Wat is het nieuwe werken?

Het nieuwe werken, flexwerken of mobiel werken. Allemaal draait het om een werkwijze die die kostenreductie, een hogere productiviteit, meer tevreden werknemers én een betere concurrentiepositie met zich meebrengt. Klinkt aardig, maar wat houdt het in? Lees hier wat het nieuwe werken precies inhoudt.

Iedereen heeft wel eens gehoord van de term het nieuwe werken (HNW). Veel mensen hebben er wel een beeld bij, maar lang niet iedereen kan vertellen wat er precies mee wordt bedoeld. De term werd gecoind door Microsoft-founder Bill Gates. Die schreef in 2005 een whitepaper over hoe de opkomst van nieuwe (informatie)technologieën leidt tot een andere inrichting van de werkplek, organisatie, managen en processen van de kenniswerker.

In Nederland werd de term het nieuwe werken vervolgens opgepakt door een aantal aan het onderwerp gewijde goeroes. Daaronder ook Dik Bijl, die in 2007 de eerste van een serie boeken aan het onderwerp wijdde. Volgens hem komen in het nieuwe werken een aantal begrippen en ontwikkelingen samen, zoals empowerment, kantoorinnovatie, dienend Leiderschap, netwerkorganisatie, business process management, kennismanagement en zelfsturing.

Nieuwe mindset: Vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid

Het nieuwe werken kwam in een stroomversnelling door de snelle doorbraak van het internet, sociale media en alle aanverwante informatietechnologie. Volgens Bijl is deze technologie echter altijd ondersteunend, en nooit leidend. De sleutel tot de succesvolle omarming van het nieuwe werken zit namelijk in de mindset van de mensen en de juiste manier van leidinggeven. Het draait om het vertrouwen en loslaten van medewerkers, en om ze meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven.

Nieuwe eisen: medewerkers willen zelfstandig werk indelen

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Na decennia van gelijkblijvende omstandigheden stelt de technologie werkgevers opeens in staat kenniswerk op geheel nieuwe wijze te organiseren en in te richten. Vanuit die mogelijkheden stellen kenniswerkers ook weer nieuwe eisen aan hun werkgever of opdrachtgever en aan de inrichting van hun werk. Ze willen veel meer in staat zijn hun werk zelf in te delen, en bijvoorbeeld niet meer elke ochtend in de file staan. En dankzij hun op het internet aangesloten laptops, tablets en mobiele telefoons is dat ook nergens meer voor nodig.

Het nieuwe werken geeft medewerkers dan ook veel meer vrijheid om naar eigen inzicht te bepalen wanneer en waar er aan welke taken moet worden gewerkt. Dat is prettig, omdat zij daardoor veel beter in staat zijn hun werk- privébalans in te delen. Door regelmatig thuis te werken wordt het bijvoorbeeld veel makkelijker om het naar school brengen van de kinderen te combineren met het behalen van de targets.

Voordelen voor werkgevers

Het klinkt nu wellicht alsof het nieuwe werken vooral in het voordeel van de werknemer is, maar ook de werkgever heeft baat bij het invoeren van flexwerken. We zetten de drie grootste voordelen op een rij:

#1. Kostenbesparing

Een vaak genoemd voordeel is kostenbesparing. Zo is flexwerken nauw verbonden met het gebruik van cloudsoftware. Deze alleen online toegankelijke software is vaak goedkoper dan een op een lokale server draaiende versie. Ook op de werkplekken zelf valt flink te besparen. In een traditioneel kantoor zijn gemiddeld 50 tot 60 procent van de werkplekken bezet. Parttimers en thuiswerkers laten lege bureaus achter. Gemiddeld was een organisatie in 2015 per fte 8.601 euro exclusief btw kwijt aan het faciliteren van een werkplek op kantoor. Naast daadwerkelijke (bureau)ruimte komen hier ook nog zaken als verzekeringen, stroom, gas en onderhoud bij. Door het werken met flexplekken kan de benodigde ruimte en de daarmee gepaard gaande kosten sterk worden beperkt.

#2. Aantrekkelijker werkgever

Het grootste voordeel voor werknemers is dus dat zij hun werk flexibel kunnen indelen en kunnen aanpassen aan hun privéleven. Werkgevers die het nieuwe werken mogelijk maken worden daarom vaak als aantrekkelijker beoordeeld. Voor veel werkgevers in kennisintensieve sectoren is dit zelfs de belangrijkste reden om een mobiele werkplek in te voeren, blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder 80 Nederlandse werkgevers.

#3. Hogere productiviteit

Bovendien blijkt die flexibele indeling ook door te werken in de productiviteit van de medewerkers. Volgens onderzoek door het IBM Institute for Business Value in samenwerking met Oxford Economics merken medewerkers zelf dat zij sneller reageren op vragen en klachten van klanten (58%), beter communiceren met collega’s (48%) en sneller antwoorden of antwoord krijgen op interne vragen (38%). De helft van alle ondervraagde organisaties rapporteert een stijging van de productiviteit met meer dan 10 procent, en verwacht dat die in de toekomst nog aanzienlijk verder zal stijgen.

Voorbeeld overstappen op flexwerken: case TNT

Kortom, genoeg redenen om het nieuwe werken in te voeren. Er zijn dan ook al tal van bedrijven die de overstap hebben gemaakt. Kleine ondernemingen en gemeentes, maar ook de grote namen als ABN Amro, Shell, Vodafone, Rabobank, Heineken en TNT. ‘Wij zijn vier jaar geleden begonnen om mogelijk te maken dat medewerkers vanuit elke mogelijke locatie kunnen werken, en daar direct kunnen beschikken over al hun web en cliënt server apps’, vertelt CIO Marcel Krom van TNT Post. ‘Een volledig gevirtualiseerde werkplek dus, waarop je kunt inloggen met een token.’

Weerstand bij overgang

Dat vereiste wel een enorme denkstap binnen de organisatie. Alle pc’s zijn bijvoorbeeld vervangen door thin clients, en de meeste medewerkers moesten hun laptop inleveren, op een aantal salesmensen en teamleiders die veel onderweg zijn na. Krom: ‘Bovendien hebben we de medewerkers zelf verantwoordelijk gemaakt voor het migreren van hun gegevens naar de cloud, zodat ze meteen ook hun bestanden konden opschonen. Ondanks de evidente voordelen stuitte dat inderdaad op veel weerstand.’

Verbeterde concurrentiepositie

Running joke bij TNT was dat de medewerkers die de presentatie gaven dicht bij de nooduitgang moesten blijven. ‘Nu iedereen aan de nieuwe manier van werken is gewend, zijn er echter ook veel positieve geluiden te horen’, constateert Krom. ‘Persoonlijk ben ik echt erg trots op dit project, en ken ik eerlijk gezegd maar weinig andere bedrijven die hier zo ver mee zijn gegaan. Het is voor ons extreem belangrijk om volledig de cloud in te kunnen gaan. Niet alleen vanwege de positieve impact op veiligheid en milieu, maar vooral ook uit bedrijfseconomisch perspectief. Vanuit de cloud kunnen we onze dienstverlening zo schaalbaar en flexibel mogelijk maken, kosten beheersen, eenvoudig nieuwe functionaliteit toevoegen en de time to market zo kort mogelijk houden. Het is, met andere woorden, essentieel voor onze concurrentiepositie.’

Beeld via Flickr

Lees ook: