
Steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van Device as a Service (DaaS), een soort abonnementsmodel voor apparaten. Wat kan deze methode betekenen voor jouw organisatie? We spreken erover met Arjan van den Oever, Manager Business Development Products & Services bij ARP.
Voordelen Device as a Service voor de IT-afdeling
Een van de grootste voordelen van Device as a Service is dat je als IT-afdeling een stuk minder tijd kwijt bent aan het begin en einde van de levenscyclus van devices. Hoe werkt dat traditioneel gezien en wat is het grote verschil tussen devices aanschaffen en gebruikmaken van Device as a Service (DaaS)?
Traditionele manier van werken
Arjan vertelt: “Traditioneel gezien bestelt de IT-afdeling een nieuw device en wordt deze afgeleverd op kantoor. Vervolgens gaat de IT’er het device op basis van het profiel van de medewerker inrichten. Het apparaat wordt verbonden met het netwerk, en er worden updates en een image vanuit het bedrijf geïnstalleerd.”
“Dan wordt een afspraak gemaakt met de medewerker, die het device op kantoor moet komen ophalen. Een IT-medewerker is zo een halve dag bezig met uitrollen. Tot slot moet de medewerker nog instellingen goed zetten voordat hij productief aan het werk kan.”
Hetzelfde proces treedt ook in werking wanneer een device kapot gaat. Dat kost veel tijd, zeker als de medewerker vanuit huis werkt. “De medewerker moet dan twee keer naar kantoor. De eerste keer om een vervangend apparaat te krijgen en de tweede keer om het eigen device weer op te halen”, stelt Arjan.
De toekomst van het nieuwe werken is nu (gratis longread)
Hoe werken we in de (nabije) toekomst? Welke ontwikkelingen dragen daaraan bij? En hoe ga je daar als bedrijf slim mee om? In deze gratis longread nemen we een blik op de toekomst. ‘De spontane ontmoetingen op kantoor mis je wel.’
Tijd besparen met DaaS
Wanneer je gebruikmaakt van DaaS, besteed je dit hele proces uit aan een partner. “Wanneer je een nieuwe medewerker hebt, vertel je aan ons wat deze persoon precies nodig heeft”, vertelt Arjan. “Wij richten het device in en versturen het naar de eindgebruiker of kantoorlocatie. Dit gebeurt ook bij een vervangend apparaat.”
Als IT-afdeling hoef je geen tijd vrij te maken voor de installatie, dat gaat allemaal automatisch met behulp van Autopilot. “Wanneer de medewerker het apparaat ontvangt, hoeft hij alleen maar in te loggen en het apparaat te verbinden aan de stroom en internet.”
“Het device herkent de gebruiker en bijna alle software staat al klaar. Alleen de laatste informatie wordt nog gedownload.”
Roulatie van devices
Een van de andere voordelen van Device as a Service is dat de volledige levenscyclus van devices wordt gestandaardiseerd. Verouderde apparaten blijven zo niet binnen de organisatie, maar worden veilig afgevoerd. Hierbij wordt de data van medewerkers verwijderd, zodat deze niet in verkeerde handen terecht kunnen komen.
Je werkt zo altijd met recente technologie.
Financiële voordelen Device as a Service
Er hangen ook veel financiële voordelen aan Device as a Service. Het feit dat je met relatief jonge devices werkt, betekent dat je hier ook minder vaak onderhoud aan hebt. Wanneer je nog oude devices hebt staan, kunnen deze worden overgenomen door de DaaS-aanbieder. Hier krijg je vervolgens de restwaarde voor terug.
Met DaaS voorkom je indirect kosten door productiviteitsverlies
Arjan vertelt dat het abonnementsmodel van Device as a Service een voordeel an sich is. “Je betaalt een vast bedrag per maand, afhankelijk van de persona’s, het device en de dienstverlening. Het maakt hierbij niet uit of er tijdens de looptijd (meestal drie jaar, red.) iets kapot gaat. Hierdoor zijn de kosten voorspelbaar.”
“Een ander voordeel is dat je niet ineens een enorme investering hoeft te doen voor een aantal devices. Je hoeft geen kapitaal meer te investeren in hardware, je hebt alleen nog operationele kosten. Dat maakt het heel schaalbaar.”
Device as a Service: voordelen voor de eindgebruiker
Ook voor de eindgebruiker zelf zijn er veel voordelen van Device as a Service. “Je hoeft niet meer op-en-neer naar kantoor voor een nieuw of vervangend device, dat scheelt veel tijd”, vertelt Arjan.
“Wanneer je een ticket inschiet, heb je zelfs binnen 24 uur een nieuw werkend device. Deze wordt geswapped bij de medewerker thuis. Je hebt hierdoor veel minder productiviteitsverlies.”
Keuzevrijheid van devices
Omdat de uitrol van apparaten bij Device as a Service gestandaardiseerd wordt, is er veel keuzevrijheid voor de medewerkers zelf. “Wij werken met persona’s, hierbij maken we een gebruikersprofiel met wat een type persoon nodig heeft. Daarbinnen kunnen medewerkers kiezen op basis van hun persoonlijke voorkeur.
De HR-afdeling kan deze keuzevrijheid ook gebruiken als argument om nieuw talent aan te trekken. “Je biedt een overzichtelijk portfolio aan met devices en randapparatuur om uit te kiezen.”
Lees ook
- De impact van IT-diensten uitbesteden op je bedrijf
- De grootste uitdagingen van IT-beheer, inclusief de diverse oplossingen
- Waarom servitization en mobiel werken zo goed samengaan
Maak je kantoor futureproof (gratis whitepaper)
Om een kantoor en werkplek futureproof te maken, is een zekere mate van flexibiliteit vereist. Download gratis deze whitepaper en lees alles over hoe je het kantoor en de werkplekken van medewerkers futureproof maakt.