Wat is de grootste uitdaging van IT en hoe tackel je die volgens ARP?

Als IT-afdeling heb je een grote verantwoordelijkheid. Door het faciliteren van devices waar medewerkers op werken, houd je in feite de hele organisatie draaiende. Juist dat IT-beheer kan een flinke uitdaging vormen, het slokt vaak veel tijd op. Wat kun je hieraan doen? We bespreken het met Arjan van den Oever, Manager Business Development Products & Services bij ARP.

In dit artikel bespreken we verschillende onderwerpen op het gebied van IT-beheer. Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik dan op een van de links hieronder:

Waarom is IT-beheer zo tijdrovend?

IT-beheer is een parapluterm waar ontzettend veel verantwoordelijkheden onder vallen. Denk bijvoorbeeld aan:

      • Het uitrollen van werkplekken naar (nieuwe) medewerkers
      • Imaging van devices
      • Het vervangen van de volledige vloot aan apparatuur
      • Reparatie van kapotte devices

Al deze werkzaamheden worden vaak uitgevoerd door de interne IT-afdeling, die over het algemeen toch al bijzonder druk is. “We maken met nieuwe klanten een berekening hoeveel tijd je als organisatie kwijt bent aan deze taken. Als je dat op een rijtje zet, is het de vraag of je het überhaupt nog wel zelf zou moeten willen doen”, vertelt Arjan.

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om genoeg IT’ers te vinden, volgens Arjan is het dan ook belangrijk om deze medewerkers uitdagende taken te geven. “Je wilt liever dat ze zich bijvoorbeeld bezighouden met security-vraagstukken dan met het installeren van een image op een nieuwe laptop. IT-beheer kun je daarom veel beter uitbesteden.”

Het faciliteren van verschillende soorten devices

Vaak is het idee om de keuze van een device voor werknemers sterk te beperken. Toch is dat volgens Arjan niet zo slim. “Het is goed om medewerkers zelf te laten kiezen op welke devices ze werken, dat verhoogt de tevredenheid en zo de loyaliteit. Enige vorm van standaardisatie is wel wenselijk zodat je als IT-afdeling de devices nog wel kunt managen.”

Wanneer je deze devices allemaal zelf wilt beheren, kan dat echter tot problemen leiden. Als er 20 verschillende merken en types in omloop zijn, moet een IT-er bij hulpvragen van een medewerker flink schakelen. Ook daarom is het slimmer om het IT-beheer uit te besteden, een partner als ARP heeft geen moeite met vele soorten devices.

IT-beheer en hybride werken

Sinds we begin 2020 verplicht moesten thuiswerken, is IT-beheer een nog belangrijker thema geworden. “De eerste periode was het werken vanuit huis nog echt een noodoplossing. Nu wordt pas echt nagedacht over beheer. Grotere corporates hebben er vaak zelfs al beleid over geschreven.

Arjan stelt dat door het hybride werken van nu (deels thuis en deels op kantoor), IT-beleid sterk is veranderd. “Ten eerste hebben mensen nu ook thuis een goede IT-infrastructuur en fysieke apparaten nodig. Denk daarbij aan een bureau, camera en monitor.”

“Ten tweede moeten we nadenken over hoe we dat gaan managen. Software kun je prima via de cloud beheren, maar bij fysieke producten wordt dit een heel ander verhaal. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers als iets misgaat niet naar kantoor hoeven te komen?”

Tip: zo richt je de ideale thuiswerkplek in.

As-a-service’-oplossingen

Dat kan door middel van een ‘as-a-service’-oplossing, een soort abonnementsmodel waarbij je voor een vast bedrag per maand verzekerd bent van goed functionerende devices. “Het is transparant en voorspelbaar, zonder verrassingen”, vertelt Arjan.

“Nieuwe devices sturen we rechtstreeks naar de eindgebruiker, zelfs in een klant-branded doosje als je dat wilt.”

Ook als er iets mis gaat, word je volledig ontzorgd. “Doordat we devices monitoren, kunnen we bij ARP technische problemen vaak voorspellen. Daar spelen we dan direct op in. In overleg met de IT-desk van de klant swappen we het product bij de eindgebruiker thuis. Er komt dus geen monteur met een schroevendraaier langs.”

IT-beheer deels uitbesteden

Weet je nog niet zeker of een ‘as-a-service’-model iets voor je is? “Het brengt wel een nieuwe vorm van financieren met zich mee waar niet iedereen klaar voor is”, vertelt Arjan. “Je kunt er ook voor kiezen om losse diensten uit te besteden, zoals het uitrollen van devices, of een repairproces via een centrale portal.”

Goed om te weten: je zult meer zelf moeten doen vergeleken met een ‘as-a-service’-model.

“Zo blijft de productiviteit van de medewerker hoog, en kan de IT-afdeling zich bijvoorbeeld bezighouden met het beveiligen van de endpoints.”

Lees ook