Hoe je eerstelijnswerknemers standaard in de cloud laat werken

Cloudwerkers zijn voorlopers op het gebied van flexibel werken, geef ze een internetverbinding en ze kunnen aan de slag. Wil je dat jouw eerstelijnswerkers ook gaan werken in de cloud? Zo transformeer je ze naar cloudwerkers. 

Wat is een cloudwerker?

Volgens onderzoek door Forrester Consulting in opdracht van Google viel in 2018 26% van de medewerkers onder de noemer cloudwerker. Een cloudwerker is makkelijk te herkennen, ze werken een groot deel van de dag met cloudapplicaties.

Ze maken vrijwel geen gebruik van programma’s die op een device geïnstalleerd moeten worden, maar werken vooral browser-based. Denk aan programma’s als Google Docs in plaats van Microsoft Word voor tekstverwerken en Dropbox in plaats van lokale opslag voor het opslaan van documenten.

Voordelen van werken in de cloud

De cloudwerker is dus een voorloper op het gebied van flexibel werken, welke voordelen heb je hiervan?

  1. Overal werken: een groot voordeel van werken in de cloud is dat je altijd en overal kunt werken. Een cloudwerker heeft alleen een internetverbinding nodig om bestanden te kunnen bewerken. Hierdoor hoeft hij niet meer elke dag van negen tot half zes op kantoor te zitten.
  2. Samenwerken in een document: cloudwerkers werken moeiteloos realtime samen met anderen in hetzelfde document.
  3. Simpel device: een cloudwerker heeft geen duur device nodig. Een browser-based laptop zoals een HP Chromebook is goedkoop en erg goed beveiligd.

Van eerstelijnswerknemer naar cloudwerker

Toegegeven, werken in de cloud is niet voor iedereen weggelegd. Een grafisch ontwerper of data scientist heeft vaak simpelweg te zware applicaties nodig om volledig in de cloud te kunnen werken.

De eerstelijnswerknemer is juist uitermate geschikt. Deze medewerkers hebben het meeste klantcontact binnen je organisatie en zijn te vinden in sales-, support- en servicerollen.

Eerstelijnsmedewerkers zijn het gezicht van het bedrijf.

Eerstelijnswerknemers gebruiken over het algemeen geen zware programma’s, hun werkzaamheden kunnen dan ook vaak eenvoudig verplaatst worden naar de cloud.

Stappenplan: werken in de cloud voor eerstelijnswerknemers

Om ervoor te zorgen dat je eerstelijnsmedewerkers succesvol overstappen naar werken in de cloud, is het slim om de overstap geleidelijk te maken. Dit stappenplan kan je daarbij helpen:

Stap 1: breng de huidige werkzaamheden in kaart

Veel eerstelijnswerknemers hebben binnen een organisatie het meeste klantcontact. Maar op welke manier verwerken ze de informatie die ze via deze weg binnen krijgen? Breng in kaart welke legacy-applicaties medewerkers gebruiken.

Stap 2: identificeer geschikte medewerkers

De ene medewerker is de andere niet! Hoewel het altijd aan te raden is om je medewerkers te segmenteren in ijkpersonen, betekent dit niet dat ze allemaal op dezelfde manier werken.

Eerstelijnswerknemers zijn er ook in allerlei varianten. Sommigen vinden het prettig om de hele dag op kantoor te werken, waar anderen het fijn vinden om een paar dagen per week thuis te werken. De één is technisch ontzettend handig, de ander is blij dat hij eindelijk weet hoe de software werkt.

Medewerkers die graag flexibel werken en technisch handig zijn, zijn de beste kandidaten om cloudwerkers te worden.

Stap 3: rol werken in de cloud uit bij deze medewerkers

Tijd om je eerstelijnswerknemers te transformeren naar cloudwerkers. Voor veel legacy-applicaties bestaan ook cloud-varianten. Vraag het selecte groepje medewerkers om deze grondig te testen en eventuele alternatieven aan te dragen.

Dit is ook het ideale moment om Chromebooks met Google Chrome Enterprise te introduceren: de zakelijke variant van besturingssysteem Chrome OS.

Stap 4: alle eerstelijnswerknemers gaan werken in de cloud

Heb je de eerste testfase succesvol doorlopen? Dan is het tijd om de transformatie verder uit te rollen. De medewerkers uit de eerste groep kunnen hun collega’s helpen bij de overgang naar de cloud. Geef dit ruim de tijd, het is tenslotte een heel andere manier van werken.

Lees ook: