App gelanceerd? Vergeet de review niet

Apps dragen bij aan meer omzet, betere klantenbinding en een grotere merkbeleving. Maar of die doelen ook worden bereikt, hangt van nogal wat zaken af. Een review zorgt dat je op tijd bijstuurt.

‘Hoewel er in de ontwikkelfase van apps vaak veel aandacht is voor zaken als ontwerp, interfaces, gebruiksvriendelijkheid enzovoort, schiet een kritische beoordeling achteraf er nogal eens bij in’, stelt Arjo van Oosten van Service2media.

Zijn bedrijf bouwt apps en adviseert bedrijven en organisaties over hun mobiele strategie, architectuur en apps. Het bouwde apps voor onder andere voetbalclub Ajax en verzekeraar Achmea.

‘Zo’n 60 procent van de bedrijven en organisaties die een app gebruiken, zeggen achteraf dat ze kansen hebben laten liggen. De kosten hadden lager gekund, het onderhoud minder complex of het design had meer op de wensen van de klanten moeten aansluiten’, aldus Van Oosten.

Beveiliging makkelijk omzeilen

Punten die zijn bedrijf onder de loep neemt in een review, zijn onder meer: interactie en navigatie, security en privacy en technische achtergronden. ‘Heel vaak zie je dat als een app ‘live’ is deze vervolgens niet geactualiseerd wordt. Bij driekwart van de apps die wij reviewen hebben we bijvoorbeeld binnen een uur de beveiliging omzeild.’

Scherm goed benutten

Er zijn verschillende partijen op de markt die tests en reviews aanbieden. Het bedrijf van Van Oosten kijkt onder meer naar het gebruikersscherm. Daarbij is de centrale vraag: wordt de schermomvang slim benut? Hij ziet bijvoorbeeld veel apps waarin statische menu’s het beeld vullen.

‘Die ruimte gaat ten koste van de ruimte voor content. Dat is bijvoorbeeld op te lossen met schuifmenu’s in de hoeken van het scherm.’ Ook blijken apps lang niet altijd de mogelijkheden van de verticale of horizontale stand van het scherm te benutten. De landschapstand (horizontaal) heeft vaak weer andere mogelijkheden dan de portretmodus (verticaal).

Performance, beveiliging en populaire delen

De reviews zijn ook gericht op performance en wachttijden. ‘Klanten zullen bij een trage app afhaken en mogelijk kiezen voor de snellere app van een concurrent’, legt Van Oosten uit. Andere standaardchecks zijn de beveiliging van persoonsgegevens.

Maar ook het screenen van gebruikersgegevens staat op de agenda. Door na te gaan welke delen van de app het meeste gebruikt worden, kunnen bedrijven bij een nieuwe release inspelen op populaire onderdelen

Opkomst HTML5

Ook het platform waarop de app ontwikkeld wordt, is een belangrijk onderdeel van de review. Van Oosten ziet dat veel apps ontwikkeld zijn als native-app. Dat betekent dat ze specifiek zijn gebouwd voor besturingssystemen als iOS, Android of WindowsPhone.

‘De trend is dat steeds meer apps ontwikkeld worden op basis van html-5. Daarbij worden bouwers van websites en applicaties vaak omgeschoold tot app-bouwer. Een native-app is namelijk voor maar één platform te gebruiken. Daardoor zijn kosten voor bouw en onderhoud relatief hoger. Html-5 is breder inzetbaar.’ Volgens Van Oosten kunnen 80 tot 90 procent van de apps in html-5 worden gemaakt.

Bedrijfsdoelstellingen halen

Na een review heeft een klant een lijst met verbeterpunten voor zijn app. Tevens is er daardoor een duidelijk beeld of de huidige app bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Aan de hand van die gegevens kan een bedrijf gericht de performance van de app verbeteren.

Lees ook: