8 ict-ontwikkelingen die de transportwereld op zijn kop zetten

Door alle ict-ontwikkelingen verandert onze manier van werken. Ook in de sector transport en logistiek. 8 technologieën die grote invloed hebben op de toekomst van de transportwereld.

1. Voorraad- en netwerkoptimalisatietools

Van ritplanning tot voorraadoptimalisatie; software ondersteunt allerlei processen in de logistieke keten. Naast het sneller en makkelijker administreren van gegevens, helpt software ook steeds vaker met processen automatiseren. Zo wordt het verzenden en leveren van goederen steeds beter op elkaar afgestemd door diverse gegevens aan elkaar te koppelen en zelflerende systemen te gebruiken.

2. Predictive analytics

Apparaten registreren steeds meer waardevolle informatie voor data-analyse. Daarbij staat niet de analyse achteraf centraal, maar de toekomst. Ook in de transportwereld maken bedrijven steeds vaker voorspellingen aan de hand van grote hoeveelheden data. Zo kan de ritplanning bijvoorbeeld met behulp van deze zogenoemde predictive analytics worden afgestemd op de filedruk en het weer.

3. Sensors en automatische identificatie

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Sensors bieden realtime zicht op voorraadniveaus en goederenstromen. De sensors kunnen bijvoorbeeld tijdig aangeven wanneer een bepaald product moet worden aangevuld, zodat bedrijven beter kunnen anticiperen op de vraag. Maar met sensors kun je bijvoorbeeld ook je personeelsbezetting effectiever regelen.

4. Cloud computing en -opslag

Steeds meer systemen voor voorraadbeheer zijn als webdienst beschikbaar. Daardoor krijgen alle bevoegde gebruikers toegang tot de gedigitaliseerde bestanden. Uiteraard kunnen ze de benodigde informatie vanaf ieder apparaat benaderen en – waar nodig – ook makkelijker delen. Via internet heeft iedereen bovendien altijd toegang tot de meest actuele informatie.

5. Robots en automatisering

Robots worden goedkoper, sneller en slimmer. Ze kunnen steeds meer dan het herhalen van één taak. De inzet van robots bij het verzamelen van orders en het inpakken en sorteren van verschillende artikelen moet foutmarges verkleinen en kan de kosten voor personeel verlagen.

6. Draagbare en mobiele technologie

Mobiele apparaten zoals smartphones en tablets worden steeds vaker ingezet in de sector transport en logistiek. Niet alleen kunnen werknemers daardoor altijd de meest actuele documenten inzien (zie kopje cloud), ze kunnen bijvoorbeeld ook met geïntegreerde scanners de vracht registreren.

Bij orderpicken experimenteren bedrijven met draagbare devices zoals smartglasses en smartwatches. De orderpicker krijgt zijn volgende order dan niet via zijn headset door, maar de smartglass toont deze informatie in het gezichtsveld van de medewerker. En met een smartwatch kan het hoofdkantoor via gps zien welke medewerker het dichtst in de buurt is van een bepaald adres en zo bepalen wie het snelst kan leveren.

Naast orderpicking zullen deze mobiele apparaten ook steeds vaker worden ingezet voor andere processen. Denk aan het repareren van producten, het afhandelen van retouren of het controleren van binnenkomende goederen.

7. 3D-printing

De opkomst van het printen van producten met 3D-printers kan een grote impact gaan hebben op de transportsector. Goederen, nieuwe onderdelen en andere producten kunnen dan vanuit huis geprint worden. Dat betekent dat er op termijn veel minder goederen vervoerd hoeven te worden.

8. Onbemande voertuigen en drones

In magazijnen en distributiecentra wordt al gebruik gemaakt van onbemande voertuigen ook wel agv’s (automatisch geleide voertuigen) genoemd. Nieuw is dat die onbemande voertuigen straks ook op de openbare weg gaan rijden.

Of die adoptie snel zal verlopen en impact heeft op de sector wordt mede bepaald door wet- en regelgeving. Die staat grootschalige adoptie nu nog in de weg. Vooral de vraag wie verantwoordelijk is voor de onbemande voertuigen is juridisch een ingewikkelde kwestie.

Drones (onbemande vliegende toestellen) worden in de logistiek en transport nog maar mondjesmaat gebruikt. Er zijn tal van proefprojecten. Maar wet- en regelgeving houdt het luchtruim tot nu toe nog vrij van pakketbezorgende onbemande vliegtuigjes. Toch zijn partijen als Amazon en DHL volop bezig met de optimalisatie van drones in het logistieke proces.

Lees ook: