‘We zitten al in de toekomst, we gebruiken alleen de mogelijkheden nog niet optimaal’

Wat zijn de voordelen van overstappen op mobiel werken? Ronald Ederveen van Platinum HP-partner Centralpoint legt uit waarom hij dit concept omarmt en geeft de ultieme tip: ‘Dankzij ‘Work on the go’ zijn werknemers maximaal productief.’

‘De markt beweegt zich richting mobiel werken. Om als werkgever aantrekkelijker te worden en te blijven, moet je hierin mee’, zegt Ronald Ederveen, directeur Centralpoint Business Solutions.

Werknemers willen volgens hem de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen. En dat is ook in het voordeel van de werkgever, stelt Ederveen. ‘Werknemers voeren steeds meer activiteiten op locatie uit, bijvoorbeeld bij de klant. Met een mobiel device kunnen ze sneller reageren en efficiënter werken.’

Wat is volgens u het grootste voordeel van mobiel werken voor het bedrijfsleven?

‘Behalve dat je productiever en efficiënter werkt, breng je de interactie dichterbij de klant. Wanneer je in een hotel in de lobby bij een medewerker met een tablet incheckt, biedt dat een totaal andere klantbeleving dan wanneer je bij een medewerker aan de balie incheckt.’

‘Of denk aan een verpleegster die met een map vol papieren aan je bed staat om medicijnen toe te dienen, versus een medewerker die met een tablet langskomt. In dat laatste geval zorgt dit voor minder fouten, bovendien werkt het sneller, betrouwbaarder en efficiënter. Allemaal evidente voordelen van mobiel werken.’

‘Je hebt wel alle faciliteiten van een eigen bureau, maar neemt het apparaat net zo makkelijk mee naar huis’

Hoe ziet de toekomst van mobiel werken er volgens u uit?

Ronald Ederveen
Ronald Ederveen. Fotografie: Katja Mali

‘Eigenlijk zitten we al in de toekomst, we maken alleen nog niet optimaal gebruik van alle mogelijkheden. Hoewel de vaste werkplek wel blijft bestaan, zal de desktop-pc uitsterven. Op termijn werkt vrijwel iedereen op mobiele devices. Zeker nu er mobiele apparaten en docking stations beschikbaar zijn die je ook prima kunt inzetten als je op je bureau bijvoorbeeld één of twee grote schermen nodig hebt.’

‘Het voordeel daarvan is dat je wel alle faciliteiten van een vaste werkplek op kantoor hebt, maar het apparaat net zo makkelijk mee naar huis of naar de klant neemt.’

‘Wel voorzie ik dat het huidige aantal van 2 en soms zelfs 3 verschillende devices per gebruiker, afneemt naar 2 of misschien zelfs één device. Dat maakt het werken prettiger en overzichtelijker. Apparaten zoals een HP Elite X3 of een hybride laptop, waarbij je het scherm kunt loskoppelen, bieden hiervoor voldoende perspectief. Maar bepaalde doelgroepen blijven altijd specifieke devices nodig hebben die bijvoorbeeld schok- en waterbestendig of stofvrij moeten zijn.’

Welke vraag rondom mobiliteit wordt het meest gesteld?

‘Er zijn 3 onderwerpen die telkens terugkomen: beveiliging, apparatenmanagement en onderhoud. Denk aan vragen als: Wie krijgt toegang tot welke informatie en vanaf welk device? Wat doe je als een apparaat een update of een nieuwe applicatie nodig heeft? Hoe update je 3.000 devices in één keer? En wat doe je als een medewerker per ongeluk een apparaat in de trein laat liggen?’

‘Heeft je werknemer koffie over zijn device gegooid, dan pakt hij een startklaar nieuw exemplaar uit de locker’

Hoe helpt u bij het zoeken naar de oplossing hiervoor?

‘We luisteren goed naar de klantbehoefte. Hoe worden de devices concreet door de medewerkers ingezet en welke oplossingen en applicaties gebruikt de klant? Welke functionaliteit moet de managementoplossing aan de beheerafdeling bieden of zoekt de klant wellicht een managed service? En welke beveiligingsoplossing zoekt de klant en moet deze geïntegreerd worden in de managementoplossing? Mede op basis daarvan maken we een plan.’

‘Belangrijk onderdeel is onderhoud en garantieafwikkeling. Voor updates en bij problemen moet de werknemer nu nog vaak naar kantoor komen en daar wachten tot de afdeling werkplekbeheer alles heeft opgelost. Deze afdeling is veelal alleen tijdens kantooruren beschikbaar voor ondersteuning. Dat is echter niet meer van deze tijd. Daarom hebben wij onlangs het concept ‘Work on the go’ ontwikkeld: een onderhoudsconcept waarbij werknemers binnen 4 uur, en vaak zelfs binnen 4 minuten, voorzien worden van een nieuw device. 365 dagen per jaar, 24 uur per dag. Dus ook met Kerst of om 2 uur ’s nachts.’

‘Heeft de werknemer voor of na kantoortijd koffie over zijn device gegooid? Dan neemt hij contact met ons op en ontvangt vervolgens via sms een code waarmee hij een locker, in een door ons op kantoor geplaatste lockerwand, kan openen. Hij pakt het startklare device uit de locker en stopt het kapotte apparaat er weer in.’

‘Is hij ’s avonds of in het weekeinde thuis aan het werk en is naar kantoor rijden te ver of onmogelijk omdat het kantoor gesloten is? Dan sturen we iemand binnen 4 uur naar zijn huis om het device ter plekke te vervangen voor een nieuw exemplaar voorzien van een voor geïnstalleerd software image. De paar klanten waar we dit concept inmiddels bij hebben uitgerold, geven aan dat hun werknemers hierdoor maximaal productief zijn.’

Welke oplossingen biedt u verder voor mobiel werken?

‘We hebben daarnaast samen met onze partners een managed mobile device-oplossing ontwikkeld. Met deze dienst kan een klant alle vragen die binnenkomen rondom mobiel werken uitbesteden en worden alle service verzoeken mede met behulp van deze tool door ons afgehandeld. Handig, want mobiel werken geeft vaak meer beheervragen, bijvoorbeeld omdat er sneller iets defect gaat dan bij een vaste werkplek. Een desktop laat je nu eenmaal niet zo gauw uit je handen vallen.’

‘Mobiel werken geeft meer beheervragen dan bij een vaste werkplek’

Tot slot: wat is uw ultieme tip voor ondernemers en bedrijven die overwegen over te stappen op mobiel werken?

‘Denk goed na en richt je blik vooruit. Waar sta je met je bedrijf over 3 tot 5 jaar en hoe past mobiel werken daarin? Vaak wordt er impulsief gestart met mobiel werken, veelal door medewerkers zelf. Dat gaat van kwaad tot erger totdat iedereen zomaar ‘wat’ doet en het onbeheersbaar wordt.’

Maak daarom een plan. Hoe richt je het mobiel werken concept zodanig in dat het schaalbaar is? Het maakt daarbij niet uit of je mobiel werken gefaseerd wilt invoeren of met een big bang, zolang het maar wel met een duidelijke visie is.

Meer weten over deze HP-partner? Bezoek de site van Centralpoint.