De wearable op de werkvloer komt eraan: bereid je voor

Aan smartphones op de werkvloer zijn de meeste werkgevers inmiddels gewend. Maar er is iets nieuws: de wearable. Binnenkort loopt elke werknemer rond met een slim sieraad. Wat betekent dat voor je bedrijf?

Google Glass en Samsungs smartwatch zijn nu de bekendste wearables, maar daar komt binnenkort verandering in. Overal ter wereld wordt gewerkt aan nieuwe manieren om slimme technologie draagbaar te maken. Grote bedrijven, maar ook kleine startups proberen wearables te ontwikkelen om de markt te veroveren.

De verwachting is dat het aantal consumenten dat wearables gebruikt de komende jaren flink stijgt. Dit betekent dat de wearable ook steeds meer op kantoor te zien zal zijn. Werkgevers moeten daarom nu al nadenken over hoe zij de wearable in de bedrijfsstrategie verwerken.

Wear Your Own Device

Het lijkt misschien nog ver weg, maar ineens is het zo ver: een medewerker zit in de vergaderzaal gesprekken op te nemen met zijn horloge. Na het Bring Your Own Device-beleid voor werknemers met smartphones en tablets, ontstaat er nu ook behoefte aan Wear Your Own Device-regels. Het is verstandig om afspraken te maken over het gebruik van wearables op de werkvloer.

Privacy- en samenwerkissues

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Slimme brillen, horloges of andere intelligente sieraden maken het gemakkelijk om snel een geluidsopname of foto te maken. Ook is het mogelijk grote hoeveelheden data op te slaan. Het verschil met de mobiele telefoon is dat het met de wearable ook heel eenvoudig is om dit ongemerkt te doen. Dit heeft gevolgen voor de privacy van werkgevers en werknemers, maar roept ook vragen op over de manier waarop binnen een bedrijf wordt samengewerkt. Hoe waardevol is een vergadering wanneer medewerkers door hun bril niet alleen hun collega’s goed kunnen zien, maar ook hun binnenkomende e-mailberichten?

Wearables om productiviteit te meten

Desondanks kunnen wearables wel degelijk van toegevoegde waarde zijn voor bedrijven. Het meten van lichaamsfuncties maakt het mogelijk het welzijn van werknemers te beoordelen. Dit geeft bijvoorbeeld zicht op stress bij medewerkers en de manier waarop dit hun prestaties beïnvloedt. Een andere optie is het verzamelen van gegevens met de draagbare technologie. Dit maakt een grote hoeveelheid nieuwe informatie beschikbaar. Zo kunnen werkgevers met een wearable ID-kaart bijhouden met wie en hoe lang hun personeelsleden vergaderen. Dit geeft inzicht in de productiviteit van medewerkers. De wearable van een medewerker die veel rondloopt, kan dit automatisch doorgeven aan zijn manager, die vervolgens kan zien hoe lang de medewerker van zijn plek is en waar hij naartoe loopt. Werkgevers die weten waar hun personeel op een specifiek moment was, kunnen zulke gegevens ook gebruiken om hun bedrijf en bedrijfsgegevens te beveiligen.

Wearable in 2020 op elke werkvloer

Analisten van onderzoeksbureau Forrester verwachten dat wearables in 2020, dat is dus al over zes jaar, volkomen normaal zijn in het bedrijfsleven. Werknemers zullen hun slimme accessoire dagelijks gebruiken in hun werk, aldus de onderzoekers.

Voorbereiden op wearable

Tot die tijd doen werkgevers er goed aan zich voor te bereiden op de komst van de draagbare technologie. Dit betekent dat er gekeken moet worden naar de privacy-aspecten van het werken met wearables, vanuit het oogpunt van zowel de werkgever als de werknemer, maar ook naar de kansen die de technologie werkgevers te bieden heeft. Vragen om alvast over na te denken:

  • Is er al een Bring Your Own Device-beleid? Bekijk hoe dit kan worden afgestemd op de komst van de wearable.
  • Wat als een werknemer of bezoeker tijdens een rondleiding in de productieruimte even wat foto’s maakt met zijn smart glass? Vraag je af hoe je hiermee omgaat.
  • Beoordeel welke koers het bedrijf de komende jaren gaat varen en welke gegevens daarvoor nodig zijn. Is het mogelijk wearables in deze strategie te passen?
  • Onderzoek welke IT-professional binnen het bedrijf zich kan verdiepen in het gebruik van wearables op de werkvloer.
  • Onderzoek hoe ver je wilt gaan met het verzamelen van personeelsgegevens. Wil je alleen vastleggen hoeveel tijd een medewerker besteedt aan verkoopgesprekken of ook hoe lang zijn rookpauzes zijn?

Lees ook:

 

Beeld van Ted Eytan via Flickr