Deze personeelsuitdagingen tackel je met Device as a Service (DaaS)

Bij het faciliteren van devices voor medewerkers komt veel kijken. Als IT-afdeling moet je bijvoorbeeld zorgen dat het apparaat geconfigureerd bij de medewerker komt. Ook ben je verantwoordelijk voor reparaties en de inname van devices als iemand uit dienst gaat. Ontdek hoe je dit uit handen geeft met DaaS.

Laten we eerlijk zijn, de meeste IT-afdelingen hebben het razend druk. Medewerkers kloppen bij elke vraag omtrent devices bij jou op de deur. Logisch, jij hebt ze immers voorzien van een ‘eigen’ zakelijke laptop, tablet en/of desktop.

Doordat het faciliteren en onderhouden van devices zo tijdrovend is, blijft er weinig tijd over voor andere belangrijke zaken, zoals security en innovatie. Uiteraard werkt de krapte op de arbeidsmarkt hierbij niet in je voordeel. Het is lastig om goede mensen te vinden om je IT-afdeling te ondersteunen.

Wat is Device as a Service precies?

Steeds meer bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om over te stappen op een heel andere manier van werken: Device as a Service (DaaS). Hierbij besteed je het faciliteren en onderhouden van devices uit aan een gespecialiseerde partij, zoals Bechtle.

Je kunt DaaS vergelijken met het afsluiten van een device-abonnement. In plaats van dat je zelf alle devices aanschaft, betaal je een vast bedrag per werkplek per maand. Software-updates en ondersteuning zitten bij dit bedrag inbegrepen.

Deze dienst kent meerdere voordelen: 

1. Minder tijd kwijt aan werkplekbeheer

Het grote voordeel voor jou als IT-manager is dat je de uitrol en service die bij het faciliteren van werkplekken horen, volledig uitbesteedt. Zelfs de inname wanneer medewerkers uit dienst gaan, wordt voor je geregeld.

Naast het gebruiksklaar leveren en innemen van devices, krijg je bij Device as a Service ook de nodige support. Zo lost Bechtle eventuele incidenten direct voor je op en ontlast daarmee de servicedesk van jouw organisatie. Zo kan je IT-afdeling aan de slag met belangrijkere taken, zonder dat je hier extra medewerkers voor nodig hebt.

Wist je dat je tot wel 60% tijd aan apparaatbeheer kunt besparen?

2. Beter inzicht in personeelskosten

Weet jij eigenlijk hoeveel je per medewerker uitgeeft aan IT? Dit is een vraag die bij veel directies speelt, terwijl de meeste IT-managers hier geen antwoord op hebben. Omdat apparaten soms ineens aan vervanging toe zijn, kunnen de kosten per persoon en per maand flink verschillen.

Tegelijkertijd is er binnen veel organisaties geen budget voor activiteiten zonder duidelijke inkomsten. Hierdoor blijven noodzakelijke software- én hardware-updates vaak te lang liggen.

Wanneer je kiest voor Device as a Service, weet je van tevoren precies wat de maandelijkse kosten per medewerker zijn. Het is niet meer nodig om meerdere keren per jaar grote investeringen te doen wanneer devices uitvallen.

Wist je dat 22% van het IT-budget wordt uitgegeven aan devices?

Goed om te weten: wanneer er een device stuk gaat, hoef je niets extra te betalen. Je leverancier zorgt voor vervangende hardware terwijl het oude exemplaar gerepareerd wordt. Als IT-manager heb je hier geen omkijken naar, dat scheelt veel tijd.

3. Snel opschalen bij personeelspieken

Zeker wanneer je bij een bedrijf met meer dan honderd medewerkers werkt, kan het voorkomen dat er in een korte periode ineens veel nieuwe werknemers bijkomen. Die moeten uiteraard allemaal voorzien worden van een werkplek. 

Wanneer je vijftig nieuwe mensen verwelkomt, moeten er dus in korte tijd vijftig nieuwe laptops worden geconfigureerd en uitgeleverd. Dat kost veel tijd. Tijd die je als IT-afdeling liever aan andere zaken zou willen besteden.

Sommige bedrijven hebben zelf überhaupt te weinig mensen op de afdeling om deze processen snel uit te voeren, waardoor de onboarding vertraging oploopt.

Wanneer je kiest voor Device as a Service wordt dit volledig uit handen genomen. Je kunt snel opschalen in drukke periodes, zonder dat je per medewerker meer betaalt. Uiteraard kun je net zo snel weer afschalen, je betaalt zo alleen voor wat je nodig hebt.

4. Zorgeloos afscheid nemen van devices

Een groot voordeel van Device as a Service is dat je apparaten continu gemonitord worden. Zo vinden reparaties plaats voordat medewerkers daar last van krijgen. Is een apparaat echt aan het einde van de levensduur terecht gekomen? Dan word je ook op dit gebied ontzorgd.

De apparaten worden bijvoorbeeld volledig opgeschoond, zodat er geen persoonlijke of bedrijfsgegevens meer op te vinden zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de privacywetgeving AVG. Tot slot worden de devices op een milieuvriendelijke manier afgevoerd, waarbij zoveel mogelijk wordt gerecycled. Zo blijft de waarde behouden.

5. Hogere productiviteit en medewerkerstevredenheid

Zeker de jongere generaties werken graag met de nieuwste devices en technologieën. Ze zijn van jongs af aan gewend om met de nieuwste snufjes aan de gang te gaan. Wanneer jij als werkgever hen daarin niet faciliteert, loop je het risico dat ze op zoek gaan naar een andere baan. 

En behalve dat je met DaaS de medewerkerstevredenheid hoog kunt houden door de nieuwste devices aan te bieden, zorgt het ook voor minder frustraties. Want je werknemers hebben altijd de snelste en nieuwste devices ter beschikking, afgestemd op hun behoeftes en specifieke wensen waardoor ze zo efficiënt en productief mogelijk kunnen werken. 

Wist je dat 39% van de medewerkers zegt gefrustreerd te zijn met de huidige apparatuur waarmee ze werken? 

En mocht een device onverhoopt toch kuren krijgen, dan zorgt de bijbehorende support ervoor dat er snel een oplossing komt. De downtime blijft dus zo beperkt mogelijk, en ook dat komt de productiviteit van je medewerkers uiteraard ten goede.

Benieuwd hoe een IT-reseller als Bechtle je nog meer kan ontzorgen op dit vlak? Download dan de gratis whitepaper.

Lees ook