Dit zijn de voordelen van werknemers segmenteren

Segmenteren is hot. Waarschijnlijk werkt je marketingafdeling al met buyer persona’s. Waarom doe je dat niet ook voor je personeel? Grote kans dat je bedrijfsvoering er efficiënter van wordt en je personeel zich meer gezien voelt.

In een competitieve arbeidsmarkt is het extra belangrijk dat je medewerkers tevreden zijn. In veel branches liggen de vacatures immers voor het oprapen. Een goede manier om je personeel binnen te houden, is door ze te behandelen en belonen op een manier die ze prettig vinden.

Dat klinkt simpel, maar dat is het niet. Verschillende typen mensen hebben namelijk andere behoeften. Door deze behoeften in kaart te brengen, kun je al van tevoren inschatten waar bepaalde groepen werknemers gelukkig van worden in hun werk. Toch is het ook weer niet zo ingewikkeld. Sterker nog, waarschijnlijk heb je de kennis om werknemers te segmenteren al in huis.

Klanten én werknemers segmenteren

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Werkt jouw marketingafdeling al met buyer persona’s? Oftewel, zijn jouw klanten in verschillende groepen ingedeeld, waarbij voor iedere groep de voorkeuren, wensen en behoeften in kaart zijn gebracht en waar je de meest passende proposities en marketingcampagnes op afstemt? Grote kans van wel.

Datzelfde trucje kun je toepassen op je werknemers. Steeds meer bedrijven stappen dan ook over op het segmenteren van hun werknemers, waarbij ze zowel de beloningen, secundaire arbeidsvoorwaarden, trainingsprogramma’s als andere arbeidscondities afstemmen op de diverse wensen, behoeften en levensfase.

>> Lees in de gratis whitepaper ‘Welk type werknemers heb jij?’ hoe je jouw werknemers slim segmenteert.

Voordelen van segmenteren

Maar wat levert dat segmenteren van werknemers jouw bedrijf op? Veel. In het kort krijg je er productievere werknemers van, een hogere klant- én werknemerstevredenheid en als je het slim aanpakt, bespaar je ook nog op de kosten.

1. Meer gemotiveerde werknemers

Beloning is een belangrijke motivator. Maar niet iedereen is gevoelig voor dezelfde prikkels. Daarom is het slim om bij het bepalen van de beloning te segmenteren. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op basis van de categorieën ‘verborgen parels’, ‘kansengrijpers’ en ‘ervaren krachten’.

Verborgen parels zijn in dit geval mensen die onderpresteren doordat ze ontevreden zijn over hun salaris. Je kunt ze motiveren door hun beloning te koppelen aan KPI’s. De kansengrijpers zijn bereid om ‘vervelende’ shifts te werken voor een hogere beloning.

De ervaren krachten zitten niet te wachten op ingewikkelde constructies en vinden een eerlijke, vaste beloning het prettigst. Elke organisatie zal net iets andere varianten op deze groepen hebben, het is aan werkgevers zelf om deze te herkennen.

2. Productievere werknemers

Waar de een graag het liefst overal werkt en behoefte heeft aan een lichte laptop die snel opstart, werkt de ander liever altijd op kantoor met een desktop die een zware programma’s moeiteloos aankan, terwijl een derde werknemer het allemaal niet uitmaakt, zolang hij maar op twee schermen tegelijkertijd kan werken.

Kortom, iedereen heeft andere behoeften als het aankomt op devices zoals desktops, laptops, tablets en smartphones. Hoe meer je die behoeften faciliteert, hoe productiever de werknemer kan werken. Die behoeften kun je uiteraard in kaart brengen door te segmenteren.

>> Lees hier hoe je persona’s aan devices koppelt.

3. Beter beveiligd

Security is voor veel bedrijven een belangrijk zorgenkindje. Maar ook hier kan segmentatie uitkomst bieden. Hoe? Dankzij de autorisatiematrix. In zo’n matrix regel je de (online) toegangsrechten voor werknemers. Wie mag bijvoorbeeld welke mappen en documenten inzien en vanaf welke locaties en devices?

Door werknemers te segmenteren kun je aangeven welke rollen welke informatie nodig hebben. Ook kun je zo wanneer een werknemer van functie verandert en/of vertrekt, snel de toegangsrechten aanpassen passend bij de nieuwe situatie. Zo voorkom je dat gevoelige informatie makkelijk in verkeerde handen kan vallen.

>> Lees hier hoe je een autorisatiematrix opstelt.

4. Verhoogde klanttevredenheid én op de kosten besparen

Je klant wil het liefst zo snel en goed mogelijk geholpen worden. En jij wil het liefst dat alles zo goedkoop mogelijk gebeurt. Wel goed uiteraard, anders komen er achteraf alsnog kosten bij om ontevreden klanten tegemoet te komen.

Maar hoe helpt werknemers segmenteren je bij deze uitdaging? Door de combi van bovengenoemde voordelen én door daarnaast naar de gewenste werktijden te kijken. Zo kom je er misschien achter dat de jonge ouders in je bedrijf behoefte hebben aan de mogelijkheid om hun werktijden rond de kinderopvang te plannen, terwijl een andere groep liever uitslaapt en na vier uur ’s middags nog een paar uur productief wil knallen.

In beide gevallen zorgt het voor onnodige stress en productiviteitsverlies door vast te houden aan een negen tot vijf mentaliteit. Gevolg, niet alleen ontevreden werknemers, maar ook klanten ondervinden de hinder. De werknemer presteert immers niet op zijn best. Daarnaast is je organisatie slechts beperkt bereikbaar. Door je werknemers te segmenteren blijk je wellicht dat je – zonder dat je werknemers in opstand komen – bijvoorbeeld ruimere openingstijden kunt hanteren en/of flexibeler kunt leveren.

Werknemers segmenteren loont

Het resultaat? Je werknemers zijn blij omdat ze werken hoe ze willen én beloond worden op de manier die hen het meest motiveert. Bovendien voelen ze zich gewaardeerd, omdat je door te segmenteren laat zien dat je de behoeften van je medewerkers erkent en belangrijk vindt.

De klant is blij want hij wordt sneller en beter geholpen. En onder aan de streep ben jij als eigenaar van het bedrijf blij omdat je productievere werknemers voor een hogere omzet zorgen én je op de kosten bespaart. Kortom, door werknemers te segmenteren wint iedereen.

Weten hoe je werknemers segmenteert? Download de gratis whitepaper ‘Welk type werknemers heb jij?’ waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe segmentatie in zijn werk gaat.