Laat werknemer af en toe onbereikbaar zijn

‘s Avonds laat een mail naar de klant of nog voor het ontbijt een sms naar een collega. Werknemers die 24 uur per dag aan het werk zijn lijken betrokken en productief, maar zijn dat niet. Zo houd je de connectivity van je personeel in de hand.

Werknemers die om half 6 het kantoorpand verlaten, zijn vaak nog niet uitgewerkt. In de auto wordt gebeld met een collega, bij thuiskomst gaat er nog even een e-mail uit en tegen twaalven volgt er ook nog een check van de website-statistieken van de afgelopen dag. Het is verleidelijk om 24/7 aan het werk te zijn. Niet alleen omdat het kan, maar ook omdat sommige werknemers zich er min of meer toe verplicht voelen: als een collega buiten kantoortijd een e-mail verstuurt, lijkt het niet meer dan logisch dat de ontvanger dit ook doet.

Altijd overwerken bij prestatiegerichte cultuur

Volgens Bart van den Boogaard van GGZ-instelling U-center is dat niet slim. Werknemers die altijd maar overwerken, raken sneller overspannen dan hun collega’s die wel meteen om 6 uur offline gaan. Vooral in bedrijven waar een prestatiegerichte cultuur heerst, zou dat een probleem zijn. De komst van het BYOD-beleid, waarbij werknemers hun eigen mobiele apparaat gebruiken voor zakelijke doeleinden, heeft dit effect versterkt.

Werkgevers die willen voorkomen dat hun personeel voortdurend aan het werk is, nemen dus maatregelen. Zo heeft autofabrikant BMW met medewerkers afgesproken wanneer zij niet bereikbaar zijn. Ook de werknemers van Volkswagen hebben zulke afspraken gemaakt met hun baas.

App helpt bij smartphone-verslaving

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Voor Android-smartphones is er sinds kort een app die gebruikers helpt hun telefoon letterlijk en figuurlijk naast zich neer te leggen. Break Free laat zien hoe vaak iemand zijn telefoon gebruikt en helpt werknemers hun digitale ‘verslaving’ binnen de perken te houden. Een aanrader voor je personeel. Want ook als leidinggevende heb je baat bij werknemers die zo nu en dan hun telefoon uitzetten. Deze medewerkers slapen beter en zijn de volgende dag geconcentreerder en kunnen meer werk verzetten dan collega’s die ‘s nachts hun smartphone checken.

Beperk de bereikbaarheid van werknemers

Enkele tips om ervoor te zorgen dat werknemers niet voortdurend connected zijn:

  • Beperk de communicatie buiten werktijd tot een minimum
  • Spreek met personeelsleden af op welke tijden zij niet bereikbaar hoeven zijn
  • Laat e-mails die je ‘s avonds verstuurt, pas de volgende ochtend afgeleverd worden. Voor Gmail kan dit bijvoorbeeld met Boomerang
  • Maak het werknemers die ‘s avonds gewerkt hebben mogelijk deze uren overdag te compenseren

Lees ook: