Zo richt je je werkplek in huis het beste in

werkplek in huis inrichten

Steeds meer werknemers werken geregeld vanuit huis. Aan welke regels moet die werkplek in huis voldoen? Is de werkgever verantwoordelijk? En hoe creëer je een inspirerende thuiswerkplek? De tips.

Wat zijn de wettelijke regels bij thuiswerken?

Voor een werkplek in huis gelden soepelere regels dan voor de werkplek op kantoor. De overheid vindt het vooral belangrijk dat een werkgever duidelijke afspraken maakt met de werknemer over het thuiswerken. In de handreiking ‘Het Nieuwe Werken‘ staan hiervoor verschillende suggesties.

Daarnaast geldt ook voor een thuiswerkplek – net als op de werkvloer – de Arbeidsomstandighedenwet (arboregels). In deze wet is vastgelegd dat je op kantoor én thuis veilig en gezond je werk moet kunnen doen. Let wel op: in dit artikel gaan we uit van werknemers onder contract die vanuit huis werken, voor zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel) gelden iets andere regels.

Waaraan moet een werkplek in huis voldoen?

Een goede werkplek in huis bestaat ten minste uit een goede stoel, een goede tafel en de juiste verlichting. Voor werken met computers en beeldschermen gelden dezelfde regels als op kantoor. Zo moet het scherm in een hoek van 90 graden staan en moet er altijd schuine lichtinval zijn (een raam aan de zijkant en dus niet voor of achter je scherm).

Hoe werk je zo gezond mogelijk vanuit huis?

Werkplekadviseur en bedrijfsfysiotherapeut Michel Regoor heeft zijn eigen adviespraktijk Ergo-idee, en controleert in opdracht van bedrijven en zelfstandigen thuiswerkplekken. ‘Achter een laptop mag je eigenlijk maar twee uur achter elkaar werken. Het beeldscherm is niet verstelbaar. Ergonomisch is het ook beter om gebruik te maken van een losse muis en toetsenbord. Zit je langer dan twee uur te werken achter een laptop, dan moet je dus eigenlijk een verstelbaar beeldscherm aansluiten’, vertelt hij.

‘Belangrijk is vooral dat je niet te lang in dezelfde houding zit, afwisseling en beweging is veel gezonder. Daar kan thuiswerken zowel een kans als een valkuil zijn. Doorwerken is veel makkelijker, niemand die je stoort. Aan de andere kant, even een was doen kan prima, niemand die op je let.’

De beste tafel voor de werkplek in huis

Ergonomie wordt volgens Regoor vaak onderschat. ‘In hoogte verstelbare bureaus zijn een uitzondering in huis. Vaak wordt er aan de keukentafel gewerkt. Die is meestal te hoog voor computerwerk en de stoel biedt te weinig steun. Als het door ruimtegebrek niet anders kan om aan de keukentafel te werken, dan moet je zorgen dat je die plek goed inricht.’ Een goede ontwikkeling voor een afwisselende houding is de opkomst van het sta-bureau. ‘Medewerkers willen thuis ook staand hun werk kunnen doen.’

Vanuit huis werken met alleen een smartphone

De werkplekadviseur vervolgt: ‘Als je praat over fysieke belasting is ook de opkomst van een smartphone wel een ding. Voor mail lezen en kort contact kan het handig werken, maar als je langere teksten of presentaties wil uitwerken dan moet je toch echt aan een bureau werken. Het is belangrijk dat werkgevers hun werknemers hiervan bewust maken en hierin begeleiden.’

Wie is verantwoordelijk voor de werkplek in huis?

Een werkgever die een medewerker regelmatig thuis laat werken heeft een zorgplicht. Dat wil zeggen dat hij de medewerker moet laten weten waar een goede werkplek aan moet voldoen en wat de risico’s zijn. ‘Als een werkgever het aantoonbaar nalaat de thuiswerkplek te controleren en  iemand wordt ziek (bijvoorbeeld RSI of stress) door een verkeerde werkplek, dan heb je als werkgever een probleem. Ik ken meerdere rechtszaken waarin een werknemer een schadevergoeding kreeg toegewezen vanwege de nalatigheid van werkgevers’, vertelt Regoor.

Mag de werkgever je thuiswerkplek controleren?

Als werkgever ben je dus verantwoordelijk voor de kwaliteit van de werkplek in huis van je werknemers. Daarom kun je vragen of je de thuiswerkplek mag (laten) onderzoeken. De werknemer is echter niet verplicht de werkgever binnen te laten. De inspectie van het ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (de voormalige Arbeidsinspectie) kan wel aan de voordeur staan om de arbeidsomstandigheden te controleren.

Welke sfeer kies je voor de thuiswerkplek?

‘Het mooie van thuiswerken is dat je flexibel bent in de inrichting’, zegt Regoor. ‘Je zit minder vast aan collega’s en kunt een sfeer creëren die je zelf het prettigst vindt. Ik hou bijvoorbeeld van natuurlijke materialen. Dus een bureaublad van spaanplaat hoeft helemaal niet.’ Hij ziet dat mensen bij de inrichting van hun thuiskantoor in eerste instantie vaak de situatie die ze van kantoor kennen imiteren. ‘We zijn gewoontedieren. Je wilt een sfeer creëren waarin je denkt dat je productiever werkt. Vaak wordt dan teruggegrepen op een standaard kantoorplek, maar dat hoeft helemaal niet.’

Huiselijker op kantoor

Een opvallend gevolg van thuiswerken is dat de werkvloer op kantoor juist vaak een meer huiselijke sfeer krijgt. De koffiecorner wordt bijvoorbeeld voorzien van gezellige kussens en lijkt zo meer op de situatie bij mensen thuis. ‘Toch blijven er verschillen in eisen, benadrukt de werkplekadviseur. Zo moet een bureaustoel op kantoor verstelbaar zijn met het doel dat iedere medewerker de zitting kan aanpassen. Thuis kun je wel kiezen voor een stoel die niet verstelbaar is, zolang deze maar voldoende steun en een goede werkhouding biedt voor de persoon die er in zit.’

Wat is het extra voordeel van een werkplek in huis?

Je kunt productiever en gefocuster werken, kunt werk en privé beter combineren, en hoeft niet gefrustreerd in de file of overvolle trein heen en weer te reizen. Dat zijn de meest genoemde redenen om thuis te werken. De werkplekadviseur noemt tot slot nog een opvallend voordeel van thuiswerken. ‘De thuiswerkplek biedt ook ruimte voor toepassingen die in een grote open kantooromgeving minder gangbaar zijn. Bijvoorbeeld de inzet van software die spraak omzet naar tekst. Die wordt in drukke kantooromgevingen niet zoveel gebruikt. Maar thuiswerkers dicteren wel hun tekst zonder dat collega’s worden afgeleid.’

Wil je overstappen op het nieuwe werken en werknemers een werkplek in huis aanbieden? Download dan de gratis whitepaper ‘Stap in 7 stappen over op het nieuwe werken‘ vol tips en trics. Of lees ook: