De ideale werk-privébalans 2.0 draait om het vinden van je motivatie

Hoe motivatie vinden op het werk

De juiste werk-privébalans 2.0 vinden kan nog best een uitdaging zijn. Het begint met het achterhalen van je motivatie, je werk daarop aanpassen en vervolgens gemotiveerd blijven. Lees hier hoe je dat aanpakt.

Werk-privébalans 2.0

Bij de werk-privébalans 2.0 draait het om de gedachte dat je je professionele en persoonlijke leven niet gescheiden kunt houden. Je bent vrij om te bepalen wanneer je werkt en wanneer je persoonlijke zaken aandacht geeft.

Op kantoor besteed je tijd aan privézaken, terwijl je thuis nog de laatste taken van je werklijst afwerkt. En niemand – ook je partner of werkgever niet – die er ook maar iets van zegt. Deze versmelting van je zakelijke en persoonlijke leven moeten je de ultieme vrijheid en flexibiliteit bieden, zowel privé als op het werk.

Andere manier van werken en denken

De werk-privébalans 2.0 vergt zowel van de werknemer als van de werkgever een andere manier van denken én werken. Zo moet de werkgever:

  • Niet meer kijken de input (hoeveel uur je aan je bureau zit), maar de output (hoeveel je produceert). Oftewel, hij moet zijn werknemers vertrouwen
  • Accepteren dat werknemers hun persoonlijke leven niet dagelijks 8 uur lang afsluiten

De werknemer moet daarentegen:

  • De emotionele intelligentie en het eigenbelang hebben om het vertrouwen van de werkgever te beantwoorden en te leveren wat van hem verwacht wordt
  • Accepteren dat het werk niet ophoudt na 5 uur ’s middags
  • De juiste motivatie vinden

Doen wat je leuk vindt

De juiste motivatie vinden is dus een belangrijke voorwaarde om de juiste werk-privébalans 2.0 te kunnen creëren. En tegelijkertijd ook een lastige. Want hoe achterhaal je wat je echt leuk vindt? Door uit te zoeken op welke taken je je verheugt om te gaan doen, waarin je je versterkt voelt als je het doet en waar je enthousiast over praat met anderen.

Als je weet welke taken je leuk vindt, kun je ervoor zorgen dat je meer van deze taken gaat doen door je baan te veranderen. Dat betekent niet dat je je baan moet opzeggen, maar door elementen in je baan aan te passen.

Job sculpting

Job sculpting, zoals het genoemd wordt, is zowel goed voor bedrijven als hun werknemers. Door de taken van een werknemer in lijn te brengen met zijn motivaties, versterk je zijn moraal, loyaliteit en productiviteit.

Hoe pak je job sculpting aan? Door jezelf af te vragen of er taken zijn die je minder kunt doen of helemaal kunt vermijden door het over te dragen aan iemand die dit juist wel leuk vindt om te doen. Of kun je de niet-leuke taken dusdanig aanpassen dat ze minder demotiverend zijn? En andersom kijk je ook welke taken je aan je functie kunt toevoegen om je motivatie te vergroten.

Dit is een proces wat de werknemer zelf moet onderstaan. Als werkgever faciliteer je vooral de mogelijkheden om te onderzoeken en te achterhalen hoe werknemers het werk onderling anders kunnen verdelen.

6 tips om je motivatie op peil te houden

Nu je hebt ontdekt wat je motiveert én het ideale takenpakket hebt samengesteld, is de volgende uitdaging gemotiveerd te blijven. Gebruik daarvoor deze tips:

  1. Sta geregeld stil bij de voortgang die je boekt
    Welke taken heb je erbij gekregen? Welke heb je kunnen afstoten? En geeft dit je nu inderdaad de juiste motivatie? Of haal je achteraf bezien wel degelijk energie op die ‘vervelende’ taken? Belangrijk is dat je bij deze evaluatie niet nadenken in termen van ‘spijt’, maar elke vergissing als een les ziet.
  2. Blijf gefocust op je strategie
    Verlies je niet in details. Visualiseer de toekomst en zie het groter geheel. Schrijf je doelen op en vraag jezelf regelmatig af: kom ik met wat ik doe dichter bij die doelen?
  3. Ontspan voldoende tussendoor
    Ontspanningsoefeningen verminderen niet alleen de stress, ze dragen ook bij aan je persoonlijke ontwikkeling. Het geeft je een moment van bezinning. Mits het iets is dat je leuk vindt en je motiveert. Anders is het net zoiets als het verkeerde werk doen.
  4. Breng tijd met vrienden of familie door
    Geef je hobby niet op. Een mentale pauze tussen de uitdagingen op werk – hoe leuk je die ook vindt – is essentieel. En het geeft je perspectief, zodat je verfrist de uitdaging weer aankunt.
  5. Blijf open staan voor alles
    Omarm nieuwe ervaringen. En blijf niet in je comfortzone. Je zult versteld staan waar je verdere inspiratie en motivatie allemaal vandaan kunt halen.
  6. Wees moedig
    Blijf niet bij een organisatie waar je niet in gelooft. Als je daar geen toekomst ziet, is die er ook niet voor jou. En als jij je ondergewaardeerd voelt, is dat een van de grootste demotiverende factoren.

Echter, als je trots bent op de organisatie waarvoor je werkt, en hier bevredigend werk kunt doen en je potentieel optimaal benut, dan ben je op de goede weg.

Je medewerkers nog productiever maken? Ontdek hoe je dat doet in de gratis whitepaper ‘Creëer de beste mobiele werkplek werkplek voor je medewerkers’. Lees ook:

Deel dit bericht met jouw netwerk.
4