Mobiliteitsstrategie maken? 5 aandachtspunten

Een mobiliteitsstrategie helpt je bedrijfsdoelstellingen te halen. Maar dan moet je het wel goed doen uiteraard. 5 aandachtspunten bij het opzetten van een mobiliteitsstrategie.

#1. Zorg voor een goede voorbereiding

Volgens verschillende experts komt het nog vaak voor dat bedrijven hals over kop overstappen op mobiel werken. Zonder een duidelijke mobiliteitsstrategie wordt dan mobiel werken ingevoerd. Maar net als andere grote organisatorische veranderingen op de werkvloer vraagt ook mobiel werken om een gedegen voorbereiding. .Je doet er dus goed aan om ruim voor de geplande overstap de belangrijkste punten en voorwaarden vast te leggen in een mobiliteitsstrategie.

#2. Deel de plannen met het personeel

Welke impact heeft mobiel werken op de organisatie en de manier van werken? Deel deze informatie ruim op tijd met je personeel. Niet eenmalig, maar continu in aanloop naar de transitie. Dat benadrukt Gerald Essers, die met zijn bedrijf TimeManagement onder andere Shell, Vodafone, Rabobank en Heineken adviseerde over mobiel werken. ‘Deel wat de impact van mobiel werken op de bedrijfsvoering is en leg uit welke afwegingen het management heeft gemaakt bij de keuze om om over te stappen. Daar kan het management niet vroeg genoeg mee beginnen’, aldus Essers.

#3. Stel gebruikersgroepen en gevolgen voor ict centraal

Bouw je strategie op vanuit 2 punten: de verschillende gebruikersgroepen én de ict-infrastructuur. Breng allereerst in kaart wie allemaal mobiel gaat werken. Zijn dat ict’ers, businessmanagers of andere medewerkers? Probeer hierin een x aantal gebruikersgroepen te differentiëren. Vervolgens kun je in kaart brengen welke onderdelen van de ict-infrastructuur mobiel werken moeten kunnen faciliteren. Dat gaat bijvoorbeeld om devices, netwerktoegang en de achterliggende infrastructuur. Maar ook vragen als: welke applicaties wil je gebruiken? Hoe wil je de beveiliging regelen? Hoe beheer en beveilig je de apparatuur en apps? En hoe regel je het documentmanagement? moeten aan bod komen.

#4. Focus niet teveel op techniek

AdvertorialDe toekomst van het nieuwe werken

Veel bedrijven focussen zich bij een mobiele strategie vooral op het technologische aspect. Daarbij vergeten ze de eindgebruiker. Het is echter juist belangrijk om de eindgebruiker vroegtijdig te betrekken bij de plannen. Door de wensen van gebruikers vroegtijdig in kaart te brengen en serieus te nemen, vergroot je de interne betrokkenheid. Uiteraard zijn bij de uiteindelijk te maken keuzes de managementdoelstellingen leidend, maar waar mogelijk kun je de wensen van de medewerkers hierin meenemen.

#5. Evalueer de mobiliteitsstrategie

Het is bij het invoeren van een mobiliteitsstrategie ook belangrijk om die strategie zo nu en dan te evalueren. Sluit de manier waarop mobiel gewerkt wordt nog aan bij de doelstellingen? Moet de strategie worden bijgesteld? Zijn eindgebruikers tevreden over de nieuw ingeslagen weg? Mobiel werken stopt niet bij de implementatie van de mobiele devices, maar vraagt om een constante evaluatie van mobiel werken.

Lees ook:

Of download de whitepaper ‘Stap in 7 overzichtelijke stappen over op mobiel werken