Zo buig je de nadelen van thuiswerken om tot voordeel

nadelen van thuiswerken

Thuiswerken biedt medewerkers ruimte, flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privé. Werkgevers profiteren op hun beurt van een besparing op de reiskosten en kantoorruimte. Toch kleven er ook duidelijke nadelen aan thuiswerken. Zo los je ze op.

Voor veel medewerkers is de mogelijkheid om thuis te werken inmiddels een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Het bespaart reistijd en één of meerdere dagen vanuit huis je werk doen zorgt voor meer rust.

De techniek is allang geen beperkende factor: vaak is een goed beveiligde laptop of tablet met een internetverbinding voldoende om thuis- of plaatsonafhankelijk te werken. Medewerkers loggen op afstand in op het bedrijfsnetwerk, kunnen gemakkelijk bij hun bedrijfsdata en wonen via Skype of andere videoconferencingsoftware vergaderingen bij.

Thuiswerken biedt medewerkers in potentie ook een rustigere werkruimte, omdat er geen bellende of vergaderende collega’s zijn om ze af te leiden. Dat verhoogt de productiviteit en effectiviteit.

Bovendien verlaagt thuiswerken het ziekteverzuim. Dat geldt in het bijzonder voor mensen met een arbeidshandicap. Zij kunnen hun werk beter combineren met therapie of ziekenhuisbezoek en als werkgever hoef je minder kosten te maken om de werkplek aan te passen.

Nadelen van thuiswerken

Een paar uur per week thuiswerken klinkt dus als een goede oplossing. En toch mogen veel werknemers er nog niet aan, omdat menig werkgever zich vooral focust op de nadelen van thuiswerken. Onderstaand een aantal argumenten tegen thuiswerken én wat je kunt doen om deze toch in je voordeel te laten werken.

Lagere betrokkenheid

Het meest voordehandliggende nadeel van thuiswerken is een lagere betrokkenheid. Medewerkers die weinig op kantoor komen hebben minder contact met collega’s, terwijl dat wel belangrijk is als ze juist energie halen uit de aanwezigheid van anderen.

Thuiswerkers kunnen vereenzamen en zich minder betrokken voelen. Als werkgever is het belangrijk om een balans te vinden. Voorkom fulltime thuiswerken en zorg dat medewerkers tenminste twee dagen in de week naar kantoor komen. Betrek ze bij belangrijke meetings en sociale bijeenkomsten zoals een maandelijkse borrel.

In organisaties waar veel op afstand wordt gewerkt, biedt zakelijke chatsoftware als Slack een uitkomst om de onderlinge communicatie en samenwerking te verbeteren. Slack laat gebruikers simpel privé- en groepsgesprekken voeren (bijvoorbeeld op basis van project of afdeling) en heeft een krachtige zoek- en deelfunctie voor bestanden. Dat zorgt dat iedereen altijd up-to-date is en scheelt een hoop gemail over en weer. Eventueel kun je ook een Whatsappgroep met collega’s maken.

Thuiswerkbeleid

Sommige werkgevers hebben moeite met thuiswerken omdat het lastig is om op afstand controle te houden. Leidinggevenden zien thuiswerkers niet fysiek werken en hebben daarom de neiging ze harder te beoordelen als ze bijvoorbeeld een deadline niet halen.

Communicatie is in dit geval essentieel; maak met thuiswerkers reële afspraken over hun progressie. Zeker als een medewerker een aantal dagen niet op kantoor komt, is het van belang dat hij of zij geregeld updates geeft.

Voor leidinggevenden is het van belang structuur en planning aan te brengen. Door afspraken en verantwoordelijkheden vast te leggen (denk aan verplichte ‘check-in’-momenten), scheppen ze duidelijkheid voor de thuiswerker. Projectmanagementsoftware als Jira helpt bij het verdelen van taken en het bijhouden van de voortgang dat een (deels) thuiswerkend team boekt.

Thuiswerkplek inrichten

Voor een thuiswerkplek gelden soepelere arboregels dan voor de werkplek op kantoor. Toch hebben werknemers ook thuis een goede werkplek nodig om hun werk veilig en gezond te doen. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor eventuele schade die een medewerker lijdt.

Is er op locatie geen goede stoel, tafel en verlichting aanwezig, dan moet jij daarvoor zorgen. Voor wie met beeldschermen en computers werkt, gelden thuis dezelfde eisen voor de inrichting van de werkplek als op kantoor.

Laat de thuiswerkplek onderzoeken om te bepalen of de arbeidsomstandigheden in orde zijn. Maak ook heldere afspraken over onderhoud van apparatuur, het nemen van pauzes, afwisseling met ander werk en vergoedingen. Leg de afspraken schriftelijk vast om onduidelijkheid te voorkomen. In deze handreiking van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat meer over verantwoordelijkheden die je als werkgever voor thuiswerkers hebt.

Wettelijke regelingen

Het inrichten van een goede thuiswerkplek kost geld. Maak daarom gebruik van wettelijke regelingen. Hoewel onder de huidige werkkostenregeling geen expliciete belastingvrijstelling geldt voor inrichting van de thuiswerkplek, is er wel een vrijstelling voor arbovoorzieningen. Denk aan een ergonomische stoel, goede verlichting en een stevig, verstelbaar bureau. Met de vrijstelling kan de werkgever voor de thuiswerker ook goed uit de voeten.

Er zitten wel voorwaarden aan een belastingvrije vergoeding/verstrekking aan de thuiswerker. De voorziening moet in een Arboplan zijn neergelegd en mede op de (thuis)werkplek worden gebruikt. Ook moet het thuiswerken berusten op een afspraak tussen werkgever en werknemer.

Benieuwd hoe dit alles in de praktijk werkt? Kom erachter hoe Vodafone zijn klantenservice laat thuiswerken. En denk je er serieus over om thuiswerken toe te staan én dus over te stappen op mobiel werken? Download dan de gratis whitepaper ‘Overstappen op mobiel werken, zo doe je dat’. Lees ook:


HP Security Festival