Met welke groei-uitdagingen kun je te maken krijgen en wat kun je hieraan doen?

Stel: de zaken gaan ontzettend goed en je bedrijf groeit als kool. Fantastisch nieuws natuurlijk! Toch kun je ook te maken krijgen met verschillende groei-uitdagingen. Hoe los je die op?

Groei-uitdaging: snel personeel moeten opschalen

Wanneer de hoeveelheid werk in een rap tempo toeneemt, is het belangrijk om snel te kunnen opschalen. Dit is vaak een behoorlijke uitdaging voor de organisatie. De zoektocht naar de beste mensen is hierbij nog maar het begin.

Daniel Maelissa, business consultant bij Bechtle, vertelt: “Bedrijven zijn nog erg vaak in silo’s ingericht. Wanneer er nieuwe mensen bij een bedrijf komen werken, geeft de HR-afdeling de IT-afdeling een seintje. Zij lichten vervolgens de afdeling inkoop in, regelen de licenties, de devices en toetsen de netwerkcapaciteit.”

Veel verschillende wensen

Vaak wordt dit vrij last minute geregeld, waardoor de IT-afdeling moet haasten om de juiste devices op tijd bij de nieuwe medewerkers te krijgen.

Welke devices uiteindelijk gekocht worden, hangt vaak af van de mening van verschillende mensen. “Er zijn veel mensen die hier nog iets van willen vinden. De personen binnen Decision Making Unit (beslissers, red.) hebben allemaal andere wensen, maar allemaal hetzelfde doel: groei. Wij brengen die verschillende wensen en behoeften bij elkaar.”

Voorbeeld logistieke uitdaging

Wanneer er veel mensen tegelijkertijd starten en dus een device nodig hebben, komt daar ook een logistieke uitdaging bij. Er moeten ineens veel verschillende apparaten worden ingekocht en uitgedeeld. 

Daniel heeft een mooi voorbeeld van zo’n groei-uitdaging: “Midden in de COVID-periode kwam er een grote klant bij ons met de handen in het haar. Ze wilden graag binnen vijf weken ongeveer 1.100 devices uitdelen op een aantal locaties verspreid door heel Nederland.”

Benieuwd hoe werkend Nederland deze periode van thuiswerken ervaart? Lees over het onderzoek.

“Bechtle heeft ze daarbij kunnen helpen door middel van uitgiftebalies voor gebruiksklare nieuwe devices en innamebalies voor de oude. Er werd geregistreerd wie welk device meekreeg en alle devices waren voorzien van een tag om deze te kunnen identificeren.

IT is veel tijd kwijt aan het instellen van nieuwe devices

Wanneer de organisatie groeit, kost het vaak veel tijd om nieuwe laptops, desktops, convertibles en detachables in te stellen. Een handige oplossing hiervoor is Windows Autopilot. Met deze tool kan een apparaat eenvoudig op afstand ingesteld worden, zonder enige tussenkomst van de IT afdeling.

De werknemer schakelt het apparaat na ontvangst aan en maakt verbinding met internet. Vervolgens wordt met behulp van Autopilot een gepersonaliseerde installatie gestart (inclusief je bedrijfsnaam en -logo). Dit gebeurt op basis van het profiel dat is toegewezen aan het device.

“Dit biedt veel flexibiliteit, je kunt eenvoudig schuifjes aan en uit zetten. Handig  wanneer medewerkers intern veranderen van functie of wanneer ze de organisatie verlaten.

Lees ook

Onboarding 2.0: Maak een onvergetelijke eerste indruk
Ga je veel nieuwe werknemers aannemen? Hier moet IT op letten
Het nieuwe werken: werken op kantoor sinds maart 2020