8 mobiele werkplektrends waar je wat mee moet

Wil je als bedrijf geld besparen, de productiviteit verhogen én de beste werknemers aantrekken? Dan moet je iets met deze 8 ontwikkelingen in werkplekbeheer.

Trends in werkplekbeheer

Een moderne werkplekstrategie verhoogt de productiviteit en bespaart geld. Bovendien is het goed voor je imago als werkgever. Zeker wanneer je op zoek bent naar (jonge) IT’ers, kan een hippe en moderne werkplek net het verschil maken. Maar waaraan moet een mobiliteitsstrategie in 2017 minimaal voldoen? Oliver Bendig, ceo van Matrix42, beschrijft 8 belangrijke ontwikkelingen op het vlak van werkplekbeheer.

#1. Zakelijk hetzelfde gebruikersgemak als privé

Kenniswerkers zijn ervaren digitale consumenten en dus gewend aan een omgeving die je zelf kunt personaliseren. Door de werkplek aan te passen aan de persoon, kan werkplektechnologie kenniswerkers helpen efficiënter, productiever en gemotiveerder te zijn. De technologie herkent je persoonlijke voorkeuren en past zich aan het apparaat aan dat je gebruikt. Hierdoor bepaalt de technologie welke app het beste past bij de beschikbare bandbreedte en welke data en documenten je daarvoor nodig hebt. Efficiënt en snel werken gegarandeerd.

#2. De gebruiker als startpunt nemen (ipv het device)

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Werknemers gebruiken meer dan één apparaat voor hun werk. IT-beheertechnologieën zien de gebruiker in plaats van een individueel apparaat, als startpunt. Daardoor wordt het voor IT-afdelingen steeds belangrijker een geïntegreerde benadering toe te passen bij het beheer van mobiele, traditionele en hybride apparaten. Unified Endpoint Management (UEM) maakt het voor beheerders mogelijk om alle werkplekomgevingen op alle apparaten te beheren.

In 2016 is UEM al flink gegroeid, maar het kan nog beter: marktonderzoeker MarketsandMarkets voorspelt een jaarlijkse groei van 42,9 procent voor de wereldwijde UEM-markt in 2020. Voor bedrijven die hun medewerkers graag dezelfde gebruikservaring geven als privé, is het gezamenlijke beheer van de groeiende diversiteit aan apparaten, apps en cloud resources noodzakelijk.

#3. De browser als nieuw operating system

De cloud speelt een fundamentele rol op de werkplek. Persoonlijke werkomgevingen worden gemigreerd naar de cloud en men kan via de browser overal toegang tot krijgen. Werkplekken zijn daardoor niet meer gebonden aan een locatie of apparaat. Waar je ook bent, welk apparaat je ook gebruikt tijdens werk; de werkplek in de cloud geeft altijd toegang tot de werkomgeving die alle apps, documenten, digitale identiteiten en diensten bevat. Werk wordt steeds meer een status die kenniswerkers op elk moment en op elke plek kunnen (de-)activeren.

#4. Ziekmeldingen en inwerkprocessen automatiseren

Binnen het ITIL-framework heeft IT-servicemanagement (ITSM) de laatste decennia zeer efficiënt processen ontwikkeld en geïmplementeerd. Flexibele ITSM-oplossingen kunnen nu ook worden ingezet voor andere bedrijfsprocessen. Zo gaat Internet of Everything het voor bedrijven mogelijk maken om best practices en functies van ITSM in te zetten voor diensten in andere disciplines, zoals HR of finance. In HR kan deze servicification bijvoorbeeld processen automatiseren en optimaliseren. Denk hierbij aan het inwerkproces van nieuwe werknemers en het beheren van vakantieverzoeken of ziekmeldingen.

#5. Virtuele assistenten als uitdaging voor IT

Intelligente spraakherkenning ontwikkelt zich steeds verder. Dit creëert grote kansen voor onze werkplekken. Binnenkort werken we allemaal met slimme superassistenten die ons helpen met e-mails, samenvattingen van grote documenten, of het boeken van hotels voor businesstrips. Wanneer je een businesspartner voor de eerste keer tegenkomt, is het mogelijk vooraf een social mediaprofiel van hem of haar te maken ter voorbereiding. Op het gebied van IT-beheer betekent dit een uitdaging voor wat betreft de veiligheid en de privacy van werknemers.

#6. Werken met gevouwen, gerolde of geprojecteerde schermen

Omdat we door cloud-based werken via de browser toegang hebben tot onze werkplek, wordt het mogelijk om elk scherm dat met internet is verbonden te gebruiken voor het werk. Ook een in steeds meer huishoudens beschikbare smart-tv. Daarnaast wordt het idee van opvouwbare of inklapbare schermen steeds populairder. In de toekomst wordt het zelfs mogelijk om elk oppervlak te gebruiken als scherm, waardoor de werkplek waarschijnlijk nog flexibeler wordt.

#7. Wearables als verlengstuk van de laptop

Databrillen, fitnesstrackers en andere wearables worden steeds populairder. Ook op de werkvloer. In de zorg, de logistiek en de industrie gebruiken menig werknemers al dergelijke wearables. Databrillen kunnen werknemers bijvoorbeeld helpen door het afbeelden van extra informatie of stappen in een bepaald proces. En aan het hoofd bevestigde schermen kunnen vergaderingen met mensen aan de andere kant van de wereld daarnaast een stuk realistischer maken.

#8. Efficiënter werken in de Smart Office

De voortdurende vooruitgang bij het integreren van werkplekbeheeroplossingen verhoogt de efficiëntie van veel processen. Een online uitnodiging kan bijvoorbeeld verschillende stappen in werking zetten om een vergadering te regelen. Denk hierbij aan het boeken van de kamer, het klaarzetten van de beamer, het telefoonsysteem en zelfs de verwarming in de kamer inregelen, afhankelijk van het aantal deelnemers.

Webinar workplace of the futureMeer weten over de werplek van morgen? Bekijk het gratis webinar ‘De werkplek van de toekomst’. Of lees ook:

Bewaren

Bewaren