Mobiel werken in de retail: sneller en klantgerichter

Op kantoor gaan de ontwikkelingen al snel, maar in de retail is het helemaal rennen geblazen. Het concept winkelen gaat de komende tijd flink veranderen. En dat heeft ook invloed op de manier van werken. Ontdek hoe mobiel werken in de retail er komende jaren uit gaat zien.

De markt is stevig in beweging. Het wordt steeds normaler om alles via internet te bestellen en techniek dringt langzaam maar zeker door in de fysieke winkels. Dit heeft gevolgen voor de klant, maar ook voor de mensen die er werken.

‘We zien nu al dat je in veel supermarkten producten zelf kunt scannen en afrekenen’, vertelt Joeri Pelle, Retail Solutions Business Manager bij HP. ‘Je hebt dan helemaal geen hulp meer nodig van medewerkers en hoeft niet te wachten bij de kassa. Ik denk dat we in de toekomst geen personeel in supermarkten meer nodig hebben.’

Technologische trends

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

‘Al jarenlang lopen er discussies over alternatieven voor de scanner. Hoe makkelijk zou het bijvoorbeeld zijn om alles in je tas te leggen, aan het einde van de winkel door een poortje te lopen en dat een sensor dan precies weet hoeveel je moet betalen? Amazon is daar al heel ver in. Door camera’s en sensoren weten ze precies wat er in je mandje ligt.’

Ook de nieuwe betaalmethodes volgen elkaar in hoog tempo op. Pelle: ‘Aan de betaalkant zie je bijvoorbeeld QR-betalingen opkomen. Je gebruikt hierbij een app waarmee je de QR- code bij de kassa scant. De app vraagt vervolgens of je het te betalen bedrag van je rekening af wilt laten schrijven. In China is dit zelfs al populairder dan met de pinpas betalen.’

De meerwaarde van de winkel

De vraag blijft of gemak in de toekomst genoeg zal zijn om winkelend publiek te blijven aantrekken. Om de klant naar een winkel te lokken, moet dit meer zijn dan een soort distributiecentrum. De winkel is een visitekaartje en plek om inspiratie te bieden. Denk bijvoorbeeld aan hoe IKEA de winkels indeelt met volledig ingerichte kamers. Er moet meerwaarde geboden worden vergeleken met een webshop.

Over een paar jaar lopen alle winkelmedewerkers met een tablet waarop ze alles ter plekke voor je kunnen regelen, vertelt Pelle. ‘Zo kunnen ze direct zien of een bepaald product nog op voorraad is. Dit kan door middel van een soort labeltjes genaamd RFID-tags (radio-frequency identification red.). Deze geef je mee aan het product waardoor het zo te scannen is.’

‘Het lastige is dat deze labeltjes vrij duur zijn. Als je die op een pakje boter plakt, weegt dat niet op tegen het voordeel. Bij kleding kan dit wel, zeker als je de hele supply chain in handen hebt. G-Star loopt hierin voorop en kan al op fabrieksniveau RFID-tags meegeven aan kledingstukken. Zo hoeven medewerkers alleen nog maar het rek langs te lopen met een scanner om kledingstukken te tellen.’

Upselling met tablet

Verkopers kunnen daarnaast snel upsell-informatie vinden via bijvoorbeeld de tablet. ‘Ze kunnen bijvoorbeeld aanraden welke rok heel goed past bij een bepaalde trui. En ze kunnen suggesties doen voor producten die waarschijnlijk je smaak zijn.’

‘Techniek kan het personeel ook extra expertise geven. Als iemand bijvoorbeeld naar de Mediamarkt gaat voor een nieuwe TV, dan heeft deze persoon zich hier vaak al weken op voorbereid. Vervolgens wil hij of zij advies van een student die er eigenlijk alleen op zaterdag werkt. Hier kan techniek helpen om altijd de juiste informatie bij de hand te hebben.’

Persoonlijke data gebruiken

De verwachting is dat retailers steeds meer gebruik gaan maken van persoonlijke data. Je krijgt dan meer persoonlijke service, medewerkers weten namelijk al wat je maat of smaak is en wat je vorige keren hebt gekocht.

Op online gebied doet webshop ASOS dit al heel slim. Op basis van je vorige aankopen krijg je een maatsuggestie. Niet alle kledingstukken vallen tenslotte hetzelfde. Uiteraard brengt deze trend nieuwe vragen met zich mee op het gebied van privacy. Niet iedereen zit erop te wachten dat zijn of haar persoonlijke gegevens worden opgeslagen.

Wil je met jouw bedrijf voorbereid zijn op de toekomst? Download de gratis whitepaper ‘Maak je kantoor futureproof’. En lees ook: