Checklist: zo word je als IT-afdeling trendsetter binnen je bedrijf

Voor IT-afdelingen is het verleidelijk om te blijven hangen in de waan van de dag. Wanneer medewerkers een probleem hebben, los jij het op. Dat kan ook anders, Bas Boonstoppel van H&R geeft tips om als afdeling IT een echte trendsetter te worden in je organisatie.

1.Trendsetter worden als IT? Betrek jezelf bij andere afdelingen

Weet jouw IT-afdeling wat er speelt binnen het bedrijf? Zonder deze informatie is het lastig om jezelf in de kijker te spelen, laat staan om een trendsetter te worden. Bas vertelt: “Bij veel bedrijven is IT op een klein kantoortje weggestopt. Ze worden eigenlijk alleen gebeld als er iets kapot gaat of als er iets geüpdatet moet worden.”

Op deze manier kom je er natuurlijk nooit achter waar jij als IT echt meerwaarde kunt bieden. “Je doet jezelf als IT’er tekort als je je daartoe beperkt. Wil je relevant zijn en innoveren? Dan moet je jezelf betrekken bij de uitdagingen van je collega’s.”

Tip: dit zijn de trends op IT gebied voor de komende tijd.

2. Bedenk waar je als IT meerwaarde kunt leveren

Om echt een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren, volstaat het niet om af en toe een (virtueel) rondje te maken langs de verschillende afdelingen.

“Het is niet genoeg om zomaar bij een meeting te gaan zitten, je moet een actieve bijdrage kunnen leveren. Bedenk je eerst wat jij als IT zou kunnen bijdragen in dit specifieke team. Voor dit vraagstuk moet je goed de tijd nemen”, vertelt Bas.

Wat zou je dan bijvoorbeeld kunnen doen? “Denk bijvoorbeeld aan de mogelijke bijdrage van IT op de marketingafdeling. Hiervoor is data echt essentieel. Daar komt natuurlijk allemaal IT bij kijken. Hoe kun je ze daarbij helpen?”

Data is sowieso een erg belangrijk punt volgens Bas. “Er is echt een datarevolutie gaande. Al die data moet goed worden opgeslagen, altijd beschikbaar zijn en er moeten analyses mee worden gedaan. IT kan hier een belangrijke rol in vervullen.”

3. Baken je werkzaamheden als IT goed af

De IT-afdeling is eigenlijk altijd druk, er is altijd wel iets te doen. Hoe maak je dan de tijd vrij om je bezig te houden met een mogelijke bijdrage in de rest van het bedrijf? Bas vertelt: “Als serieuze hedendaagse IT-er zou je je niet exclusief bezig moeten houden met het simpelweg draaiende houden van de organisatie.”

“Je kunt zaken als een patch uitvoeren of een harde schijf uitwisselen prima uitbesteden. ICT-dienstverleners als H&R kunnen je hier goed bij helpen. Zij kunnen je IT-infrastructuur opbouwen, onderhouden en monitoren.”

“Als IT-afdeling ben je dan de schakel tussen de partner en de interne organisatie. Je weet tenslotte zelf het beste hoe het er in het bedrijf aan toe gaat.”

Lees ook