Opkomst zakelijke appstore zet door

Steeds meer bedrijven richten een eigen zakelijke appstore in. Doel: meer controle over de apps die medewerkers gebruiken en dataverlies voorkomen.

49 procent van de verantwoordelijken voor de zakelijke ict-omgeving heeft plannen of is al begonnen met de implementatie van een eigen zakelijke appstore. Dat stellen analisten van onderzoeks- en adviesbureau Forrester na internationaal onderzoek. ‘Ict-beslissers brengen de distributie van apps onder op één centrale plek binnen de eigen organisatie om het overzicht te bewaren en de toegang tot apps met bedrijfsgevoelige informatie te bewaken.’

Klantdata beschikbaar

Steeds vaker raadplegen medewerkers gegevens via apps die niet constant door de eigen organisatie of een security-partner worden gecontroleerd. Daardoor ontstaat een groot risico op dataverlies. Volgens Forrester heeft bijvoorbeeld 53 procent van de ondervraagden via zijn mobiele apparaat toegang tot klantgegevens. Voor gegevens zoals service-data en accountnummers is dat 43 procent. 40 procent kan contracten, facturen en orders inzien via apps, 36 procent heeft toegang tot intellectueel eigendom en in bijna een derde van de gevallen (29 procent) kunnen medewerkers via apps bij gegevens over collega’s.

Regelmatig updaten

Volgens de experts is de situatie extra nijpend omdat apps veel vaker geüpdatet moeten worden dan reguliere bedrijfssoftware. Dat betekent dat er ook meer kansen voor cybercriminelen zijn om binnen te dringen als het beheer en de beveiliging niet goed zijn geregeld. Een reëel gevaar, gezien 53 procent van de medewerkers zich niet wil bezighouden met beveiligingszorgen. Ruim een derde (35 procent) wil onder de juiste begeleiding zijn beveiliging kiezen.

Minimaal één app

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Het gebruik van apps tegenwerken zou de meest veilige optie zijn, maar is natuurlijk niet te doen. Bovendien helpen apps de productiviteit verhogen van mobiele werkers. Te lang wachten met het inrichten van een eigen appstore of het reguleren van het beheer via bijvoorbeeld mobile device management is volgens de onderzoekers geen optie. Volgens de analisten heeft zo’n 40 procent van de zakelijke gebruikers van mobiele devices minimaal één app om hun werk te ondersteunen zelf aangeschaft.

Zakelijk en privé

Daar komt bij dat de scheidslijn tussen zakelijk en privégebruik van apparatuur steeds vager wordt. Security-verantwoordelijken moeten op die situatie inspringen, stelt Forrester. ’61 procent van de informatiewerkers kiest zelf zijn werksmartphone en 56 procent kiest zelfs zijn tablet. Veel van die apparaten bevatten bedrijfsgevoelige informatie.’

Appstore for work

‘In de nabije toekomst worden naar verwachting steeds meer bedrijfsapplicaties aan de devices gekoppeld zoals crm, (customer relationship management), bpm (business proces management) en hr (human resources).’ Deze trend gaat volgens de analisten gepaard met het gegeven dat ict-reuzen als Google naast appstores voor consumenten ook appstores voor bedrijven inrichten zoals Google for Work.

Support

Volgens de onderzoekers verhogen bedrijven hun uitgaven van beheerdiensten voor mobiele apparaten. 83 procent van de ondervraagde ict-beslissers zegt zijn uitgaven voor de ondersteuning van mobility met zeker 5 procent op te schroeven. Met dat geld worden beveiligings- en beheerdiensten voor mobiele apparaten onder meer uitbesteed aan gespecialiseerde dienstverleners en wordt de verdeling van nieuwe apparaten en apps eenvoudiger’, stellen de onderzoekers.

Lees ook:

Of download de gratis whitepaper Hoe ontwerp ik de juiste app voor mijn organisatie? en laat je inspireren.