Hybride werken

04 jul, 2023

Hoe ziet samenwerken er in de toekomst uit?

De manier waarop we ons werk inrichten, is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar we voorheen nog vrijwel uitsluitend lange dagen op kantoor maakten, is het nu gangbaar om ook een deel van de week thuis te werken. Dit noemen we hybride werken. Wat heeft deze ontwikkeling voor invloed op onze manier van werken, nu en in de toekomst?

4 minuten
hybride werkplek

Dit is het derde deel uit onze serie over een goede voorbereiding op de toekomst. In het eerste artikel besteden we aandacht aan de veranderingsbereidheid van organisaties. In het tweede artikel laten we zien waarom het belangrijk is dat je medewerkers tevreden zijn. In dit artikel blikken we vooruit naar de toekomst van samenwerken.

Hoewel de enorme toename van het aantal thuiswerkers niet zozeer vrijwillig was, zijn de resultaten bijzonder positief. Uit onderzoek van McKinsey uit 2021 blijkt dat 58% van de managers een toename in productiviteit rapporteert.

Toch gaven ook veel medewerkers aan het live contact met collega’s te missen, en konden junior medewerkers minder goed landen in het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.026 werkenden door Marktonderzoeksbureau DirectResearch. De oplossing ligt in het combineren van thuiswerken en werken op kantoor: hybride werken. 

De hybride werkplek is niet alleen op kantoor

Omdat medewerkers niet alleen op kantoor werken, is het belangrijk om niet alleen te focussen op de werkplek op locatie. Ook het thuiskantoor moet de juiste inrichting met passende hardware krijgen.

Rob Idink, Managing Director bij HP Nederland, ziet dit als volgt: “Het hybride kantoor is een ecosysteem met verschillende werkplekken die met elkaar verbonden zijn door de juiste tools en technologie.”

Let wel: dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werknemer, ook bedrijven zijn erbij gebaat dat op de thuiswerkplek prettig en productief gewerkt kan worden.

Welke technologie hoort bij de werkplek van de toekomst?

Wanneer medewerkers niet alleen op kantoor werken, zijn andere keuzes voor devices vaak slimmer. Omdat hybride werknemers veel wisselen van werkplek, is het handig om te kiezen voor lichtgewicht laptops of convertibles. Zo verliezen eindgebruikers geen kostbare tijd.

Sebastiaan Hoogstadt, sales director Benelux bij Poly (onderdeel van HP), legt uit dat goed geluid in hybride vergaderingen cruciaal is. “Daar kun je met goede endpoints echt het verschil in maken. Met een noise-cancelling koptelefoons met acoustic fensing en noiseblock AI hoort niemand jouw omgevingsgeluiden. Zo ben je geen verstorende factor.”

Zorg er wel voor dat medewerkers weten bij wie ze terecht kunnen wanneer een apparaat niet goed werkt. Sebastiaan vertelt dat goede techniek is een essentieel onderdeel van de werkervaring is. ‘Apparatuur is een bepalende factor. Als dat niet goed werkt, is het heel irritant’, vindt hij.

Samenwerken in de toekomst

In de toekomst verandert de manier waarop we samenwerken. Hybride werken wordt steeds populairder, met voordelen zoals betrokkenheid, een betere werk-privébalans en meer productiviteit.

Hoe kun je hier als organisatie op inspelen?

Downloaden
Advertorial afbeelding

Zo richt je het kantoor goed in bij hybride werken

Het kantoor van de toekomst. Die zouden een deel van de tijd namelijk leeg zijn wanneer de medewerker vanuit huis werkt. In plaats daarvan bestaat het kantoor idealiter uit hybride werkplekken met docking stations, een externe monitor, muis en toetsenbord.

Medewerkers kunnen met een docking station met één kabel al hun randapparatuur aansluiten, waardoor ze snel aan de slag kunnen. Willen ze na de lunch bij een ander team aansluiten? Dan zijn ze zo van werkplek gewisseld. Is het kantoor soms wat rumoerig? Denk ook dan aan noise-cancelling koptelefoons. Zo kunnen je medewerkers zich nog steeds concentreren. 

De vergaderruimte van de toekomst

Sebastiaan legt uit dat vergaderruimtes niet langer worden ingericht voor de deelnemers op locatie, maar voornamelijk voor deelnemers op afstand. Hij ziet in de markt verschillende initiatieven waarbij de manier waarop mensen vergaderen in een vergaderruimte compleet verandert.

Sebastiaan gelooft niet dat dit aan zal slaan. Hij heeft meer vertrouwen in geavanceerde camera- en geluidstechniek in vergaderruimtes. ‘Zo is Microsoft Teams bezig met een technologie waarbij individuen herkend en uitgelicht worden met camera’s en microfoons in de meetingruimte. Als een medewerker de vergaderruimte binnenkomt, herkent het systeem wie die persoon is.’

De ideale thuiswerkplek

Waar thuiswerkers vroeger nog wel eens op de bank of aan de keukentafel gingen werken, is dat in de ideale situatie niet meer aan de orde. Als bedrijf ben je vanuit de Arbowetgeving verantwoordelijk voor het verzorgen van een gezonde werkplek. Hier hoort dus ook een ergonomisch verantwoorde stoel en verstelbaar bureau bij.

Tip: denk ook aan de inval van daglicht op de hybride werkplek.

Wat randapparatuur betreft, hebben medewerkers thuis vaak minder ruimte voor een groot scherm. Toch is het slim om een tweede scherm aan te bieden, dit verhoogt de productiviteit. Daarnaast zijn een los toetsenbord, muis en headset hier ook geen overbodige luxe.

Online èn offline samenwerken

Wanneer een deel van de medewerkers op kantoor is, een deel thuis en een deel elders op een flexwerkplek zit, vindt samenwerking minder vaak fysiek plaats. Dit vergt niet alleen technologische aanpassingen in onze werkplekken, maar ook het maken van slimmere keuzes. Waar thuiswerkplekken bij uitstek plekken zijn voor focuswerk, is het hybride kantoor de ideale locatie voor ontmoetingen. Zeker wanneer de vergaderruimtes zo zijn ingericht dat ze uitnodigen tot out of the box-denken.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat creatieve sessies op afstand nooit wenselijk zijn. Wanneer gesprekspartners anders ver moeten reizen, is online vergaderen efficiënter en duurzamer. Er zijn tegenwoordig voldoende technologische tools om dit te ondersteunen, zoals virtuele flip-overs waar live kan worden samengewerkt.

Tip: lees hier alles over hoe je hypermoderne vergaderruimtes inricht. 

Lees ook:

Neem contact op

Heb je een vraag die (nog) niet in een artikel beantwoord wordt of wil je gericht advies voor jouw organisatie? Vul dan het formulier in en wij brengen jou vrijblijvend in contact met één van onze HP-experts.

Contact
Contact HP