
Ben jij op zoek naar devices voor je medewerkers? Houd dan ook rekening met het type werknemers dat je binnen je organisatie hebt. Zijn dat vooral twintigers en dertigers, ervaren rotten in het vak of een gemêleerd gezelschap? In dit artikel bespreken we de verschillende behoeftes op het gebied van werk en devices tussen generaties.
Dit artikel is de tweede in een reeks over persona’s voor medewerkers. In dit artikel bespreken we de verschillen in behoeften van verschillende typen medewerkers. Het eerste artikel zoomt in op verschillende strategieën voor het kiezen van devices. In het derde artikel leggen we uit hoe je persona’s kunt koppelen aan devices.
Wist je dat er nog nooit zoveel verschillende generaties aan het werk zijn geweest als op dit moment? Zo zijn er de babyboomers (1945 – 1960), generatie X (1960 – 1980), millennials (1980 – 1996) Gen-Z (1997 – 2012). Elk van deze generaties heeft zo zijn eigen voorkeuren op het gebied van werk en devices. Waar moet je op letten?
Wat vinden verschillende generaties belangrijk?
Laten we beginnen met het feit dat er volgens Harvard business review meer verschillen binnen generaties zijn, dan tussen generaties. Er zijn veel stereotypen over dit onderwerp, bijvoorbeeld dat babyboomers nogal zouden kunnen zeuren, en dat millennials lui zouden zijn op het werk.
Deze stereotypen zijn natuurlijk nogal ongefundeerd. Toch zijn er daadwerkelijk verschillende voorkeuren aan te wijzen per groep. Een interessant voorbeeld is het belang van cultuur om bij een organisatie te blijven werken.
Volgens Forbes vinden Baby Boomers dit aspect minder belangrijk dan millennials en Gen-Z. Zo geeft 30% van de Baby Boomers aan dat cultuur weinig impact heeft op hun intentie bij een bedrijf te blijven. Van de Millennials en Gen-Z geeft 40% aan dat cultuur juist een heel belangrijke factor is.
Verhoog de productiviteit van je medewerkers (gratis whitepaper)
Ontdek in deze whitepaper hoe je zinvolle gebruikersprofielen opstelt en deze vertaalt naar de beste mobiele werkplek voor je medewerkers.
Omgaan met nieuwe technologie
Volgens Sebastiaan Hoogstadt, sales director Benelux bij Poly (onderdeel van HP), zit er een logisch verschil tussen de manier waarop jongere en oudere medewerkers omgaan met technologie. “Jongeren zijn tegenwoordig opgegroeid met technologie”, stelt hij. “Zo probeerde mijn zoon toen hij drie was al het scherm van de tv te gebruiken als touchscreen.”
Het valt Sebastiaan op dat jonge en oudere generaties anders omgaan met bellen. “Jongeren pakken niet zo snel de telefoon, terwijl oudere medewerkers de hele dag aan het bellen zijn, zeker in de auto!”
Hij legt uit dat de nieuwe manier van werken daardoor simpelweg anders is voor een 63-jarige dan voor een 23-jarige medewerker. “Als manager is het heel ingewikkeld om al die verschillende generaties in je team te managen en te faciliteren.”
Devices: generaties met andere wensen
Sebastiaan legt uit dat het belangrijk is om na te denken over wat voor type medewerker je in je bedrijf hebt, en welke devices daarbij passen. “Jongere medewerkers bewegen over het algemeen veel makkelijker mee met nieuwe ICT-technieken dan oudere mensen”, legt hij uit.
Opvallend: uit onderzoek door YoungCapital blijkt dat bijna de helft (46%) van generatie Z wil een baan waarmee ze met de nieuwste technieken en innovaties werken.
“Ik durf wel te zeggen dat een jong persoon makkelijker nieuwe techniek adopteert dan een oudere persoon. Jonge gamers zijn bijvoorbeeld gewend om te rommelen en prutsen met apparatuur. Ze zijn niet bang om iets kapot te maken, dat maakt een enorm verschil.”
Persoonlijke voorkeuren zijn belangrijk
“Wel zijn ze vaak veel kritischer over wat ze wel en niet willen. Zo weten ze bijvoorbeeld dat ze een bepaald type apparaat fijner vinden werken. Oudere mensen hebben dat veel minder.”
Als je de productiviteit van je jongere medewerkers wilt optimaliseren, kan het dan ook slim zijn om ze te voorzien van devices van het type en merk dat het beste bij ze past.
Verschillende devices voor generaties: let op beveiliging
Naast de wensen en eisen van de werknemers, zijn er ook nog de wensen en eisen van de IT-afdeling. Want hoe meer soorten devices in omloop zijn, hoe meer uitdagingen voor IT om alles te managen en te beveiligen. Zeker voor de devices van de gebruikersgroepen die ook onderweg en op locatie werken.
Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat het aantal verschillende typen devices niet uit de hand loopt, zodat de IT-afdeling deze nog goed kan beheren.
Lees ook: