Met deze 5 skills stap je succesvol over op mobiel werken

Wat zijn de onmisbare vaardigheden van leidinggevenden bij de transformatie naar een mobiele werkomgeving? Leer van de succesvolle transformaties bij Unilever, Barclays en Ikea.

Volgens vooraanstaand deskundige Paul Miller slaagt lang niet elk bedrijf met vlag en wimpel als het aankomt op transformaties naar een mobiele werkomgeving. Als founder en ceo van de Digital Workplace Group heeft Miller recht van spreken. Hij adviseerde topmensen bij onder meer Microsoft, Google, Adobe en de Oxford universiteit op dit gebied. Ook schreef hij het boek The Digital Workplace: How Technology is Liberating Work.

Gebrek aan ambitie en kennis

Voor zijn binnenkort te verschijnen boek The Digital Renaissance of Work: Delivering digital workplaces fit for the future analyseerde hij onder meer de succesvolle mobiele transformaties bij Unilever, Barclays en Ikea. Hij keek daarbij met name naar de rol die leidinggevenden speelden in dit proces. Volgens Miller zijn genoemde voorbeelden uitzonderingsgevallen. De meeste bedrijven slagen er niet in succesvol te transformeren naar mobiel werken. ‘Ik heb maar weinig voorbeelden kunnen vinden waar C-level executives echt volledig aan boord waren bij zo’n transformatie’, stelt hij. ‘De benodigde ambitie ontbrak, en vaak ook de kennis en de vaardigheden om er een echt succes van te maken.’

5 essentiële vaardigheden voor transformatie

Naast specifieke aan mobiele werkplekken gerelateerde kennis gaat het hierbij volgens hem ook om het ontbreken van algemene digitale kennis die essentieel is voor het begrijpen van de behoeftes van medewerkers en klanten. Zonder de juiste visie, motivatie en aansturing vanuit de top kent de transformatie uiteraard al direct een ongunstige start. Om bedrijven hierin bij te kunnen staan heeft Miller een set van 5 vaardigheden gedefinieerd die essentieel zijn voor het welslagen van elk digitaal en mobiel transformatieproces.

#1. Baseer je beslissingen altijd op cijfers

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Veel maatregelen en veranderingen worden doorgevoerd op basis van persoonlijke gevoelens, verwachtingen en eerdere ervaringen met bijvoorbeeld leveranciers. Persoonlijke inbreng kan nuttig zijn, constateert Miller. Maar als het aankomt op het nemen van belangrijke beslissingen zijn harde cijfers altijd doorslaggevend. ‘Dat geldt uiteraard ook voor al je andere zakelijke beslissingen’, stelt hij. ‘Het is niet per se zo dat digitale leiders zelf metingen en benchmarks moeten kunnen runnen, maar het is essentieel dat ze die begrijpen en weten waarom deze essentieel zijn voor zakelijk succes.’

#2. Kijk goed naar trends en de rapporten van onderzoekers

Het digitale landschap verandert razendsnel. Als je bezig bent met het investeren in en invoeren van belangrijke strategische veranderingen in je bedrijf, bijvoorbeeld het invoeren van Bring Your Own Device (BYOD), is het belangrijk dat je precies weet hoe andere organisaties dit aanvliegen en wat de diverse deskundigen over de toekomstige ontwikkelingen op dit gebied te vertellen hebben. Daarmee voorkom je dat je binnenkort alweer achterhaalde technieken en devices in huis haalt. Zorg dus dat je weet wie dat zijn, en wat de laatst gepubliceerde informatie op dit gebied is.

#3. Genereer voldoende data uit testperiode

Test apparaten die later binnen de organisatie (of door de klant) gebruikt gaan worden altijd uitvoerig. Pas vervolgens de mogelijkheden aan de wensen en behoeften aan die uit die testperiode naar voren komen. Genereer ook hierbij weer voldoende data waarop je je beslissingen op dit gebied kunt funderen in discussies met directie en overige leidinggevenden. Op gevoelens en ervaringen gebaarde tegenargumenten uit die hoek kunnen daarmee ook goed worden weerlegd.

#4. Beheers de taal van de digitale werkvloer

Op de digitale werkvloer wordt de communicatie in hoog tempo aangevuld met nieuwe begrippen. Termen als API’s, persona’s, informatiearchitectuur en taxonomie zijn gemeengoed geworden. Uiteraard is het belangrijk dat een leidinggevende begrijpt waarom deze begrippen belangrijk zijn in het transformatieproces en deze termen niet voor de eerste keer hoort bij een beslissende vergadering. Van daaruit kan ook worden gewerkt aan een meer verdiept inhoudelijk begrip van de onderliggende technologie.

#5. Kijk verder dan functionaliteit

Technologieleveranciers zijn continu bezig om hun producten en diensten dieper in je organisatie te manoeuvreren. Hoewel elke afzonderlijke toepassing ongetwijfeld zijn eigen kwaliteiten heeft, is de echte uitdaging al die verschillende tools en (cloud)toepassingen in het geheel te integreren. Veel van die producten en diensten leven immers in hun eigen digitale universum. Dat is een probleem, want jouw medewerkers rekenen erop dat ze makkelijk kunnen schakelen tussen de verschillende toepassingen waarmee ze moeten werken. Kijk daarom uit dat je niet te snel valt voor een glimmende nieuwe tool met de meest geweldige opties, maar kies voor integratie.

Benieuwd hoe je overstapt op mobiel werken? Download gratis het stappenplan.

 

Beeld via Flickr