MVO

27 jun, 2019

‘Goede score is bevestiging van onze nieuwe koers’

HP Inc. scoort goed in de MT500, de jaarlijkse ‘reputatie-ranglijst’ van Nederlandse bedrijven. Voor managing director Rob Idink een bevestiging van de nieuwe koers die het bedrijf eind 2015 insloeg.

4 minuten

Welke bedrijven hebben de beste reputatie van Nederland? Elk jaar vraagt MT honderden managers, beslissers en leidinggevenden om Nederlandse bedrijven langs de meetlat te leggen en te beoordelen op aspecten als klantgerichtheid, productleiderschap en goed werkgeverschap. Het resultaat: de MT500, een ranglijst van de Nederlandse bedrijven met de beste reputatie.

In de nieuwste, recent bekendgemaakte MT500-ranglijst komt HP goed uit de verf. Met een plek 126 in de algemene lijst, en de 2e plek in de sector IT Hardware & solutions. Voor Rob Idink, managing director van HP Inc Nederland, is de goede score een bevestiging van de transitie die het bedrijf de afgelopen 4 jaar doormaakte.

De businesscase van goede security

Wil je als IT-manager graag genoeg geld en aandacht voor security binnen je bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In deze longread lees je hoe je de directie kunt overtuigen met een ijzersterke businesscase.

Downloaden
IWMW-MT Select-248x352px-1

‘Sinds het najaar van 2015 hebben we enorm hard gewerkt aan een nieuw, modern en innovatief HP. Toen werd Hewlett-Packard Company gesplitst in 2 bedrijven, waarna onze computing- en printerdivisie verder gingen als zelfstandig bedrijf onder de naam HP Inc. Die afsplitsing hebben we aangegrepen om ons bedrijf volledig om te vormen en te modelleren naar wat ik de ‘nieuwe wereld van HP’ noem.’

Mobiel werken

In die nieuwe wereld draait het volgens Idink niet langer om het traditionele kantoorconcept met vaste werkplekken. ‘Nederlanders werken steeds vaker thuis of op een andere locatie buiten kantoor. Ook krijgen medewerkers steeds meer ruimte om hun werkdag voor een groot deel naar eigen inzicht in te richten.’

‘Wij spelen in op deze beweging richting mobiel werken: met steeds lichtere, beter beveiligde en handzamere devices, die helemaal zijn toegespitst op het gepersonaliseerd werken in de cloud. Met uitgebreide programma’s voor recycling en refurbishment, zodat apparaten zo lang mogelijk meegaan en het milieu niet onnodig belasten. En met slimme Device-as-a-Service-oplossingen, die werkgevers volledig ontzorgen op het gebied van veilig mobiel werken.’

Van bezit naar gebruik

Zo groeit HP volgens Idink steeds meer toe van een transactioneel naar een contractueel verdienmodel, waarbij de nadruk niet langer ligt op het bezit maar op het gebruik van devices en cartridges. ‘Deze verschuiving grijpen we aan om de digitale werkplek van de toekomst vorm te geven, met alles wat daar aan oplossingen services bij hoort.’

Trusted advisor

Bij deze transitie betrekt HP nadrukkelijk zijn klanten en partners, schetst Idink. ‘De afsplitsing hebben we aangewend om onze organisatie kleiner en platter te maken. Daarmee is de rol van onze partners nog belangrijker geworden: nog meer dan voorheen betrekken we hen bij de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten.’

Eerder dit jaar was Idink met tientallen Nederlandse partners in Houston voor het wereldwijde partnerevent van HP. ‘Ik hoorde toen ook vaak terug dat we sinds de splitsing een stuk sneller en innovatiever zijn geworden. Goed om te horen dat we voor veel van onze partners zijn uitgegroeid tot dé trusted advisor in de markt en meer en meer een ‘new-economy type of company’ aan het worden zijn.’

Klanten uitnodigen

Ook klanten betrekt HP zoveel mogelijk bij de ontwikkelingen van nieuwe producten en diensten, vervolgt Idink. ‘Een voorbeeld: tijdens onze personeelsbijeenkomsten nodigen we standaard klanten uit, die ons vertellen hoe zij hun klanten ontzorgen.’

‘Afgelopen keer hadden we bijvoorbeeld Holutech op bezoek, een bedrijf dat via 3D-printing volledig gepersonaliseerde protheses maakt. Het werkt enorm goed om het gesprek aan te gaan met klanten en te horen waar zij behoefte aan hebben. Ook inspireert het medewerkers van HP om klanten over de toepassingen van HP-technologie te horen spreken.’

Divers en inclusief

Tegelijkertijd krijgen ook medewerkers volgens Idink binnen HP de ruimte om mee te praten en te denken. ‘We kennen een open bedrijfscultuur en vinden het heel belangrijk dat goed te faciliteren richting de medewerkers. Mensen met goede ideeën hebben bij ons een platform, ongeacht rang of stand. Mede daardoor ligt onze medewerkerstevredenheid erg hoog.’

‘We streven ook nadrukkelijk naar een diverse en inclusieve organisatie. Hier bij HP in Nederland alleen al werken meer dan 34 verschillende nationaliteiten. Werknemers met verschillende culturele achtergronden, religies, en afkomstig uit alle leeftijdslagen van de bevolking. Wij willen als modern bedrijf een duidelijke afspiegeling zijn van de maatschappij.’

‘Ook bewaken we de balans tussen werk en privé, onder meer met goede regelingen op het gebied van ouderschapsverlof. En geheel in lijn met de ‘HP Way’ doen we veel aan community involvement. Zelf geef ik in mijn vrije tijd geregeld lezingen op universiteiten.’

3D-printing

Duurzaamheid is een andere belangrijke kernwaarde voor HP. In dit licht zijn volgens Idink (naast mobiel werken) ook de ontwikkelingen rond 3D-printing interessant, een tak van sport waar HP zich de afgelopen jaren vol overgave op heeft gestort.

‘3D-printing koppelt een enorme ontwerpvrijheid aan een zo efficiënt mogelijk gebruik van grondstoffen. Dat levert allerlei interessante kansen voor bijvoorbeeld de automotive industry, de maakindustrie en de medische sector. Tegelijkertijd worden bijvoorbeeld auto’s lichter dankzij het gebruik van lichte, 3D-geprinte componenten.’

Groeimarkt

Nu productie dankzij 3D-printing bovendien weer steeds vaker lokaal kan plaatsvinden, groeit volgens Idink bovendien de kans dat bedrijven hun productieactiviteiten – en daarmee werkgelegenheid – terughalen naar Nederland.

‘Zo ontstaan op het snijvlak van schaalbare technologie, duurzaamheid en employability tal van interessante kansen. 3D-printing is een enorme groeimarkt die onze wereld flink gaat veranderen, daar ben ik van overtuigd. Voor ons biedt dat allerlei kansen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen én tegelijkertijd verder te bouwen aan onze reputatie als betrouwbare partner.’

Bevestiging

In een dynamische tijd waarin de digitale werkplek opnieuw wordt uitgevonden en de service-economie steeds belangrijker wordt, is het volgens Idink fijn om te zien dat ook de buitenwereld ziet dat HP op de goede weg is. ‘Deze goede score is een bevestiging van de richting waarin we ons ontwikkelen. Wij doen er ondertussen alles aan om volgend jaar opnieuw zo goed te scoren.’

Wil je voorbereid zijn op de toekomst en ook aan de slag met mobiel werken? Download de gratis whitepaper ‘Maak je kantoor futureproof’. En lees ook: