Waarom servitization en mobiel werken zo goed samengaan

Servitization: wat is het precies? En waarom is een abonnementsdienst zo’n uitkomst voor organisaties die mobiel werken willen stimuleren?

Een abonnement op streamingdiensten als Netflix en Spotify. Een bedrijf dat zijn klanten regelmatig nieuwe scheermesjes, inktcartridges of ingrediënten voor een maaltijd toestuurt. Een machinefabrikant die zijn klanten de garantie biedt van een bepaalde output of uptime, met alles wat daar aan (voorspellend) onderhoud bij hoort. In dat laatste geval reken je bijvoorbeeld het aantal kopjes koffie af in plaats van de koffieautomaat te kopen.

Het zijn allemaal voorbeelden van servitization: je product aanbieden in de vorm van een abonnement. Maar hoe helpt jou dat bij mobiel werken?

Stabiele omzet

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Allereerst: servitization is hot. Zowel in de B2C- als in de B2B-markt kiezen steeds meer bedrijven ervoor om van hun product een dienst te maken. Die dienst bieden ze vervolgens in abonnementsvorm aan, waarbij klanten vergaand worden ontzorgd op tal van fronten.

De klant weet op die manier zeker dat hij, tegen voorspelbare kosten, altijd de beschikking heeft over een bepaald product of een bepaalde service. De fabrikant heeft op zijn beurt de zekerheid van een stabiele en voorspelbare omzet. Bovendien bouwt hij en passant een natuurlijke langetermijnrelatie met zijn klanten op.

Servitization is niet nieuw

Deze servitization-trend is niet nieuw. Al in het Birmingham van de 19e eeuw waren er bedrijven actief die stoommachines leverden, met alles wat daar aan reparatie, onderhoud en spare parts bij hoort. Maar pas de laatste jaren is servitization aan een bredere opmars bezig.

De voortschrijdende technologie helpt daarbij. Doordat machines en apparaten steeds meer data genereren en via het Internet of Things (IoT) in verbinding staan met de buitenwereld, kan de fabrikant daar steeds gerichter op inspelen en er bijvoorbeeld zijn onderhoudsprogramma op afstemmen.

Device-as-a-Service

Ook mobiele devices – zoals laptops, tablets en smartphones – zijn inmiddels in de vorm van een abonnement te verkrijgen. Met DaaS (Device as a Service) biedt HP klanten de mogelijkheid om een device aan te schaffen en dit aan het einde van de levensduur weer in te leveren.

In de tussentijd wordt de klant vergaand ontzorgd met allerlei diensten op het gebied van onderhoud. Is een medewerker bijvoorbeeld thuis aan het werk en vertoont zijn laptop onverhoopt kuren? Dan is er bij sommige abonnementsvormen snel een monteur ter plekke die ervoor zorgt dat de medewerker weer door kan.

Snel op- en afschalen

De klant heeft kortom altijd de zekerheid dat zijn apparaat naar behoren werkt en snel gemaakt of vervangen wordt in het geval van een onverhoopte storing. Maar een abonnementsmodel biedt méér voordelen voor bedrijven.

Komen er medewerkers bij, of gaat er juist iemand weg? De abonnementsstructuur maakt het mogelijk om op of af te schalen. Doordat de klant precies weet wat een abonnement op basis van Device-as-a-Service (DaaS) per medewerker kost, komt hij nooit voor verrassingen te staan.

Altijd het laatste model

Nóg een voordeel: werkgevers kunnen hun medewerkers altijd de laatste hardware-modellen voorschotelen. Werknemers kunnen op hun beurt zorgeloos tijd- en locatie-onafhankelijk werken, in de wetenschap dat hun device te allen tijde up and running, up-to-date en maximaal beveiligd is volgens de laatste standaarden. Dat alles doet wonderen voor de medewerkerstevredenheid.

Recycling en hergebruik devices

Maar ook voor het milieu doet servitization een wonderen. Doordat de fabrikant devices aan het einde van hun levensduur ook weer inneemt, kan hij ook zorgen voor een de professionele ontmanteling ervan. De afzonderlijke componenten kunnen vervolgens worden hergebruikt of worden aangeboden voor recycling.

Ondertussen groeit ook de markt voor refurbishment. Daarbij krijgen devices – na een professionele opknapbeurt – een tweede leven op een andere plek. Zo worden schaarse grondstoffen maximaal benut.

Printservice als abonnementsdienst

Ook printers en inktcartridges worden steeds vaker als dienst afgenomen. Managed Print Services (waarbij klanten betalen per afdruk en volledig ontzorgd worden op het gebied van onderhoud) kunnen bedrijven helpen om weer grip te krijgen op hun uitdijende printerpark.

En ook hier profiteert het milieu weer mee. Printers worden aan het einde van hun levensduur ontmanteld en hergebruikt. En lege toners en cartridges worden tijdig vervangen en vervolgens op een milieuvriendelijke manier verwerkt.

Voordelen servitization

Redenen te over dus om je als werkgever te verdiepen in een totaaloplossing op basis van Device-as-a-Service, met een gegarandeerde uptime en alles wat daar aan aanvullende diensten bij hoort. Zeker voor ambitieuze werkgevers die werk willen maken van mobiel werken, tevreden medewerkers én duurzaamheid, biedt zo’n abonnementsdienst uitkomst.

Meer weten over DaaS? Kijk op de site van HP. Ben je (ook) benieuwd hoe de werkplek van de toekomst er verder uitziet? Bekijk dan het gratis webinar ‘werkplek van de toekomst’. Lees ook: