Werkplek inrichten

07 jul, 2022

Dit zijn de voordelen van werknemers segmenteren

Waarschijnlijk werkt je marketingafdeling al met buyer persona’s om beter aan te sluiten bij de wensen behoeften van klanten. Waarom doe je dat niet ook voor je personeel? Grote kans dat je bedrijfsvoering er efficiënter van wordt en je personeel zich meer gezien voelt. Zo bouw je een loyaler personeelsbestand op.

5 minuten

In een competitieve arbeidsmarkt is het extra belangrijk dat je medewerkers tevreden zijn. In veel branches liggen de vacatures immers voor het oprapen. Een goede manier om je personeel binnen te houden, is door ze te behandelen en belonen op een manier die ze prettig vinden. Liefst doe je dit ook beter dan de concurrent.

Dat klinkt simpel, maar dat is het niet. Verschillende typen mensen hebben namelijk andere behoeften. Door deze behoeften in kaart te brengen, kun je al van tevoren inschatten waar bepaalde groepen werknemers gelukkig van worden in hun werk. Dat kun je doen door middel van persona’s. HR- én IT-afdelingen kunnen hier weer van profiteren.

Persona’s voor medewerkers

Wil je dat je medewerkers prettig en productief werken? Dan kom je er tegenwoordig niet meer mee weg om bij iedereen dezelfde desktop op het bureau te zetten. Lees in deze whitepaper alles over het segmenteren van je werknemers om de productiviteit te verhogen.

Downloaden
personas-voor-medewerkers

Persona’s van klanten én werknemers

Persona’s zijn fictieve personen die een bepaalde groep vertegenwoordigen. Deze groep heeft zijn eigen voorkeuren, wensen en behoeften. In de marketing wordt al veel gewerkt met buyer persona’s, waarbij je de meest passende proposities en marketingcampagnes afstemt op de eigenschappen van de groep.

Datzelfde principe kun je ook toepassen op je werknemers. Hiervoor breng je precies in kaart welk type mensen je binnen je organisatie hebt, en deel je ze in bij verschillende persona’s. Je kunt medewerkers bijvoorbeeld indelen op een combinatie van gedrag, leeftijd, voorkeurswerkplek en functie.

Vervolgens is het zaak om te onderzoeken hoe je deze groepen tevreden houdt. Dat kan namelijk per persona verschillen. Steeds meer bedrijven stappen dan ook over op het segmenteren van hun werknemers, waarbij ze zowel de beloningen, secundaire arbeidsvoorwaarden, trainingsprogramma’s als andere arbeidscondities afstemmen op de diverse wensen, behoeften en levensfase.

Voordelen van persona’s

Maar wat levert die persona’s van werknemers jouw bedrijf op? Meer dan je misschien denkt. In het kort krijg je er productievere werknemers van, een hogere klant- én werknemerstevredenheid en betere beveiliging. Als je het slim aanpakt, bespaar je ook nog op de kosten.

De voordelen op een rij:

1. Productievere werknemers

Medewerkers kunnen pas echt productief werken als ze de juiste hardware en software tot hun beschikking hebben. Mensen die veel hybride werken (een combinatie van op kantoor, thuis en elders), hebben vaak behoefte aan een lichte laptop die snel opstart.

Andere medewerkers werken liever altijd op kantoor met een desktop die een zware programma’s moeiteloos aankan. Er zijn ook mensen die het vooral belangrijk vinden op twee schermen tegelijkertijd te kunnen werken.

Kortom, iedereen heeft andere behoeften als het aankomt op devices zoals desktops, laptops, tablets en smartphones. Hoe meer je die behoeften faciliteert, hoe productiever de werknemer kan werken. Die behoeften kun je uiteraard in kaart brengen door je medewerkers in te delen in persona’s. IT hoeft zo niet meer te gokken welk device er gekocht moet worden.

Tip: zo koppel je persona’s aan devices

Vergeet werktijden niet

Wanneer je aan de slag gaat met persona’s, kom je er misschien ook wel achter dat sommige medewerkers op andere tijden willen werken. Wellicht hebben de jonge ouders in je bedrijf behoefte aan de mogelijkheid om hun werktijden rond de kinderopvang te plannen, terwijl een andere groep liever uitslaapt en na vier uur ’s middags nog een paar uur productief wil knallen.

In beide gevallen zorgt het voor onnodige stress en productiviteitsverlies door vast te houden aan een negen-tot-vijfmentaliteit. Door gebruik te maken van persona’s maak je zo ook de HR-afdeling blij.

2. Verhoogde klanttevredenheid

Je klant wil het liefst zo snel en goed mogelijk geholpen worden. En jij wil het liefst dat alles zo goedkoop mogelijk gebeurt. Wel goed uiteraard, anders komen er achteraf alsnog kosten bij om ontevreden klanten tegemoet te komen.

Maar hoe helpen persona’s je bij deze uitdaging? Doordat je medewerker prettig kan werken op een passend device. Als je werknemers op hun best presteren, is dat goed voor de klanttevredenheid. Als je medewerkers op verschillende tijden aan het werk zijn, kun je misschien zelfs ruimere openingstijden hanteren, of flexibeler leveren.

3. Betere beveiliging

Security is voor veel bedrijven een belangrijk zorgenkindje. Maar ook hier kunnen persona’s uitkomst bieden. Hoe? Dankzij de autorisatiematrix. In zo’n matrix regel je de (online) toegangsrechten voor werknemers. Wie mag bijvoorbeeld welke mappen en documenten inzien en vanaf welke locaties en devices?

Door werknemers te segmenteren kun je aangeven welke rollen welke informatie nodig hebben. Ook kun je zo wanneer een werknemer van functie verandert en/of vertrekt, snel de toegangsrechten aanpassen passend bij de nieuwe situatie. Zo voorkom je dat gevoelige informatie makkelijk in verkeerde handen kan vallen.

4. Minder kosten

Als je iedere medewerker dezelfde hardware geeft, zijn er ongetwijfeld medewerkers die te zware of juist te lichte apparatuur krijgen. Wanneer je medewerker een te zwaar device krijgt, heb je over het algemeen veel onnodig geld uitgegeven. Een te licht apparaat voor je persona is te traag, en kan sneller kapot gaan.

Binnen grote organisaties is het vrijwel onmogelijk om voor iedere medewerker het juiste device uit te zoeken. Door gebruik te maken van persona’s, kun je zo dus tijd en geld besparen. Uiteraard is het uitzoeken van de persona’s een eenmalige investering.

Ontdek wanneer de persona-workshop relevant is voor jou.

Werknemers indelen in persona’s loont voor IT èn HR

Het resultaat? Je werknemers zijn blij omdat ze werken hoe ze willen én beloond worden op de manier die hen het meest motiveert. Bovendien voelen ze zich gewaardeerd, omdat je door te segmenteren laat zien dat je de behoeften van je medewerkers erkent en belangrijk vindt.

De klant is blij want hij wordt sneller en beter geholpen. En onder aan de streep ben jij als eigenaar van het bedrijf blij omdat je productievere werknemers voor een hogere omzet zorgen én je op de kosten bespaart. Kortom, door werknemers te segmenteren wint iedereen.

Voordelen voor medewerkers én voor werkgever

In deze tabel vind je nogmaals kort een overzicht van de voordelen van persona’s voor medewerkers en voor het bedrijf als geheel.

Voordelen medewerkersVoordelen bedrijf
Passende devicesMeer gemotiveerde medewerkers
De juiste arbeidsvoorwaardenHogere klanttevredenheid
Minder het gevoel een nummer te zijnBetere beveiliging
Minder kosten

 

Weten hoe je werknemers indeelt in persona’s? Download de gratis whitepaper ‘Persona’s voor medewerkers’ waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je binnen jouw organisatie kunt profiteren van persona’s.