8 tips om het juiste device te kiezen voor je personeel

Voor hybride werken hebben je medewerkers de juiste apparatuur en accessoires nodig. Een geschikt device voor je medewerkers kiezen is echter niet makkelijk. Onderstaande 8 tips helpen je op weg om de juiste keuzes te maken die de werknemerstevredenheid en productiviteit zullen verhogen.

  1. Beveiliging
  2. Notebook, 2-in-1 versus tablet
  3. Randapparatuur
  4. Opslagcapaciteit
  5. Processor
  6. Schermgrootte
  7. Design
  8. Segmenteren is een must

1. Beveiliging

Bij zakelijk gebruik van mobiele devices zijn de gevolgen van beveiligingsincidenten vele malen groter dan bij privégebruik. Het gaat vaak om veel grotere belangen en bedragen.

Hybride werkers lopen ook meer kans om slachtoffer te worden van cybercrime doordat ze veel onderweg zijn en gebruikmaken van verschillende (onbeveiligde) netwerken. Dat stelt zware eisen aan de beveiliging.

Zakelijke devices zijn dan ook vaak uitgerust met extra beveiligings- en encryptiemogelijkheden zoals een Trusted Platform Module (TPM) waarmee bestanden extra worden beveiligd.

Ga je een device kiezen voor je personeel? Let dan op dat het apparaat voldoende mogelijkheden biedt om je bedrijfsdata goed te beschermen.

>> Lees ook: waaraan security op de moderne werkplek moet voldoen

2. Notebook, 2-in-1 of tablet?

Een belangrijk element bij een device kiezen is de vormfactor. Kies je een tablet, een laptop of een 2-in-1-device? Die keuze wordt in principe bepaald door de taken die je medewerkers het meest uitvoeren op dat mobiele device.

Voor mobiele werkers die vrijwel altijd met het toetsenbord moeten werken is het handig een apparaat te hebben dat beschikt over een vast toetsenbord.

De hybride werker die zijn device vooral gebruikt om data te consumeren, kan zijn tablet incidenteel koppelen aan een los toetsenbord. Er zijn ook apparaten op de markt waarbij het toetsenbord vastzit aan het scherm en volledig kan worden weggeklapt achter het scherm en een tabletmodus krijgt.

>> Lees ook: wat de voordelen zijn van werknemers segmenteren

3. Randapparatuur

Aandachtspunt bij een device kiezen is de randapparatuur. Welke randapparatuur is beschikbaar bij het beoogde mobiele apparaat? Denk bijvoorbeeld aan draadloze toetsenborden om met een tablet te kunnen werken of dockingstations voor het aansluiten van een extra scherm of om zonder gedoe met kabels realtime over te schakelen naar een ander systeem. Dat zorgt voor een hogere productiviteit.

>> Lees ook: deze accessoires zijn een uitkomst voor hybride werkers

4. Opslagcapaciteit

Steeds meer mobiele werkers werken in de cloud. En in principe kun je overal en altijd wel online werken. Maar een groot deel van de werknemers vindt het vaak prettig om ook in situaties waarin geen internet beschikbaar is, toch bij bestanden te kunnen komen om aan documenten te werken.

Voor die groep speelt de opslagcapaciteit van een apparaat dus nog wel degelijk een afweging bij het kiezen van een device. Net als bij tip twee is het dus handig om te kijken naar de verschillende type werknemers die je in dienst hebt en de manier waarop ze werken.

>> Lees ook: hoe je de cloudwerker goed faciliteert

5. Processor

De meeste dunne mobiele apparaten beschikken over een dual-core processor. Maar er zijn ook scenario’s denkbaar waarbij een hybride werker wil beschikken over meer rekenkracht en liever een quad-core processor (vier processor kernen) kiest.

Denk bijvoorbeeld aan grafisch werk of berekeningen van grote financiële datasets die een enorme aanspraak doen op de performance van een systeem. Apparatuur met Quad-cores hebben vaak een iets grotere behuizing omdat ze wat meer koeling nodig hebben, dus ze zijn weer niet voor alle type werknemers geschikt.

>> Lees ook: waarom je zelfs al naar Quantum computing moet kijken

6. Schermgrootte

De huidige trend onder zakelijke gebruikers is het gebruik van kleinere schermen. Ze kiezen vaak devices met 10- tot 12-inch schermen. Dat kan handig zijn, omdat je minder hoeft mee te slepen.

Maar voor taken waarbij veel schermruimte nodig is, zoals bijvoorbeeld werk met Excel, wordt dan vaak een groter extern scherm gebruikt. Dat scheelt namelijk veel scrollen en je kunt makkelijker switchen tussen tabbladen.

Voor hybride werkers die standaard veel schermruimte nodig hebben kan een device kiezen met groter scherm zeker lonen.

>> Lees ook: wat is de ideale grootte van een beeldscherm? 

7. Design

Ook zakelijke apparatuur wordt in de regel steeds mooier en dunner. Net als met verzorgde kleding, bepaalt de keuze voor een mobiel apparaat steeds meer welke indruk je achterlaat bij zakenrelaties. Het design van het product is steeds vaker een belangrijke afweging bij het kiezen van een apparaat.

Daarnaast moet het apparaat ook tegen een stootje kunnen. Zakelijke devices gaan gemiddeld drie jaar mee en krijgen in die tijd veel te verduren door intensief gebruik onder zware omstandigheden.

Het is goed om daar met de keuze van apparatuur rekening mee te houden. Is de behuizing stevig genoeg? Zijn onderdelen makkelijk te vervangen? Dat zijn zaken die meespelen wanneer je een device voor je medewerkers kiest.

>> Lees ook: waarom bij design ook naar duurzaamheid gekeken moet worden 

8. Segmenteren is een must

Bovenstaande tips helpen je op weg, maar zijn niet universeel toe te passen op alle medewerkers. Iedere medewerker heeft immers andere behoeften en wensen. Waar de een vooral een apparaat wil waarmee hij goed voor de dag kan komen bij klanten, heeft de ander juist behoefte aan een degelijk apparaat met veel rekenkracht.

Belangrijk is dus om je medewerkers op te delen in verschillende persona’s en zo een aantal apparaten te faciliteren die passen bij de verschillende werkzaamheden en type medewerkers binnen je bedrijf.