Welke commerciële toepassingen zijn er voor Virtual Reality?

ZVR backpack

De werkelijkheid wordt nooit meer zoals hij was. Leg er met je smartphone een laagje overheen en je hebt Augmented Reality. Een stap verder is Virtual Reality: met een VR-bril op je neus zwem je met dolfijnen terwijl je op de bank zit. Leuk, maar waar blijven de commerciële toepassingen van de virtuele wereld?

Concrete toepassingen van de virtuele werkelijkheid voor het grote publiek zijn weliswaar nog niet op de markt, maar er wordt al volop nagedacht over en geëxperimenteerd met de mogelijkheden. Zo kun je je klanten nieuwe manieren bieden om je product te ervaren.

Met een VR-bril op laat je een klant bijvoorbeeld om zijn nieuwe auto lopen die er nog helemaal niet is. Met een druk op de knop kan hij de kleur veranderen in groen, zwart of misschien toch liever in rood? Zo voorkom je verkeerde verwachtingen en bereik je dat klanten sneller over hun aankoop zullen beslissen.

Veilig alternatief

Virtual Reality (VR) is ook erg geschikt als trainings- of simulatietool. Volkswagen traint zijn monteurs bijvoorbeeld al met VR. Dat scheelt een hoop oefenmateriaal en is een veilig alternatief als je gevaarlijke situaties moet nabootsen.

De monteurs krijgen een bril op en zien een auto-onderdeel letterlijk voor zich. Iedere handeling die ze vervolgens uitvoeren is exact gelijk aan die in de realiteit. Enige verschil is dat de VR-variant een stuk gemakkelijker en goedkoper is te organiseren.

Ook voor R&D-afdelingen is VR veelbelovend. Prototypes hoeven niet eerst fysiek gemaakt te worden. In de virtuele werkelijkheid kun je meteen zien waar het aan schort en wat er beter kan. Dat scheelt een hoop tijd en materiaal.

Verbeterde hardware

Nu de uitvoering nog. Om in een virtuele werkelijkheid terecht te komen, heb je een bril nodig. Die zijn er al, maar ze zijn nog lang niet perfect. Zo zijn ze nu nog vrij zwaar, waardoor je je steeds bewust bent van dat grote ding op je hoofd. Zeker als je je moet concentreren kan dat een behoorlijke handicap zijn.

Ook de techniek is nog niet ideaal. Doordat de (oog)bewegingen van de gebruiker met een beetje vertraging worden omgezet in de applicatie, kan bij sommige mensen een gevoel van misselijkheid ontstaan.

Nog een nadeel is dat je met een lange, zware kabel aan een computer vastzit, waardoor je eigenlijk altijd met z’n tweeën in de ruimte aanwezig moet zijn. Je zult niet de eerste zijn die struikelt over een fysieke kabel terwijl je in de virtuele wereld wandelt. Een alternatief is je smartphone in een kartonnen houder te steken, maar dan mis je weer de rekenkracht van een grotere computer en zijn je mogelijkheden dus beperkt.

Ook het updaten duurt vaak nog te lang. Als je met een team bezig bent met een prototype is het niet efficiënt als de computer er een uur over doet om het nieuwe ontwerp te gaan updaten voor je weer verder kunt.

Toekomst van Virtual Reality

Wanneer VR echt gaat doorbreken, hangt dus voor een groot deel af van hoe snel de hardware wordt doorontwikkeld. De apparaten moeten eerst handzamer worden, beter presteren en draadloos kunnen werken voordat ze massaal ingezet zullen worden door bedrijven.

HP heeft daarin een belangrijke stap gezet met de HP Z VR backpack, waarin je je basisstation op je rug draagt. De computer is nog steeds met een kabel aan de bril verbonden, maar je kunt er niet meer over struikelen. Wel loop je nog met een paar kilo gewicht op je rug. Maar het is een goede eerste stap.

Content is King

Nog belangrijker dan de hardware, zal de ontwikkeling van de content zijn. Wil VR echt doorbreken, dan moeten er nieuwe toepassingen bedacht worden. Daarover zijn al ideeën genoeg voor diverse branches. Zoals:

# Gezondheidszorg
Een arts kan nu al met een VR-bril op aanwezig zijn bij een operatie die elders in de wereld wordt uitgevoerd. Handig als er weinig specialisten zijn. Ook voor mensen met dementie kan het een uitkomst zijn. Met een VR-bril kunnen ze weer even ‘terug’ naar hun vertrouwde omgeving, waardoor ze bijvoorbeeld minder angstig en onrustig worden.

# Detailhandel
Ikea experimenteert al met de mogelijkheid om een tafel die je in de winkel ziet, in je eigen woonkamer te projecteren. Zo zie je meteen hoe die daar staat. Ook leuk voor reisbureaus: alvast een wandelingetje maken in het dorp waar je je vakantie wilt gaan boeken.

# Business
Mensen die fysiek op andere locaties zitten, kunnen virtueel samen in een kamer samenkomen. Handig voor architecten of designers, maar ook voor directeuren die een nieuw kantoor zoeken en samen een paar opties willen bezichtigen.

# Entertainment
In een virtuele achtbaan kun je veel sneller en nog spectaculairder over de kop; je valt er toch niet uit. Een museum kan zijn bezoekers laten rondlopen in de 17e eeuw. Het Rijksmuseum kan de Nachtwacht tot leven laten komen en misschien zie je Rembrandt straks zelf wel aan het werk.

# Architectuur en woningbouw
Door je nieuwe huis lopen voordat het gebouwd wordt, wie wil dat nou niet? Zo kun je er virtueel alvast twee soorten vloer inleggen en drie verschillende keukens proberen voor je ze koopt.

# Sport/Leger
Leren om wapens te bedienen, je voorbereiden op gevaarlijke situaties, oefenen op de golfbaan waar de toppers op dat moment ook zijn; het kan allemaal in een verder lege kamer.

Dé uitvinding

Mogelijkheden genoeg dus. Het wachten is op die ene uitvinding die voor de grote doorbraak van Virtual Reality zal gaan zorgen. Wát dat zal zijn durft niemand nog te zeggen, dát het er over een jaar of twee, drie zal zijn, lijkt zeker.

Virtual Reality is dus nog niet direct toepasbaar in de dagelijkse werkzaamheden. Wil je toch al zo goed mogelijk klaar zijn voor de toekomst? Download dan de gratis whitepaper ‘Maak je kantoor futureproof’. En lees ook:


HP Security Festival