Hoe kan ACES Direct jou helpen bij shadow-IT?

Heb je last van shadow-IT binnen je organisatie? Dat kan een flinke uitdaging zijn. Solutions Advisors Paul van Erp en Robert Schmidt vertellen hoe ACES Direct je hierbij kan helpen.

De juiste devices en tools

Als een device of tool niet aan de wensen van je medewerker voldoet, zullen ze niet aarzelen om alternatief te zoeken. “Mensen zoeken altijd naar de makkelijkste manier van werken. Wanneer ze niet weten welke mogelijkheden er allemaal zijn binnen de oplossing van IT, zullen ze zelf andere oplossingen gaan zoeken”, vertelt Paul.

Persona-onderzoek

Daarom is het van belang om te onderzoeken wat de wensen van de medewerkers zijn. Zo kun je de devices en tools daar zo goed mogelijk op te laten aansluiten.

“Wanneer we een bedrijf gaan helpen, is persona-onderzoek altijd de eerste stap. We kijken goed wat voor type medewerkers er zijn, wat ze precies doen en hoe ze dat doen. Wat hebben zij nodig om goed te kunnen functioneren?”

Tip: download de gratis whitepaper over persona’s.

“We verzamelen hierbij input van de medewerkers over met welk type device en welke tools zij het prettigst werken. Vervolgens combineren we dat met de wensen van de organisatie en de IT-afdeling.”

Een grote stap

In de werkwijze van ACES Direct staat de wens van de medewerker centraal, dat is nieuw voor de meeste organisaties. “Voor veel organisaties gaat zo’n onderzoek al veel verder dan waar ze nu al zijn. Wij focussen op de transformatie van traditioneel naar modern.”

De focus op adoptie

“Als je eenmaal een beleid hebt, moet je zorgen dat iedereen zich daaraan houdt. Anders ben je weer helemaal terug bij af”, vertelt Robert.

Paul voegt toe: “Bij ACES Direct focussen we ons op de adoptie. Mensen moeten begrijpen hoe hun devices en tools werken, daar gaat het vaak al mis. Dan halen ze de voordelen er niet uit en vallen ze al gauw terug op hun oude manier van werken.”

Trainingen en een chatbot

Om dit te stimuleren biedt ACES Direct trainingen aan voor de medewerkers zelf. Deze worden indien mogelijk klassikaal aangeboden, maar ook digitaal en door middel van webinars. 

Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een chatbot voor eventuele vragen. Wanneer deze een vraag niet kan beantwoorden, wordt de vraag doorgezet naar een tweede lijn. Het antwoordt wordt opgenomen in de database. “Zo wordt de IT-afdeling enorm ontlast,” vertelt Paul.

Securityscans met een focus op datasecurity

Datasecurity is het allerbelangrijkste, zeker in combinatie met de werknemer”, vertelt Robert. “Daarom bieden we securityscans om te waarborgen dat de data goed beveiligd wordt.”

Daarnaast kun je bij ACES Direct gebruik maken van mobile device management waarmee je eenvoudig devices kunt toevoegen, uitfaseren en onderhouden. Op deze manier kun je elk mobiel device dat toegang heeft tot de bedrijfsdata beveiligen en monitoren.

Lees ook