Business-apps: 7 toepassingen voor tablet en smartphone

Klantengegevens bekijken of bewerken, mailtjes versturen of de bedrijfsadministratie doen. Dankzij mobiel internet én de tablet en smartphone kun je overal werken. Zeker als je deze handige business-apps gebruikt.

De opkomst van smartphones en tablets en de beschikbaarheid van snel mobiel internet maken het mogelijk om altijd en overal te kunnen werken. Je bureau of kantoor is niet langer de centrale plek om bij de bedrijfsadministratie te komen. Met de juiste apps zijn gegevens overal beschikbaar en kun je de effectiviteit van mobiel werken vergroten. Die apps bieden overal toegang tot bijvoorbeeld klantinformatie, resultaten en tot de laatste ontwikkelingen rondom een product of dienst. We zetten een aantal handige business-apps voor verschillende zakelijke toepassingen op een rij.

#1. E-mail

Waarschijnlijk is je e-mail inmiddels gekoppeld aan je telefoon en tablet. Zo heb je altijd en overal toegang tot je laatste mails. Veel mailprogramma’s hebben een app. Zo is het alom bekende Outlook van Microsoft bijvoorbeeld helemaal toegespitst op gebruik op mobiele apparatuur. Dat betekent dat de tijd van onoverzichtelijke postvakjes ver achter ons ligt. Mails worden gestroomlijnd gepresenteerd en leesvensters zijn aangepast op schermen van mobiele apparatuur. Of gebruik je nog steeds de standaard webversie op je mobiele apparaat?

#2. Bestanden delen

Samenwerken in de cloud is mogelijk dankzij allerlei apps waarmee je bestanden kunt delen. Zo krijg je onderweg toegang tot de laatste versie van alle bestanden. Een bekende dienst voor het delen van zakelijke bestanden is Dropbox. Bij die dienst is de gratis opslagcapaciteit beperkt. Ook Google (Google Drive) biedt online diensten voor bestandsopslag en bestandsdeling. De app biedt ook tools voor tekstverwerking, spreadsheets en presentaties. Deze programma’s zijn allemaal online te gebruiken. Je hoeft dus geen aparte programma’s te installeren en je bent daardoor niet meer gebonden aan je eigen apparaten en software. Microsoft biedt met Office 365 vergelijkbare mogelijkheden.

#3. Organiseren

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Er zijn allerlei apps voor het organiseren van notities en informatie die vroeger in het papieren blocnote werden opgeschreven. Een voorbeeld van zo’n app is Evernote. Deze populaire app, die onder ondernemers ook wel het digitale notitieboekje wordt genoemd, is inmiddels uitgegroeid tot een applicatie om op al je mobiele apparaten digitale informatie te beheren, van notities tot facturen.

Meer online activiteiten vragen ook om het organiseren van wachtwoorden. Steeds vaker heb je voor toegang tot online diensten een wachtwoord nodig. Zeker bij sites die je niet heel vaak gebruikt kan het gebeuren dat je de inloggegevens vergeet. Apps voor wachtwoordbeheer bieden dan uitkomst, zoals eWallet. Dat scheelt ook tijd. Want je hoeft niet iedere keer op de ‘wachtwoord vergeten’ knop te drukken en een nieuw wachtwoord aan te maken.

#4. Netwerken

Voor de notoire zakelijke netwerker zijn apps niet meer weg te denken. Binnen sommige branches wordt het uitwisselen van een papieren visitekaartje al als ouderwets beschouwd. ‘Linken’ via zakelijke netwerken al LinkedIn is een goede optie. Zeker als je die papieren kaartjes vaak kwijtraakt. Het profiel op een netwerksite biedt ook veel meer informatie dan op het papieren kaartje past. Naast gegevens over werkgever en functie biedt het informatie over de cv en het portfolio van een zakenrelatie.

#5. Communiceren

Bellen is al heel lang niet meer het domein van de telefoon alleen. Een populair alternatief is Skype. Die webdienst voor spraak- en videoverbindingen is vaak vele malen goedkoper dan bellen via het telecomnetwerk of vergaderen via een uitgebreide videoconferentie-installatie.

De app is in de zakelijke wereld populair onder ondernemers die veel moeten bellen met het buitenland. De kosten voor gesprekken met bijvoorbeeld China of Dubai zijn vele malen lager als ze via Skype tot stand worden gebracht. De tool die groot is geworden op de consumentenmarkt heeft zijn aanbod bovendien afgestemd op de zakelijke markt. Met Skype Manager kunnen leidinggevenden bijvoorbeeld accounts maken, tegoed toewijzen en abonnementen en functies beheren, daarnaast bevat de dienst allerlei samenwerkingstools.

#6. CRM

Mobiele bedrijfsvoering neemt steeds verder toe. Steeds meer bedrijfssoftware wordt toegesneden op het gebruik op mobiele apparatuur. Bijvoorbeeld apps voor Customer Relationship Management-systemen (CRM) zoals apps van Salesforce en Base. Die bieden medewerkers overal toegang tot klantinformatie. Buitendienstmedewerkers hebben direct zicht op leads, verkoopcijfers en op rapportages over resultaten. Koppelingen met geo-locatiediensten kunnen een overzicht genereren van de dichtstbijzijnde en belangrijkste klanten.

#7. ERP

Ook Enterprise Resource Planning-pakketten (ERP) worden steeds vaker ondersteund via een app. Gebruikers krijgen via hun mobiel toegang tot informatie over planning, budgetten, voorraad, geplaatste orders enzovoort. Voor een overzicht op de resultaten hoeven managers of buitendienstmedewerkers aan het eind van de dag niet naar kantoor, maar ze hebben via de app constant zicht op de bedrijfsvoering en prestaties. Verschillende leveranciers bieden op speciale marktplaatsen ERP-apps aan zoals Salesforce doet op zijn Appexchange.

Lees ook:

Beeld: Flickr Ash Kyd