Houd de werk-privébalans van je werknemers in de gaten

werk-privébalans bewaken

Je als werkgever bemoeien met de werk-privébalans van werknemers voelt als inmenging in de persoonlijke sfeer. Het nieuwe werken is toch juist bedoeld om werknemers zelf te laten bepalen wanneer ze wat doen, zolang ze de kpi’s maar halen. Niet iedereen kan echter goed met die vrijheid omgaan. Tips om werknemers hierbij te helpen.

Dankzij nieuwe technologieën zijn we de afgelopen jaren flexibeler en productiever geworden, maar het heeft er ook toe geleid dat ons werk en privéleven steeds meer met elkaar vervlochten raken. Het is eerder regel dan uitzondering dat we op vrije momenten, zoals ’s avonds of in het weekend, nog bezig zijn met werk. Mede mogelijk gemaakt door werkgevers, die ons de vrijheid en tools geven om flexibel te werken en zelf onze dagindeling te bepalen.

Zoektocht naar een goede werk-privébalans

Dat de scheiding tussen werk en privé vager is geworden, heeft voor- en nadelen. Geef een medewerker een mobiel apparaat met meer functies en toegang tot het bedrijfsnetwerk, en hij kan zijn reistijd benutten om mails te beantwoorden en vergaderingen voor te bereiden. Richt een goede thuiswerkplek in en de medewerker hoeft niet eens naar kantoor te komen. Dat bespaart kosten en kan de productiviteit verhogen.

Maar al die mogelijkheden om locatie- en tijdonafhankelijk te werken, hebben een negatieve impact op de tijd die we aan ontspanning besteden. Te weinig relaxen kan op (lange) termijn leiden tot burn-outklachten en ziekteverzuim. Vooral bij millennials, die verhoudingsgewijs het meest flexibel werken, blijkt het bewaken van grenzen een grote uitdaging. Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt dat een derde van hen het lastig vindt om een goede werk-privébalans te vinden. Met als gevolg dat ze niet optimaal presteren.

Voor de meeste werknemers is het lastig hun professionele en persoonlijke leven gescheiden te houden. Dat hoeft niet altijd nadelig te zijn. Als werk en privé in elkaar overvloeien, biedt dat bijvoorbeeld mogelijkheden om tijdens kantooruren tijd aan privézaken te besteden. Of om thuis nog de laatste taken van een werklijst af te werken. De versmelting van het zakelijke en persoonlijke leven biedt daarmee in theorie de ultieme vrijheid en flexibiliteit. Wel vereist het van werknemers en werkgevers een andere manier van denken en werken.

Tips voor een betere balans

Een te hoge werkdruk kan ervoor zorgen dat een werknemer onvoldoende ontspant in zijn vrije tijd en daardoor uitgeblust raakt. Anderzijds kunnen gebeurtenissen in de privésfeer invloed hebben op het werk en zorgen voor een verstoring in de werk-privébalans. Bied je als werkgever geen werk-privébalans ondersteuning, dan kan dat leiden tot ontevreden medewerkers die de organisatie verlaten. Dat is op verschillende manieren te voorkomen:

#1. Bespreekbaar maken

Allereerst door het onderwerp bespreekbaar te maken en tijdens (functionerings)gesprekken na te gaan welke zaken een goede werk-privébalans in de weg zitten. Vervolgens kun je samen op zoek gaan naar oplossingen; van duidelijkere werkafspraken tot extra verlof.

#2. Op output focussen

Daarnaast is het van belang te focussen op de output (wat een werknemer produceert) in plaats van op de input (hoeveel uur hij of zij aan een bureau zit).

#3. Goede voorbeeld geven

Geef zelf het goede voorbeeld door medewerkers niet buiten werktijd te bellen of te mailen. Daarmee wek je namelijk de verwachting dat je personeel voortdurend met werk bezig moet zijn.

#4. Flexibel werken invoeren

Flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken, dragen ook bij aan een betere werk-privébalans. Het geeft medewerkers bijvoorbeeld de mogelijkheid om files te vermijden en het werk te combineren met andere (privé)taken, zoals de zorg voor kinderen of ouderen.

#5. Betrokken houden

Wel is het belangrijk dat de flex- en thuiswerker contact houdt met collega’s op kantoor. Veel thuiswerken kan leiden tot vereenzaming en uiteindelijk zelfs een burn-out. Voorkom fulltime thuiswerken en laat medewerkers tenminste twee dagen in de week naar kantoor komen. Betrek ze bij belangrijke meetings en sociale bijeenkomsten zoals borrels.

#6. Op de hoogte blijven

Komt een medewerker een aantal dagen niet op kantoor, dan is het prettig als hij geregeld updates over zijn progressie geeft. Dat kan telefonisch, via mail of met een time- en projectmanagementtool. Het voordeel van zo’n tool is dat de medewerker inzichtelijk kan maken hoeveel tijd een taak daadwerkelijk kost om te volbrengen. Dat voorkomt discussies.

Ook een taak voor medewerkers

Uiteraard zijn medewerkers zelf voor een groot deel verantwoordelijk voor het bewaken van de balans tussen werk en privé. Een goed startpunt is om ongevraagde verstoringen te beperken, bijvoorbeeld door smartphone-notificaties uit te schakelen.

De meeste mobiele devices bieden de optie om ‘niet storen’-periodes in te stellen of om per applicatie meldingen uit te zetten. Train je zelfdiscipline door bijvoorbeeld maximaal drie keer per dag op vaste momenten je mail te checken. Zo voorkom je dat je afgeleid wordt van je hoofdtaak en werk je effectiever.

Wanneer werk en privé in elkaar overvloeien, is het belangrijk om vrije tijd en ‘herstelmomenten’ net zo strak in te plannen als werk. Door preventief te ontspannen en herstellen geniet je meer van het leven en voorkom je dat je overspannen raakt. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat je waardevoller bent voor je werkgever én voor de mensen in je privéleven.

Meer weten over wat je kunt doen om te voorkomen dat werknemers in een burn-out terechtkomen door het nieuwe werken? Download de gratis whitepaper ‘Zo help je jouw medewerkers aan een goede werk-privébalans’. En lees ook:


HP Security Festival