3 innovatieve mobiele businessmodellen

Menig businessmodel is al op zijn kop gezet door mobiel werken. Benieuwd hoe ook jij kunt profiteren van de nieuwste ontwikkelingen? 3 inspirerende voorbeelden.

Door mobiel te werken kan een bedrijf sneller inspelen op klantwensen. Dat leidt direct tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit. Een stap verder biedt het mobiele kanaal ook toegang tot nieuwe zakelijke mogelijkheden en verdienmodellen. 3 innovatieve mobiele businessmodellen ter inspiratie.

Case 1: MagicBand van Walt Disney

MagicBand Disney

Ook dit jaar verwelkomt The Walt Disney Company ruim 120 miljoen bezoekers in haar wereldwijde pretparken. Bezoekers waar de entertainmentreus vaak niet of nauwelijks iets van wist. Onacceptabel in een tijdperk waarin klantdata geldt als ‘de olie van de 21ste eeuw’. En dus kregen bezoekers van Disney’s grootste pretpark in Florida afgelopen jaar een MagicBand aangeboden. Het rubberen armbandje functioneert als hun toegangskaartje en bevat twee RFID-chips, waarmee ze onder meer hun betalingen in het pretpark kunnen verrichten.

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

En dat is niet alles: dankzij de chips is Disney in staat de verrichtingen van de bezoekers in het gehele 65km2 metende pretpark nauwkeurig te volgen. Door klanten hun gehele verblijf te volgen weet Disney straks precies welke attracties ze hoe lang bezoeken. Wat hun route door het park is, en waardoor ze zich laten leiden. En wat ze in welke restaurants eten. Met die kennis kan de marketingafdeling klanten straks real time benaderen met persoonlijke aanbiedingen. Bijvoorbeeld met korting op een maaltijd op het moment dat een restaurant in de directe omgeving van de bezoeker onderbezet is. En wat te denken van de merchandising-mogelijkheden, als je weet dat gezin X liefst drie keer terugkwam voor de attractie rond Dumbo of Peter Pan?

Case 2: Luxe taxirit met Uber

taxi Uber

Als je een taxi bestelt moet je maar afwachten wanneer die komt opdagen, en of de chauffeur die je treft enige basale omgangsvormen beheerst. Tegelijk zijn er maar heel weinig limousines die doorlopend worden gebruikt, en krijgt een avondje uit met een limousine natuurlijk een extra speciaal tintje. De mensen achter Uber maakten de connectie, en koppelen deze latente vraag en aanbod sinds 2011 met een slimme applicatie. Na de succesvolle verovering van steden als San Francisco, Parijs, Londen, Shanghai en New York is de Uber-app inmiddels ook in Amsterdam te gebruiken.

De app werkt eenvoudig: op je gsm zie je alle beschikbare limousines real time rondrijden op een plattegrond. Van elke wagen en chauffeur kun je direct de beoordelingen door eerdere klanten opvragen, en een prijsopgave (fooi is altijd inbegrepen) voor de gewenste bestemming krijgen. De locatie waar je opgehaald wilt worden kun je eenvoudig opgeven op de kaart, en aangekomen op de eindbestemming wordt de ritprijs automatisch van je creditcard afgeschreven. Via de mail volgt direct een afschrift, én een verzoek de rit te recenseren. Zo zorgt deze slimme app ervoor dat overcapaciteit wordt benut. En consumenten krijgen een betere service en gebruikservaring aangeboden tegen een doorgaans iets lagere kostprijs. Vanwege het grote succes stappen veel ‘traditionele’ taxichauffeurs inmiddels ook over naar Uber.

Case 3: Mobiele supermarkt bij Home Plus

virtual store Mobile Home

Een lange werkdag achter de rug, en nog een lange treinreis voor de boeg. Wie heeft er daarna nog zin om de supermarkt in te duiken? Niemand, en dus kwam de Koreaanse supermarktketen Home Plus op het lumineuze idee de supermarkt naar het perron te brengen. Niet het hele assortiment, maar wel foto’s van een groot aantal goedlopende producten. Die zijn op de muren van het station aangebracht. Elke foto is bovendien voorzien van een QR-code, de moderne barcode van zwarte en witte blokjes. Als de klant een bepaald product wil kopen, hoeft hij bijbehorende code alleen maar te scannen met zijn mobiele telefoon.

Zo kan de vermoeide reiziger binnen enkele minuten eenvoudig zijn winkelwagentje vullen terwijl hij op de trein zit te wachten. Dankzij een zeer effectief georganiseerd distributiesysteem kunnen de boodschappen binnen enkele uren worden afgeleverd aan de deur. Een uitermate effectieve winkelervaring, en bovendien een briljant marketingkanaal voor de supermarkt. Uiteraard moest daar fors voor worden geïnvesteerd, maar de return on investment was de moeite ruimschoots waard. Binnen drie maanden zag Home Plus zijn omzet met 130 procent stijgen. Het aantal geregistreerde klanten steeg in dezelfde periode met 76 procent.