
Goede IT’ers zijn schaars, hoe zet je hun talent zo goed mogelijk in? Door over te stappen naar Device as a Service (DaaS), bespaar je de IT-afdeling veel tijd. We bespreken het met Arjan van den Oever, Manager Business Development Products & Services bij ARP.
Veel organisaties hebben moeite met het vinden van nieuwe IT’ers. Dat is niet gek, want uit onderzoek van Intelligence Group en Jobdigger blijkt dat voor deze mensen een overschot aan werk is. Maar liefst 14% van de meest schaarse banen op de arbeidsmarkt was in 2020 IT-gerelateerd. In het tweede kwartaal van 2020 waren er per 1000 banen 43 IT-vacatures.
Daarom is het belangrijk om de IT’ers die je wel aan je organisatie hebt kunnen verbinden, optimaal in te zetten. Zo dragen ze zoveel mogelijk bij aan het bedrijf en blijven ze gemotiveerd. Overstappen op Device as a Service kan je hier als organisatie bij helpen.
Verstoring van het dagelijks proces
De gemiddelde IT’er heeft zijn handen vol aan ondersteunende taken om de organisatie draaiende te houden. “Een groot pijnpunt is het feit dat reparatieverzoeken altijd ad hoc komen. Het dagelijks proces wordt hierdoor verstoord”, vertelt Arjan.
“Ineens heeft een medewerker een probleem wat nu opgelost moet worden, dat kun je niet plannen. Je kunt hem of haar ook niet vragen om later maar terug te komen. Dat geldt zeker wanneer de gebruiker en IT-medewerker allebei op afstand werken.”
Gratis whitepaper: duurzaam mobiel werken
Duurzaam ondernemen omvat zoveel méér dan zonnepanelen op het dak of het beperken van het papier- en watergebruik. Ook mobiel werken kan bijdragen aan duurzaam ondernemen – én aan een hoge medewerkerstevredenheid. Lees in deze gratis whitepaper hoe dat zit.
Traditionele levenscyclus devices
Traditioneel gezien is de IT-afdeling verantwoordelijk voor het uitrollen van nieuwe en vervangen van oude devices. “Elke drie tot vier jaar moeten weer nieuwe devices worden uitgerold, dat heeft een enorme impact op de IT-afdeling.”, vertelt Arjan.
Hierdoor blijft er maar weinig tijd over voor andere prioriteiten. “Wanneer je 500 devices moet verdelen, duurt dat erg lang. Je zou dan maar net last krijgen van een securityissue!”
Device as a Service kan een oplossing bieden voor deze onvoorspelbaarheid. Hierbij neemt een derde partij de uitrol, reparatie en inname van devices uit handen voor een vast bedrag per device, per maand.
Focus op een betere infrastructuur
Door over te stappen op Device as a Service heeft de IT-afdeling geen last meer van pieken in werkzaamheden. “Je hebt dan tijd over voor andere belangrijke zaken, zoals het toekomstproof maken van de infrastructuur en een stukje innovatie.
“Denk hierbij bijvoorbeeld aan een betere inrichting van de backend processen en migraties naar cloud-diensten.”
“Ook is het belangrijk om aandacht te hebben voor de infrastructuur bij thuiswerkers. Waar de focus begin 2020 nog vooral lag op het zo snel mogelijk online krijgen van je medewerkers, is het nu zaak om de juiste beveiliging en bandbreedte te regelen.”
Investeren in beveiliging
Getalenteerde IT’ers kunnen zo ook hun focus verleggen van relatief saaie werkzaamheden als het repareren van een laptop, naar grotere issues. “Het is veel uitdagender om je bezig te houden met de nieuwste beveiligingstechnieken”, stelt Arjan.
“Grote problemen op het gebied van security, zoals datalekken en ransomware, komen steeds vaker voor. Het is dan zonde als je hier niet genoeg aandacht voor hebt doordat je een laptop moest repareren.”
Lees ook
- De grootste uitdagingen van IT-beheer, inclusief de diverse oplossingen
- Het kantoor van de toekomst: zo ziet het er in 2021 uit volgens deze professor
- Hoe vergroot je de security awareness van je medewerkers?
De toekomst van het nieuwe werken is nu (gratis longread)
Hoe werken we in de (nabije) toekomst? Welke ontwikkelingen dragen daaraan bij? En hoe ga je daar als bedrijf slim mee om? In deze gratis longread nemen we een blik op de toekomst. ‘De spontane ontmoetingen op kantoor mis je wel.’