
Als IT-afdeling kun je zoveel meer betekenen voor je bedrijf dan alleen het verzorgen van updates en het repareren van defecten. Bas Boonstoppel, salesmanager van H&R, vertelt hoe H&R je kan helpen om een innovatieve gesprekspartner te worden binnen je organisatie.
Tijd vrijmaken om trendsetter te worden
De IT-afdeling blijft toch vaak hangen in de waan van de dag. “Op een IT-afdeling is eigenlijk altijd wel iets te doen. Je hebt echt timemanagement nodig om tijd vrij te maken voor innovatie.”
“Het traditionele ‘de boel draaiende houden’ zou niet de kerntaak van IT moeten zijn”, vindt Bas. “Wij proberen als H&R duidelijk te maken dat IT’ers echt niet alles zelf hoeven te doen.
Speel jezelf vrij
“Zaken als een patch uitvoeren of een harde schijf verwisselen hoeven niet per se gedaan te worden door de IT-afdeling. Een ICT-dienstverlener als H&R kan je hier op een efficiënte manier bij helpen.”
Wanneer je deze tijd eenmaal vrij hebt gespeeld, kun je binnen de organisatie onderzoek doen naar welke bijdrage IT zou kunnen leveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan digitalisering van bepaalde processen en het opslaan en gebruiken van data. Zo kun je een trendsetter worden binnen je organisatie.
Het volledige verandertraject wordt verzorgd
H&R helpt IT-afdelingen ook met deze omschakelingen zelf. “We begeleiden het verandertraject van a tot z. We beginnen met een stukje oriëntatie, waarna we weloverwogen en in nauw overleg naar een oplossing werken. Hierbij zijn we op elk punt in het traject betrokken en regelen we IT-experts op elk vlak.”
Whitepaper over hulp bij innovatie
Benieuwd hoe je als IT-manager je IT-beheer nog verder versimpelt en zo je IT-afdeling vrijspeelt voor innovatie-projecten? Download dan de gratis whitepaper ‘Innovatie dankzij slim IT-beheer’.
Drie vormen van IT beheer door H&R
Het uitbesteden van bepaalde taken kan je dus helpen om tijd vrij te maken voor innovatie. Wil je het IT beheer graag uitbesteden aan H&R? Dat kan op drie verschillende manieren:
- Monitored IT
Monitoring op afstand, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Je wordt bij een incident direct op de hoogte gesteld.
- Maintained IT
Bij deze variant worden een beperkt aantal aspecten van IT proactief beheer bij de klant uitgevoerd. Zo blijven de betreffende IT-systemen en/of applicaties up-to-date.
- Managed IT
Bij deze laatste optie worden alle aspecten van IT beheer samengevoegd om het maximale uit proactief beheer te kunnen halen. Zo kan er zo snel mogelijk én effectief op worden getreden.
Denk hierbij aan 24/7 remote monitoring met incident beheer, regulier beheer, overig systeem onderhoud en software updates, back-up beheer, recovery operations, DR & uitwijk.
Tip: zo zorg je ervoor dat de rest van het bedrijf de waarde van IT inziet.
Wat blijf je vooral wel zelf doen?
Je kunt als IT-afdeling dus veel taken afstoten om tijd vrij te maken voor innovatie. Toch zijn er ook een aantal werkzaamheden die je beter kunt behouden.
Bas vertelt: “Veel van je werk moet toch draaien om het blij houden van je gebruikers. Dat wordt steeds belangrijker, zeker voor generatie Z. De IT-infrastructuur moet altijd goed werken en ze willen altijd connected zijn.”
H&R als tweede lijn
“Het zou zonde zijn om deze taken af te stoten. Als een gebruiker met een probleem komt, moet je als IT klaar staan. Het is dan fijn om een partij als H&R achter de hand te hebben als tweede lijn.”
Wel kan H&R helpen om hulpvragen te voorkomen. “We draaien elke maand rapportages, hierdoor kunnen we proactief gebruikersvragen voorspellen en verhelpen. Wanneer we bijvoorbeeld zien dat een gebruiker op een device werkt wat niet voldoet, kunnen we daarop inspelen.”
Lees ook
Whitepaper over hulp bij innovatie
Benieuwd hoe je als IT-manager je IT-beheer nog verder versimpelt en zo je IT-afdeling vrijspeelt voor innovatie-projecten? Download dan de gratis whitepaper ‘Innovatie dankzij slim IT-beheer’.