Overtuigen voor IT: zo krijg je jouw organisatieplannen er wel doorheen

Heb jij als IT-manager ideeën die je organisatie verder kunnen helpen, maar weet je niet goed hoe je ze over de bühne krijgt? Ontdek hoe je zorgt dat jouw plannen draagvlak krijgen bij de juiste mensen.

Binnen sommige organisaties wordt IT vooral gezien als een ‘moetje’ om het bedrijf draaiende te houden. Het levert in de ogen van de directie niet direct geld op, er gaat alleen geld naartoe.

De IT-afdeling bewijst voor veel mensen pas ècht zijn waarde als er een probleem wordt opgelost. Denk bijvoorbeeld aan damage-control bij een hack, of het oplossen van een technisch mankement.

Het kan daarom lastig zijn om duidelijk te maken dat je misschien wel meer geld of collega’s nodig hebt om cybercrime te voorkomen, productiviteit te verhogen of innovatie te faciliteren.

Directie overtuigen? Benadruk de kansen van innovatie

De meeste bedrijven willen graag vernieuwend zijn, maar betrekken de IT-afdeling hier veel te laat bij. Doordat IT’ers nog te vaak het imago van probleemoplossers hebben, krijgen ze geen kans om zich te ontwikkelen tot experts op het gebied van Artificial Intelligence, data science en Internet of Things.

Ga hierover in gesprek met de directie, en zorg dat je een aantal mooie voorbeelden paraat hebt van bedrijven waar de IT-afdeling leidend was op het gebied van innovatie:

  • Bij Stella Fietsen werkt de IT-afdeling aan het uitbrengen van IOT-simkaarten voor nieuwe fietsen. Hiermee wordt de fiets volledig verbonden met de cloud.
  • Bij Purple werkt de IT-afdeling aan digitale storytelling in innovatieve experience centers.

Maak de gevaren concreet

De afgelopen jaren zijn cyberincidenten regelmatig in het nieuws geweest, toch denken middelgrote en kleine bedrijven vaak dat ze weinig risico lopen. Als je de directie wilt beïnvloeden om meer budget vrij te maken voor cybersecurity, is het dus belangrijk om heel concreet te maken wat de gevaren zijn.

Reken hiervoor door wat het zou kosten als belangrijke devices gegijzeld worden, en er losgeld wordt gevraagd. Wanneer er ook sprake is van een datalek, kun je ook een flinke boete opgelegd krijgen door de Autoriteit Persoonsgegevens.

Uiteraard is de reputatieschade en onrust op de werkvloer net zo belangrijker om te benoemen. Een cyberincident kan gigantische impact hebben op alle betrokkenen.

Afgezet tegen de kosten van een cyberincident, klinkt jouw extra securitybudget ineens bijzonder gunstig.

Overtuigen met Digital Employee Experience (DEX)

Medewerkerstevredenheid is een belangrijk thema voor veel organisaties. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om te bepalen wanneer een medewerker nu ècht tevreden is. Als IT-afdeling kun je hier een belangrijke rol in spelen, mits je de directie weet te overtuigen te investeren in het meten van de Digital Employee Experience (DEX).

De Digital Employee Experience (DEX) is de som van alle ervaring die de eindgebruiker met de technologie binnen een organisatie heeft. Hierbij draait het om hoe tevreden ze zijn met zowel de hardware als de software. Je bepaalt zo of ze de juiste middelen hebben om productief te kunnen werken.

Hoe beter deze ervaring, des te tevredener je medewerkers zijn. Dat zorgt uiteindelijk voor minder verloop, waardoor je HR-afdeling minder geld hoeft uit te geven aan het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Voorspel èn voorkom crashes

Een kapot device kan flink roet in de werkdag van de eindgebruiker gooien. In veel gevallen duurt het namelijk even voordat het apparaat gemaakt wordt, waardoor de medewerker een stuk minder productief is.

Hoe fijn is het dan om te kunnen voorspellen wanneer een apparaat of onderdeel aan vervanging toe is? Grote kans dat het weinig moeite kost om je directie te overtuigen van het feit dat voorkomen beter is dan genezen.

Voorspellen met kunstmatige intelligentie

Er zijn tegenwoordig verschillende tools beschikbaar waarmee je kunt bijhouden welke hardware-problemen zich voordoen bij bepaalde devices. Tegelijkertijd worden factoren als temperatuur, de staat van het Operating System en de volheid van de harde schijf meegenomen.

Op basis van kunstmatige intelligentie kan dan voorspeld worden welke andere devices het risico lopen om stuk te gaan. Zo kun je als IT-afdeling ingrijpen voordat een apparaat crasht. Dat kost minder tijd en helpt de schade te beperken. Ook raken medewerkers minder gefrustreerd en blijven ze over het algemeen tevredener en productiever.

Collega’s beïnvloeden? Geef een masterclass

Binnen de IT-afdeling zit vaak ontzettend veel kennis, bijvoorbeeld over cybersecurity. Die kennis heeft nog veel meer waarde wanneer het wordt gedeeld met de rest van de organisatie. Focus hierbij niet alleen op de directie.

Bij een cyberaanval blijkt in veel gevallen de gebruiker de zwakste schakel. Zo klikt iemand wellicht op een gevaarlijke link, of worden er gevoelige bestanden onversleuteld gedeeld. Door eindgebruikers voor te lichten over de gevaren, èn wat je als IT-afdeling doet om deze af te wenden, wordt je toegevoegde waarde zichtbaarder.

Lees ook