Wat doe jij om de frontline-worker te faciliteren? Grote kans dat je er een aantal hebt rondlopen binnen je bedrijf. Als IT-afdeling kun je er met slimme tools en devices voor zorgen dat ze efficiënter aan het werk kunnen.
Wat is een frontline-worker?
De frontline-worker werkt in rollen waar hij of zij direct contact heeft met de klant. Deze mensen zijn het gezicht van het bedrijf en vormen zo letterlijk de frontlinie. Je vindt ze in functies als:
- Salesmedewerker
- Accountmanager
- Klantenservice/supportmedewerker
Deze mensen werken erg taakgericht, hier hebben ze vaak maar een paar lichte bedrijfsapplicaties voor nodig.
Werknemers segmenteren
Je kunt de frontline-worker identificeren door alle medewerkers te segmenteren. Dit ben je misschien al gewend om te doen bij je klanten. Door segmentatie ook in te voeren bij het personeelsbestand, kun je gemakkelijker in kaart brengen waar bepaalde persona’s behoefte aan hebben.
Zo wordt het eenvoudiger om aan hun specifieke behoeftes te voldoen, waardoor de medewerkerstevredenheid en productiviteit zal stijgen.
Verhoog de productiviteit van je medewerkers (gratis whitepaper)
Ontdek in deze whitepaper hoe je zinvolle gebruikersprofielen opstelt en deze vertaalt naar de beste mobiele werkplek voor je medewerkers.
De frontline-worker faciliteren
Frontline-workers werken over het algemeen aan relatief eenvoudige taken waar weinig vermogen (CPU) voor nodig is. Ze zijn ook niet gebonden aan een bepaalde plek. Medewerkers in de sales zijn vaak onderweg of bij een klant op locatie aan het werk.
Daarom is een lichte laptop of all-in-one device het meest geschikt. Een mooi voorbeeld is de HP Dragonfly: deze laptop weegt slechts 998 gram en gaat maar liefst 26,5 uur mee.
Werken in de cloud
De frontline-worker is vaak erg geschikt om de overstap te maken naar werken in de cloud. Ze hebben namelijk geen zware programma’s nodig. Het voordeel hiervan is dat je medewerkers eenvoudig altijd en overal kunnen werken. Het enige wat ze nodig hebben is een internetverbinding.
Samenwerken gaat ook veel eenvoudiger. Als al je frontline-workers in de cloud werken, kunnen ze eenvoudig realtime samenwerken in hetzelfde document.
Chromebooks met Google Chrome Enterprise
Een ander voordeel is dat je medewerkers zo geen duur device nodig hebben. De HP Chromebook bijvoorbeeld is volledig ingericht op het werken in de cloud. Deze devices zijn relatief goedkoop maar zeer goed beveiligd.
Dit is ook het ideale moment om Google Chrome Enterprise te introduceren. Dit is de zakelijke variant van besturingssysteem Chrome OS.
Slimme accessoires
Een belangrijke eigenschap van de frontline-worker is dat ze veel aan de telefoon zijn. Een noise cancelling-headset is dan ook geen overbodige luxe. Zo worden ze niet afgeleid bij belangrijke gesprekken. Je kunt er ook voor kiezen om een wireless headset te faciliteren. Zo is de medewerker niet meer aan de telefoon gekluisterd.
De frontline-worker zit niet altijd op dezelfde plek, toch is het fijn om op kantoor docking stations neer te zetten waar je medewerker op elk gewenst moment de laptop aan kan sluiten. Zorg ervoor dat er ook randapparatuur is aangesloten, zoals een (draadloze) muis en toetsenbord.
Gratis whitepaper: persona’s voor medewerkers
Wil je dat je medewerkers prettig en productief werken? Door je werknemers in te delen in persona’s, kun je beter inspelen op hun behoeften omtrent werkstijl en devices. Lees in deze gratis whitepaper hoe je werknemers segmenteert.