Efficiënter werken: lang formulier wordt slimme app

Meer verkopen, meer contact met werknemers en betere marketing. De oprichter van taxi-app Uber vertelt hoe je met een mobiele applicatie je bedrijfsvoering verbetert.

Om welke informatie het ook gaat, werkgevers die met een mobiele applicatie gaan werken, willen eigenlijk maar een ding: efficiënter werken. Een app biedt dan steeds vaker de oplossing. Wanneer een ondernemer of werkgever voor het eerst een app nodig heeft, verschilt per bedrijf. Maar volgens app-developer en oprichter van taxi-app Uber Jelle Prins komt het moment er vroeg of laat altijd. ‘Dan beseffen ze zich ineens: dat doordrukvel met het carbonpapiertje is niet goed genoeg meer. Dit moet toch beter kunnen.’

Doel van app achterhalen

Werkgevers die hun bedrijfsvoering in een app willen verpakken, moeten volgens Prins vooral goed weten hoe hun processen in elkaar zitten. ‘Het moet duidelijk zijn wat het doel is van bestaande formulieren en hoe ze gebruikt worden. Pas als dat duidelijk is, kun je aan de slag om een mobiele applicatie te maken.’ Om inspiratie op te doen over hoe een app een meerwaarde kan zijn voor je bedrijf, geeft hij drie voorbeelden:

#1. Papieren rompslomp digitaliseren bij woningverhuurbedrijf

Het beoordelen en registreren van gebreken aan woningen kost verhuurders veel tijd. Nadat een huurder laat weten te maken te hebben met een verrot raamkozijn of een kapot portieklicht, moet een medewerker langskomen om te bekijken wat er precies aan de hand is. Prins: ‘Dat kan je doen met een inspectieformulier, maar dat betekent dat de gegevens eenmaal op kantoor moeten worden overgetikt om ze in de computer te zetten. Met een app kunnen de gegevens over de huurder en de onderhoudsgebreken van zijn woning ter plaatse digitaal worden ingevoerd en opgeslagen.’

#2. Tijd en kosten besparen in een restaurant

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Traditionele kassasystemen zijn over het algemeen een stuk duurder dan een kassa die bestaat uit een mobiele applicatie. De ondernemer kan bijvoorbeeld klanten laten betalen met zijn eigen iPad. En medewerkers kunnen bestellingen opnemen met hun iPhone die vervolgens meteen zichtbaar zijn op de andere apparaten waarop de app geïnstalleerd is. Een kassa-app maakt het ook mogelijk om op afstand real time de omzet in de gaten te houden.

#3. Dubbel werk voorkomen bij vervoersmaatschappij

‘De NS gebruikt een app om schade aan perrons bij te houden’, vertelt Prins. ‘Zo kan bijvoorbeeld een lekkage gemakkelijk worden doorgegeven. Voorheen moest een conducteur dan een foto maken van de schade en met de centrale bellen om een melding te doen. Doordat dit niet altijd efficiënt geregistreerd werd, kon het gebeuren dat meerdere conducteurs dezelfde melding maakten, waardoor er onnodig vaak een loodgieter op pad werd gestuurd.’ Met de mobiele app is dat probleem verholpen. Bovendien maken de GPS-gegevens die de mobiele applicatie gebruikt het extra makkelijk om de exacte locatie door te geven.

Meer cases en tips

Benieuwd hoe je jouw bedrijf effectiever kunt inrichten en je werknemers productiever kunt laten werken? Kom naar de HP Mobility Lunch & Learn.

Lees ook:

Beeld via Flickr