop. ‘Afhankelijk van de business lijkt me een investering van 10 procent van de omzet niet onrealistisch.’ Veel geld, maar wie het nalaat zal links en rechts door de concurrent worden gepasseerd. Of door een gebrek aan binding met de eindgebruikers, razendsnel op de mestvaalt van de geschiedenis worden achtergelaten.

Klant centraal bij nieuwe ontwikkelingen

‘Elke ondernemer moet zich afvragen wat mobiel betekent voor zijn business. Begin met kijken op welke manieren mobiel de interactie met de afnemers én de eindgebruikers kan versterken. Het vraagt echt een omslag in het denken.’

‘In alle eerlijkheid, bij HP hebben wie die slag waarbij de mens de centrale positie in het denken  over ontwikkelingen overnam, ook moeten maken. Het zet de wereld op zijn kop. Maar in de centrale positie van de mens, ligt – en daarvan ben ik overtuigd – de sleutel voor succes in het mobiele tijdperk.’

Lees ook: