De wensen en eisen van Generatie Z

Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt en meer nog dan de millennials is deze generatie digital native. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar zijn letterlijk vergroeid met hun mobiel. Zij zijn always on. Maar wat betekent dat voor jou als werkgever? ‘Ze willen zelf bepalen waar ze werken en wanneer.’

Ongeveer anderhalf miljoen jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar neemt nu deel aan de arbeidsmarkt. Gemakshalve aangeduid als Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) heeft deze generatie duidelijke opvattingen over werk. Uit recent onderzoek van YoungCapital, uitzendbureau voor jongeren, blijkt dat zij zo snel mogelijk hun droombaan willen bereiken. Daarom zijn ze nu al bezig met het volgen van een passende opleiding. Ook doen ze nu al graag praktijkervaring op.

Droomjob

Wat die droomjob dan inhoudt? Volgens het YoungCapital-onderzoek is dat voor sommigen een vaste baan bij een multinational. Anderen gaan het liefst aan de slag als zelfstandig ondernemer. In ieder geval moet het een plek zijn waar ze zich met hun passie kunnen bezighouden. Het moet vooral een toffe baan zijn met leuke collega’s waar ze zichzelf als professional verder kunnen ontwikkelen.

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Ook als dat betekent dat ze eerst verschillende baantjes moeten hebben om ervaring op te doen, voordat ze hun ideale baan hebben gevonden. Financieel gezien willen ze een baan die ze zekerheid biedt en waar ze veel geld mee verdienen. Een vast contract voor 6 tot 12 maanden heeft bij het merendeel van Generatie Z de voorkeur, zo blijkt uit het onderzoek.

Duidelijke kaders

Nina Seepers heeft als marketeer Generatie Z bij voetbalclub AZ veel contact met deze groep jongeren: ‘Er zijn veel paralellen tussen wat zij van leven en werk verwachten én bijvoorbeeld hun vrijetijdsbesteding. Zo merken wij dat flexibiliteit als belangrijk wordt beschouwd en dat er veel behoefte is aan kaders: wat valt er allemaal onder de gemaakte afspraken?’

Seepers’ bevindingen komen overeen met de uitkomsten van het YoungCapital-onderzoek: jongeren willen duidelijke kaders waar ze aan moeten voldoen om zo snel mogelijk succesvol te zijn in een bedrijf. Seepers: ‘Ook merken wij dat de grote hoeveelheid aan opties (in werk, maar bijvoorbeeld ook in alternatieven voor een wedstrijdbezoek), met zich meebrengt dat alles op de weegschaal gelegd moet worden. Daarbij is, in grotere mate dan bij andere doelgroepen, de unieke ervaring van groot belang.’

Generatie Z werkt mobiel

Bijna de helft (46%) van generatie Z wil een baan waarmee ze met de nieuwste technieken en innovaties werken. Verder is het gebruik van een laptop en smartphone bij het werk niet zozeer een optie als wel een must. Deze generatie weet namelijk niet beter. Jongeren van die generatie bellen daardoor ook makkelijker in voor een call, mochten ze toch ergens anders aan het werk zijn.

Dat is ook de praktijkervaring van Jeroen ’s Gravendijk, social media strateeg en eigenaar van The New Media Factory: ‘Werken doen ze op de laptop, contact onderhouden doen ze op de mobiel.’ Wel verlangen zij veel vrijheid om het werk volgens eigen ideeën in te richten. ’s Gravendijk: ‘Flexibel werken is heel belangrijk voor ze. Ze willen zelf bepalen wanneer ze op kantoor werken. En mij maakt dat niet zo veel uit, zolang ze hun targets maar halen.’

Chatten prettiger dan bellen of mailen

Werk zoeken doet Generatie Z hoofdzakelijk op de telefoon, blijkt uit vrij recent onderzoek van Monsterboard. Volgens dat onderzoek ontvangen jongeren regelmatig een baanaanbod. Meer dan bijvoorbeeld Generatie X.

Marketingdirecteur Sander de Bruijn: ‘Als je als werkgever Generatie Z wilt aantrekken, zul je moderne recruitmenttechnieken moeten inzetten. Uit ons onderzoek blijkt dat deze groep jongeren, veel meer dan andere generaties, geneigd is om te chatten met werkgevers tijdens het wervingsproces. Ze vinden chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan bellen of mailen. Door bijvoorbeeld chatbots in te zetten voor het beantwoorden van vragen en het verschaffen van statusinformatie tijdens het sollicitatieproces kun je daar als werkgever echt in faciliteren en je succes onder deze leeftijdsgroep aanzienlijk vergroten.’

Tips voor werkgevers

Bij YoungCapital geven ze werkgevers de volgende tips om Generatie Z te bereiken:

  • Het begint al bij de vacature: wees zo eerlijk mogelijk. Generatie Z prikt er zo doorheen als je als organisatie ‘nep’ bent. Laat je kandidaat weten wat de functie inhoudt en wat je wel en niet van de jongeren verwacht.
  • Stel je flexibel op als werkgever, wees eerlijk en wees bereid om feedback te geven en ontvangen.
  • Verder is communiceren erg belangrijk, niet top-down maar behandel ze als een gelijke. Vraag wat ze van je nodig hebben en doe er ook echt iets mee.
  • Geef ze de vrijheid om zelf dingen te ontdekken en biedt ze een helpende hand als ze daarom vragen.

Benieuwd hoe je een moderne én veilige werkplek realiseert en zo de strijd om talent wint? Download dan de gratis whitepaper. En lees ook: