Trends op het gebied van mobiel internet

Mobiel internet heeft de afgelopen jaren een flinke ontwikkelingsslag doorgemaakt. Van de eerste mobiele telefoons met ‘snel’ internet in 2002 naar 4G door heel Nederland. Wat staat ons nog meer te wachten?

#1 De opkomst van 5G

Op dit moment is 4G nèt de standaard geworden voor mobiel internet. Toch is de snellere opvolger alweer onderweg: 5G. Met 5G kun je minstens tien keer sneller internetten dan met 4G. Minstens, want Samsung heeft tests gedraaid waar je maar liefst honderd keer sneller kunt surfen. Daarbij komt dat er veel meer apparaten op de verbinding kunnen en er veel minder sprake is van vertraging dan bij 4G. In de VS is 5G inmiddels al uitgerold, de beloofde snelheden worden hier alleen nog niet gehaald.

Samsung, Huawei en OnePlus hebben aangekondigd in 2019 smartphones uit te brengen die 5G ondersteunen, helaas worden deze modellen nog niet in Nederland verkocht. Niet dat we die nodig hebben. De verwachting is dat we nog geen gebruik kunnen maken van 5G tot 2022. Wel wordt het in 2020 mogelijk om tijdens het EK voetbal in sommige delen van Amsterdam gebruik te maken van 5G. Daarnaast heeft Neelie Kroes al 50 miljoen euro vrijgemaakt voor het opzetten van een 5G netwerk in Nederland.

#2 Mobile first

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Het zal je niets verbazen dat we steeds meer mobiel internet gebruiken, een trend die nauw samenhangt met ons smartphonegebruik. Wat wel nieuw is, is de enorme schaal waarop we bezig zijn met onze telefoons. In 2014 maakten we nog 29 uur per maand gebruik van browsers en apps. In 2018 was dat maar liefst 61 uur, berekende GFK.

Gebruikers bezoeken minder websites via computers en tablets, en juist meer via de smartphones. Op mobiel gedragen bezoekers zich behoorlijk anders, ze zijn op zoek naar snelle, hapklare informatie. Gemiddeld brengen ze op mobiele websites tussen de twee en drie minuten per sessie door, onderzocht SIDN.

Voor ondernemers is het erg belangrijk een snelle, mobile firstwebsite te hebben. Dit gaat een stap verder dan mobile proof. Google indexeert namelijk steeds vaker eerst de mobiele variant van je website. Zorg dat je website er niet alleen goed uitziet op smartphones, maar ook technisch in orde is. Google heeft hiervoor een test ontwikkeld waar je kunt checken of je website mobielvriendelijk is.

#3 eSIM (embedded SIM)

Waar je nu nog met een paperclip aan de slag moet om je plastic simkaart te verwisselen, is dat met de eSIM verleden tijd. Deze zit namelijk ingebouwd in je telefoon en bevat alle gegevens om verbinding te maken met je netwerk. Je kunt zo ook wisselen van provider, zonder je simkaart te hoeven vervangen. Het is zelfs mogelijk om meerdere abonnementen tegelijkertijd op de eSIM te hebben, dualSIM is zo niet meer nodig. Erg handig als je vaak wisselt tussen je zakelijke en privé-abonnement.

De eerste smartphones die eSIM ondersteunen zijn al in Nederland te krijgen, denk aan de iPhone XS en Google Pixel 2. Helaas zijn er nog geen Nederlandse providers die eSIM ondersteunen. De ingebouwde eSIM wordt gemaakt door GSMA, dit is de overkoepelende organisatie voor smartphone providers van over de hele wereld.

#4 Progressive web apps

Wellicht heb je deze techniek al gezien bij de website van de NOS, Facebook en Reddit. Het doel van progressive web apps (PWA) is om het beste van web en apps te combineren.
Deze techniek zorgt ervoor dat je niet meer voor elk platform een losse (native) app hoeft te downloaden, maar een app in de browser gebruikt. Als bedrijf hoef je dan nog maar één platform te onderhouden.

Let op: het is niet slim om alleen een PWA te nemen in plaats van een website. Het is nog steeds een Javascript-framework en dus niet goed indexeerbaar voor Google. Google geeft aan geen plannen te hebben om PWA te laten meehelpen aan je SEO.

#5 Bewust offline

Hoewel we zien dat het gebruik van mobiel internet alsmaar toeneemt, is er ook een tegenbeweging. Men kiest er steeds vaker voor om bewust offline te gaan. Er zijn ook speciale apps voor in het leven geroepen. Zo kun je met Forest een boompje planten dat groeit terwijl jij je telefoon met rust laat.

Je kunt zelf instellen hoe lang je offline wilt gaan. Kun je het niet volhouden en kijk je tussendoor toch even snel op LinkedIn of WhatsApp? Dan gaat je boompje dood. De vraag is of deze beweging stand zal houden, het ziet ernaar uit dat we door de opkomst van the Internet of Things (IoT) straks nog meer online zijn.

Meer weten over hoe jouw werknemers werken én hoe jij daar handig op in kunt spelen? Bekijk dan gratis het One Life Webinar terug. En lees ook: